به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کارخانه کاسپین خودرو با هدف مونتاژ کشندههای سنگین در محل مجموعه پتروشیمی اردبیل ایجاد شده بود که براساس اظهارات مدیران این مجموعه، عدم همکاری مسئولان استان موجب جمعآوری این مجموعه شده، اما رئیس سازمان صمت اردبیل، عدم ارائه مجوزهای لازم از جمله تعیین تکلیف نشدن زمین را عامل عدم ارائه پروانه بهرهبرداری به شرکت خودروسازی عنوان کرد.
در روزهای اخیر خبری مبنی برچیدن تجهیزات کارخانه تولید «کامیون کاسپین خودرو» در اردبیل و انتقال آن به استان دیگر در فضای مجازی و رسانههای استان اردبیل منتشر شد. این مجموعه در محل احداث کارخانه پتروشیمی اردبیل مستقر شده بود.
شفیعیان، مسئول شرکت کاسپین خودرو در اردبیل در خصوص وضعیت این مجموعه تولیدی عنوان کرد: سال ۹۷ در شورای برنامهریزی استان مصوب شد که جواز تاسیس کارخانه خودروسازی به این شرکت داده شد و ما نیز بر اساس این مصوبه امکانات تولید کامیون در این شرکت را فراهم کردیم.
او افزود: بعد از یک سال و در سال ۹۸ مجددا این جواز تمدید شد و از مهر سال ۹۹ شروع به درخواست پروانه بهرهبرداری کردیم که متاسفانه تا به امروز به بهانههای مختلف با مشکل مواجه شدیم و تولید ما عقب افتاد و نتوانستیم تامین مالی انجام دهیم و مجبور شدیم که شرکت را جمع آوری کنیم.
یکی از کارکنان این شرکت در اردبیل بیان کرد: هدف از احداث این مجموعه تولید کامیون و کشنده با برند دوو بود، ولی در طول چند سال گذشته متاسفانه مسئولان مجموعه موفق به دریافت پروانه بهره برداری نشدند و به همین دلیل خط تولید را جمع آوری کرده و قصد انتقال آن به یک استان دیگر را دارند.
او افزود: انتظار داریم که مسئولان امر در راستای رفع این مشکل اقدامات جدی و عاجلی انجام دهند چرا که تعطیلی این کارخانه سبب بیکاری کارگران و عوامل تولید میشود و ما نیازمند این کار هستیم.
اما رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل نظر دیگری در خصوص تعطیلی این واحد تولیدی داشت: مبنای کار این کارخانه به عنوان مونتاژ تولیدات کامیون بوده و در طی سالهای گذشته علیرغم اینکه این مجموعه پروانه بهره برداری نداشت، اما ما قطعات مورد نیاز این شرکت را ثبت سفارش کردیم.
او افزود: این قطعات به صورت بسته بندی شده آورده شده و کار مونتاژ انجام میگرفت، اما یک موضوع اصلی در خصوص کاسپین خودرو محل کار این شرکت بوده که تا به امروز مشخص نکردهاند که آیا این محل را از کارخانه پتروشیمی خریداری کردهاند یا به صورت استیجاری مشغول به کار در این محل هستند.
رئیس سازمان صمت استان اردبیل ادامه داد: یک مورد دیگر این بوده که در این واحد اقدام به مونتاژ ۲۴ خودرو کرده اند و از آنجاییکه این واحد تولیدی جزو ۱۰ رشته خاص محسوب میشود از همین رو در صورتیکه به عنوان خودروسازی فعالیت دارند باید مراحل قطعه سازی خودرو را نشان دهند و یا اینکه اگر مونتاژ میکنند باید قرارداد خود با خودرو سازنده را ارائه کنند و در این صورت نیز میزان مونتاژ باید سالانه تا ۳هزار دستگاه باشد.
صادقی تصریح کرد: این موارد تا به امروز از سوی شرکت کاسپین خودرو انجام نگرفته و علیرغم وجود چنین موضوعاتی در راستای تسهیل در امر تولید و کمک به این مجموعه، قرار بر این شد که حداقل این شرکت موضوع زمین این مجموعه با امور اراضی را برطرف کنند و ما نیز در بحث پروانه بهره برداری کمک حالشان باشیم.
