رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پارک ملی کویر گرمسار زیستگاه گورخر ایرانی بازدید کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن بازدید از پارک ملی کویر گرمسار زیستگاه گورخر ایرانی گفت: ۶ گور خر آسیایی در منطقه زاد و ولد طبیعی خود را آغاز کردند و به دنبال تکثیر گونه‌ی خود هستند.

بازدید معاون رئیس جمهور از پارک ملی کویر گرمسارپارک ملی کویر در جنوب گرمسار نخستین زیستگاه گورخر ایرانی در کشور بوده است، اما در دهه ۶۰بدلیل مداخلات انسانی جمعیت این گونه رو به انقراض رفت و از سال۹۷ با برنامه ریزی برای انتقال تعدادی از این حیوان از پارک ملی توران به پارک ملی کویر تلاش‌های تازه‌ای برای ازدیاد نسل و جلوگیری از انقراض کامل انجام شد که پس از یک دوره شکست طرح در انتقال، در رویه جدید کار انتقال، نگهداری در اسارات و رهاسازی در طبیعت به سرانجام رسید.

گورخر ایرانی یکی از زیر شاخه‌های اصلی و در معرض تهدید گور خر آسیایی است که از نظر شکل ظاهری کمی بزرگتر از الاغ و بیشتر شبیه اسب است بیش از ۲متر طول و وزن نوع بالغ آن به بیش از ۲۰۰کیلوگرم می‌رسد، رنگش قهوه‌ای است، اما در فصول گرم به قرمز و در فصول سرد به زرد متمایل می‌شود و علاوه بر سفیدی زیر شکم مشخصه بارز ظاهری آن برای شناسایی در طبیعت یک خط سیاه رنگ از سر تا یال و پشت و دمچه اوست که موی سفید رنگی ان را احاطه کرده است و تندرو و معمولا تا ۸کیلومتر محدوده چرا در طبیعت دارد. دوره زایش این حیوان ۱۱ماهه و در صورت حفاظت و شرایط زیستی مناسب تا ۴۰سال عمر می‌کند.

طبق سرشماری‌ها هم اکنون کمتر از هزار راس گورخر ایرانی در استان‌های سمنان، یزد، فارس و کرمان بصورت رها شده در طبیعت و نگهداری در اسارت وجود دارد.

پارک ملی کویر با وسعت کلی ۴۲۰هزار هکتار و ۲۵۰هکتار منطقه حفاظت شده در جنوب شهرستان گرمسار در استان سمنان قرار دارد که با استان‌های تهران، قم و اصفهان مرز مشترک دارد و طبق آخرین آمار‌ها ۳۴گونه پستاندار، ۳۴گونه خزنده، ۱۵۵گونه پرنده و ۳۵۵گونه گیاهی در آن وجود دارد. جاده معروف سنگ فرش و آثار تاریخی نظیر مجموعه قصر بهرام گور در این منطقه قرار دارد.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.