به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان, شب گذشته در برنامه سینمایی «هفت» مسعود فراستی، محمد تقی فهیم و محمدرضا مقدسیان به نقد سریال نمایش خانگی زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان پرداختند.
فراستی در این باره گفت: ابتدای تیتراژ فیلم نوشته شده این سریال اقتباسی است از نمایشنامه مکبث شکسپیر؛ ولی من بعید میدانم مهدویان اصلا مکبث را خوانده باشد! سوال من این است که اساساً مضمون فیلمنامه این سریال چیست؟ زنده باد ثروت یا مرگ بر آن؟! آینه عبرت یا نمایش مردم فریب ثروت؟! اساس زخم کاری به نظر من نه نقد ثروت بلکه ترویج آن است.
وی افزود: من جواد عزتی را در کمدی بیش و کم دوست داشتم؛ اما عزتی امروز را نمیشناسم. عزتی که در زخم کاری و حتی در ماجرای نیمروز در نقشی جدی بازی کرد را نمی توانم بپذیرم؛ چرا که در این نقش ها هم عکس العمل هایش کمدی است. او در زخم کاری از همسرش سیلی میخورد، اما بهت عزتی در آن صحنه کاملاً کمدی است و نه درام و تراژیک. جواد عزتی نتوانست و به نظر من نمی تواند بدمنِ یک فیلم بشود. به نظر من فیلمنامه از نظر ساختار توان پرداخت درست شخصیت ها را نداشته و ما در زخم کاری اصلاٌ شخصیت نمیبینیم و همه در قالب تیپ باقی می مانند.
مقدسیان هم در ادامه اظهار کرد: من هم موافقم که فیلمنامه زخم کاری مهدویان، ملات لازم را ندارد. زخم کاری ایراد زیاد دارد و مهمترین اشکالش در فیلمنامه آن است که در سطح باقی می ماند. وقتی ما دانش فیلمنامه نویسی قوی نداشته باشیم، درک عمیق و درستی هم از اقتباس نداریم. اقتباس قرار نیست ضعف فیلمنامهنویسی ما را پوشش بدهد.
فهیم هم در نقد خود درباره سریال زخم کاری گفت: داستان زخم کاری سعی دارد به منبع اصلی وفادار باشد؛ منظورم رمان بیست زخم کاری نوشته آقای حسینی زاد است. سعی کرده از طرف دیگر قصه مکبث را جسته گریخته در کار بگنجاند و ایرانیزهاش کند؛ اما در این مسیر موفق نبوده. در زخم کاری مردسالاری حاکم بر قصه است؛ اما مفهوم اصلی قصه در میان تصاویر شیک گم می شود. ما در این سریال بیشتر آکسسوار دیدیم. به نظر من سریال تنها و تنها به خاطر حضور جواد عزتی در آن و علاقه مردم به شخصیت واقعی آن دیده شد.
انتهای پیام/
خداروشکر بخش پخش خانگی روز به روز در حال رشد هست و با هر انتشار شاهد پیشرفت آن هستیم
در مورد انتقاد نسبت به جواد عزتی هم بگم که ایشون اصلا بدمن ماجرا نبودن و شخصیتشون بر پایه یک انسان ضعیف چیده شده بود وگرنه اگر میخواستند مثل شخصیت های منفی هالیوود باشن خیلی عالی میتونستن کار رو در بیارن
فاجعه بود ، یکی از بدترین سریالهایی که ساخته شده و واقعا بیشتر محبوبیتش پیش بیننده رو وامدار شخصیت دوست داشتنی و محبوب جواد عزتی هستش که چه بسا اگه بجای جواد عزتی یک بازیگر دیگری بود این نظر لطف ها از سمت مردم ابراز نمیشد ، افتضاح بود واقعا
در پایان هم اینکه از نشانه های تشخیص فیلم یا سریال خوب حتی درام یا ژاتر ترسناک یا هرچی ، اینه که بعد تموم شدن فیلم یا سریال یه حس خوب کیف کردن در وجود انسان بوحود میاره که لذت بخشه و آدم دلش میخواد باز هم اون فیلم رو یا مشابهش رو ببینه که متاسفانه اکثر فیلم و سریالهای ایرانی رو بزور میشه یکبار تحمل کرد و دید چه رسد به دو یا چند بار دیدن ...
فیلم خوب ببینید ، یا علی
خیلی هم عالی!
آقای مهدویان که اصلا کارگردان نیست، مستندساز اند بیشتر، کارگردان واقعی و جوان این سینما آقای هومن سیدی ست.
تنها قوت زخم کاری منبع اقتباس هست، بدرستی گفتند که آ. مهدویان اصلا "مکبث" نخوانده.
ایشون احتمالا همون رمان "بیست زخم کاری" رو خوانده.
و تمام جذابیت فیلم رو مدیون این رمان و اقتباس جناب حسینی راد از پیرنگ "مکبث" هستیم.
وگرنه آقای مهدویان مگه میتونست این اثر رو بخوبی ایرانیزه کنه؟
بنده بعد دیدن این سریال به قدرت فیلمسازی محمدحسین مهدویان پی بردم البته اگه ایراداتی دارد خوب ایشون هنوز جوان است و خام شما مهدویان رو با کی مقایسه میکنی بعدشم خیلی قنج و منج و جموجور واقعیت رو فیلم کرده چرا که دنیا ظواهر زیبایی داره و ما رو به اشتباه میندازه و همین زیبایی و لذت های تو خالی هست که دنیاتو خراب میکنه من دیگه توضیح بیشتر نمیدهم
شما و خیلی های دیگه که معیار های یک فیلم خوب رو نمی دانیید سخن نگویید بزارید فیلمسازی هایمان به سطح هالیوود برسد و با رویکرد فیلم های پسند شما پیش نره
باتشکر
من نمی دونم چرا بزرگان ما وقتی یک هنرمند کار زیبایی و پر بیننده را درست می کند حسودی می کنند.!.
نه این فیلمایی که توش آب میبندن،امثال فیلم های منوچهرهادی!!!!
مهم درصد بالای رضایت مردمی ست....
وگرنه شبیه مکبث باشه یا نه!!!
مهم اینه که مخاطبان ش راضی بودن....
زخم کاری با فاصله بهتر از بقیه هست