او عنوان کرد: طبق آخرین تصمیم اتخاذ شده، مقرر شد که شرکت کاسپین خودرو از امور اراضی بلامانع بگیرند و یا اینکه یک اجاره نامه از پتروشیمی به نام کاسپین خودرو دریافت کنند تا مشکل زمین محل تولید این واحد بدین صورت برطرف شود که این موضوع را هم انجام ندادند و این شرایط لازم را نتوانستند ارائه کنند.
رئیس سازمان صمت استان اردبیل در خصوص جمع آوری تجهیزات در این شرکت نیز بیان کرد: تجهیزات آنچنانی در این واحد وجود نداشت و فقط یک بخش تست ترمز داشتند که آن را هم جمع آوری کرده اند و تجهیزات به آن صورت در این واحد وجود نداشت.
صادقی گفت: در نهایت مشکل این شرکت متوجه سازمان صنعت و معدن نیست. این سازمان به عنوان حلقه آخر صدور پروانه بهره برداری برای این واحد قرار دارد و اگر مالکیت زمین را مشخص کنند پروانه را در اسرع وقت صادر خواهیم کرد.
رضایی، مدیرعامل شرکت کاسپین خودرو در این خصوص بیان کرد: براساس تمام اقدامات قانونی یک شرکت در پتروشیمی اردبیل مستقر و پروانه بهره برداری نیز دریافت و تجهیزات را نصب کردیم. این شرکت با برندی معتبر توانسته تاکنون ۲۴ خودرو نیز تولید کند.
او افزود: بعد از مدتی گفتند که زمین این مجموعه مشکل دارد و پروانه بهره برداری ندادند با این حال که مجوز پلاک داشتیم، اما حدود یکسال است که در سازمان صمت با مشکل مواجه شده و نتوانستیم پروانه بهره برداری را دریافت کنیم.
مدیرعامل شرکت کاسپین خودرو گفت: تمامی اقدامات قانونی بود و پروانه بهره برداری داشتیم و ۲۴ دستگاه هم تولید کردیم اما بعد از مدتی مسئولان استان اردبیل گفتند که زمین محل کار ما مشکل دارد.
رضایی گفت: محل فعالیت ما در کارخانه پتروشیمی اردبیل بوده که قبلا قرار بر این بوده تا این محل تبدیل به پتروشیمی شود، اما بعدا در شورای برنامه ریزی استان قرار شد که شهرک صنعتی بشود که به واسطه آن توانستیم پروانه بهره برداری بگیریم و فعالیتهایی انجام دادیم، اما بعد از مدتی گفتند که این اشتباه شده و پروانه بهرهبرداری شهرک نباید صادر میشد.
او تشریح کرد: در مجموع ۲۶ نفر اشتغال زایی در دفتر اردبیل و تهران داشتیم و شرایط اگر مهیا باشد و این واحد تولیدی راه اندازی شود، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر اشتغال خواهند داشت.
افزایش مراکز تولیدی قطعا موجب افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در استان اردبیل خواهد بود، اما در این بین چگونگی شکلگیری یک مرکز تولیدی و دریافت مجوزهای لازم نیز مسالهای است که باید به آن توجه شود.
مجموعه پتروشیمی اردبیل در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید محصولات پتروشیمی در استان اردبیل ایجاد شد و امروز پس از گذشت نزدیک به ۱۵ سال هنوز مردم چشم آغاز بهکار این مجموعه هستند.
گفتنی است سایت این شرکت خودروسازی در خصوص تولیدات خود اینچنین آورده است که؛ شرکت کاسپین خودرو فرهنگ در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ جهت تولید و مونتاژ انواع کامیونت، کامیون و کشنده شروع به فعالیت نمود.
در ابتدا محصولاتی همچون کشنده ۲*۴، کامیون و کمپرسی ۲۰ تن را با کاربریهای متنوع (از جمله آتش نشانی، جرثقیل، زباله پرس کن و…) دوو تولید خواهد کرد. توسعه مرکز کاربری سازی و ایجاد یک شرکت کاربری سازی مستقل طی سال آتی، توسعه شبکه خدمات پس از فروش و توسعه صادرات از جمله برنامههای آتی این شرکت میباشد. این مجموعه با تولید محصولات به روز و با کیفیت، سهم گستردهای در ارتقاء کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل کشور خواهد داشت.
منبع: فارس
انتهای پیام/ح