در جریان نشست وزیران گروه هفت در انگلیس، لندن به مسکو در خصوص حمله احتمالی به کی‌یف و عواقب شدید آن هشدار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس، امروز (شنبه) ضمن استقبال از وزرای خارجه گروه هفت در لیورپول، از روسیه خواست از حمله به اوکراین خودداری کند. تراس همچنین از کشور‌های دموکراتیک درخواست کرد که از خرید گاز روسیه اجتناب کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس در جریان این نشست گفت: «نشست گروه هفت، نمایش وحدت اقتصاد‌های بزرگ و همفکر خواهد بود که موضع ما درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین را تقویت می‌کند. حمله به اوکراین یک اشتباه استراتژیک با عواقب شدید برای مسکو خواهد بود.»

آمریکا و سایر اعضای ناتو نیز قبلاً گفته بودند که در صورت تهاجم مسکو، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

تراس به صادرات گاز روسیه به اروپا نیز اشاره کرد و افزود که در تلاش است تا اطمینان حاصل شود که کشور‌های دموکراتیک قادر به جایگزینی گاز روسیه هستند. این اظهارنظر‌ها به دنبال نگرانی‌های آمریکا در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان بیان شد.

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: «جهان تصمیماتی برای به دست آوردن انرژی ارزان در کوتاه مدت اتخاذ کرده است و این امر در درازمدت برای آزادی و دموکراسی هزینه خواهد داشت.»

اخیرا تنش‌ها بین روسیه و اوکراین بالا گرفته است. مسکو برخلاف ادعا‌های غرب و ناتو بار‌ها اعلام کرده است که قصد حمله به کی‌یف را ندارد. با این حال، ناتو ادعا می‌کند روسیه سلاح‌های سنگین و نیرو‌های نظامی بسیاری را در مرز اوکراین مستقر کرده است. امروز نیز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اوکراین را به نقض آتش بس متهم کرد و افزود: با حمایت‌های ناتو که به اوکراین کمک‌های تسلیحاتی ارائه می‌دهد، کی‌یف نیرو‌های خود در دونباس را افزایش می‌دهد به طوری که تعداد موارد نقض آتش بس از ژوئیه سال گذشته تاکنون به ۹۰ هزار مورد رسیده است.

گفتنی است، نشست گروه هفت با حضور دیپلمات‌های ارشد انگلیس، آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن برگزار می‌شود. وزرای اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا موسوم به «آسه آن» برای نخستین بار فردا (یک‌شنبه) به این اجلاس خواهند پیوست. کره جنوبی، استرالیا، آفریقای جنوبی و هند نیز به عنوان مهمان انگلیس در این نشست شرکت خواهند کرد.

علاوه بر مسئله تنش روسیه و اوکراین، موضوعاتی از قبیل واکسن کرونا، تغییرات آب و هوایی، تنش در بالکان غربی، افغانستان و کره شمالی در این نشست مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
جالبه امریکا هر غلطی میخاد میکنه هر جا میخاد جنگ و خونریزی راه میندازه بعد روسیه میخاد اوکراین خودش را پس وگیره به توچه اگر من جای پووتین بودم با پ تین تو دهنی به امریکا واروپا می دم که هرگز از خواب بیدار نشن چطور میگمن امریکا هیچ غلطی نمیتونه ب‌نه دیگه غلط از اینها بیشتر فضول هر اش و کشکی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
این اروپایی های نامرد ، دستشان به خون چندین ملت الوده است . مخصوصا این انگلیس خیلی نامرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
امریکا در بلوک شرق چه غلطی می کند باید بساطشون را جمع کنند .
آخرین اخبار