مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: غار زرین رود خدابنده در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: در راستای اجرای قانون حفظ آثار مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام‌نامه آن، پرونده ثبتی غار زرین رود تهیه و برای تائید نهایی به دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارتخانه ارسال شده و در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

او افزود: غار زرین رود یا غار دودزا یکی از زیباترین غار‌های استان زنجان است که در نزدیکی شهر زرین رود از توابع  خدابنده قرار دارد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان ادامه داد:  این غار، با دالان‌ها و دهلیز‌های مختلف، پیچ‌ وخم‌های زیاد، شیب‌های تند و مسیر‌های تنگ و باریک در زمره‌ غار‌های خشکی و آبی است و برخی نقاط آن بدون قایق قابل پیمودن نیست.

ارجمند  گفت: با ثبت این اثر طبیعی در فهرست میراث ملی، تعداد آثار ثبت شده فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان زنجان به ۸۹۲ اثر رسید.

غار زرین رود  یکی از زیباترین غار‌های استان زنجان است که در نزدیکی شهر زرین رود از توابع خدابنده قرار  گرفته است.

در مسیر جاده تزانزیتی زنجان به همدان ۱۰ کیلومتر مانده به شهر زرین رود یک مسیر انحرافی به غار زیبای زرین وجود دارد؛ این غار بر اثر زلزله سال ۸۴ توسط اهالی کشف شد و در سال ۸۵ توسط یک تیم غارنوردی اروپایی مورد نقشه برداری قرار گرفت.

ورودی غار در ارتفاع یکهزار و ۸۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. غار زرین یک غار چند طبقه است و تا امروز تنها ۲ طبقه از آن کشف شده است.

غار در بخش‌های مختلف دارای ارتفاعات متفاوت است.

بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان پیش ازاین، شمار مجموع آثار ثبتی این استان به عدد ۸۷۹ اثر رسیده که شامل ۷۷۶ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۸ اثر در فهرست میراث منقول، ۵۶ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر در فهرست میراث جهانی است که سرمایه گذاری‌های لازم می‌توان چشم انداز مطلوبی را مهیا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.