رئیس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی خراسان رضوی خبرداد؛

انجام بیش از ۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی گفت: جوجه‌ریزی در خراسان رضوی در آبان ماه امسال ۹ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۶۰ قطعه بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد بروغنی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی  گفت: اداره پشتیبانی امور دام خراسان رضوی اقدام به واردات تخم‌مرغ نطفه دار کرده و به همین علت قیمت‌ها در بازار روند نزولی پیدا کرده است.

وی گفت: قیمت جوجه گوشتی در بازار برای نژاد آرین حدود ۷ هزار تومان و برای نژاد راد بین ۸ هار و ۵۰۰ تومان تا ۹هزار تومان است. برای جوجه‌های وارداتی نیز قیمت ۶هزار تومان در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی گفت: در هر شرایطی عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین قیمت جوجه و مرغ است هر چند عوامل دیگر مانند هزینه دارو، واکسن، نهاده و نیروی کار در بالا رفتن قیمت دخیل است اما اگر عرضه زیاد باشد و تقاضا کم، قطعا قیمت‌ها به زیر نرخ مصوب می‌رسد البته بر عکس این موضوع نیز صدق می‌کند.

بروغنی گفت: باید توجه داشت پرورش جوجه و مرغ با کالا یا حتی دام متفاوت است، زیرا می‌توان کالا یا دام را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری و سپس به بازار عرضه کرد، اما چنین اقدامی در نگهداری از جوجه و مرغ ممکن نیست. در واقع بیشترین مدت زمان نگهداری مرغ حداکثر یک هفته است، اما جوجه را نمی‌شود بیش از یک روز نگه داشت و باید تا پایان روز آن را با هر قیمتی به فروش رساند.

او گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که تلفات نداشته و جوجه‌ها روند طبیعی پرورش خود را طی کند، طی ۴۵ روز آینده تولید مرغ زیاد شود و مشکلی در عرضه مرغ پیش نیاید. همچنین با ادامه این شرایط برآورد می‌شود قیمت مرغ افزایش پیدا نکند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی گفت: باید توجه داشت یارانه دولت مختص نهاده‌هاست و تنها ۴۰ درصد از قیمت تمام شده مرغ را شامل می‌شود و به ۶۰ دیگر هزینه‌های آن مانند دارو، واکسن، حقوق کارگر، استهلاک سالن‌ها یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین با چنین شرایطی مرغدار مجبور است خود این هزینه‌ها را با قیمت بالا پرداخت کند.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.