انتقاد سازمان ملل از نقض حقوق زنان در افغانستان

نهاد زنان سازمان ملل متحد از نقض صریح حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نهاد زنان سازمان ملل متحد با نشر گزارشی از نقض صریح حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که زنان در افغانستان با محدودیت‌های جدی مواجهند.

در این گزارش که تحت عنوان «هشدار جنسیتی» منتشر شده آمده است که علیرغم تضمین‌های مکرر طالبان در مورد رعایت حقوق زنان افغان، زنان و دختران از زمان تسلط این گروه به‌شکل روزافزونی با محدودیت‌های جنسیتی روبه‌رو هستند.

به نقل از گزارش، این محدودیت‌ها آزادی بیان، آزادی گشت‌وگذار، دسترسی به خدمات فوری نجات، دسترسی به اطلاعات، تحصیلات، کار و دسترسی به فرصت‌های معیشتی را برای زنان و دختران بسیار مشکل کرده است.

نهاد زنان سازمان ملل متحد همچنین موضع‌گیری‌های طالبان در قبال زنان و دختران افغان را مبهم خوانده و گفته است که این نوع موضع‌گیری‌ها باعث عقب‌گرد عمیق در زمینه احقاق حقوق آنان می‌شود.

این نهاد تاکید کرده است که برای ارتقای حقوق زنان و دختران در افغانستان در سطح گسترده به اقدامات فوری نیاز است.

در گزارش «هشدار جنسیتی» پیشنهاد شده است که زنان و دختران افغان باید به‌عنوان شرکای برابر به‌رسمیت شناخته شوند و در تمامی تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور شریک باشند.

در گزارش تاکید شده است که باید همکاران استراتژیک افغانستان این شناخت را از طریق مشارکت با زنان این کشور تسهیل کنند و فرصت‌های مشورتی و مالی را در اختیار آنان به این منظور قرار دهند.

همچنین نهاد زنان سازمان ملل متحد گفته است که باید از مشارکت زنان در امور بشردوستانه به‌عنوان یک امر ضروری برای نیازهای زنان و دختران حمایت و در این مورد سرمایه‌گذاری شود.

گفتنی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون مکاتب در بیشتر نقاط این کشور از جمله شهر کابل به‌روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف هفتم باز نشده است. همچنین زنان با محدودیت های دیگر از جمله محدودیت های کاری نیز مواجه هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.