به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «جادوی هالیوود» عبارتی بود که برای ارجاع به جلوههای ویژه بسیار زیبا و استادانهای به کار میرفت که به فیلمسازان امکان میداد هر نوع از خلاقیت را به روی پرده سینما بیاورند، از قلعههای آن جهانی در سرزمین هی جادویی تا سفینههای فضایی موجوات فرازمینی در میانههای آسمان.
امروزه، تقریباً تمام جلوههای ویژه سینما از طریق کامپیوتر انجام میشوند. فرآیند خلق جلوههای ویژه کامپیوتری بسیار ساده، اما به شدت پرهزینه است و نتیجه نیز همیشه رضایت بخش نیست. به همین خاطر است که میخواهیم شما را با بهترین جلوههای ویژه در تاریخ سینما آشنا کنیم که با هزینههایی بسیار اندک ممکن شدند.
۱۰- Terminator ۲
فیلم Terminator ۲ همواره به عنونا یکی از بهترین فیلمهای اکشن تاریخ سینما مورد توجه قرار گرفته است و بخش زیادی از این اعتبار به خاطر مدل ترمیناتور بی صدا، اما شرور و بیرحمی است که توانایی ذوب شدن و تغییر شکل بدنش برای ریکاوری بعد از هر آسیب را ممکن میساخت. یکی از نمادین سکانسهای این فیلم مربوط به تغییر شکل ترمیناتور به شکل یک فلز مایع است. این شاهکار جلوههای ویژه به کمک یک لیوان جیوه و یک سشوار ممکن شده است. تمام کاری که تیم جلوههای ویژه لازم بود انجام دهند این بدو که این مایع را روی زمین بریزند و در حالی که جیوه پخش میشد، با یک سشوار، قطرههای متالیک آن به جهتهای مختلف میرفتند. در ادامه این عملیات به شکل برعکس به نمایش در میآید تا تغییر شکل ترمیناتور از مایع به جامد بدست آید.
۹- Lord of the Rings
برای اینکه شخصیت فرودو دیگر هابیتها در مقایسه با دیگر شخصیتهای فیلمهای Lord of the Rings کوتوله به نظر برسند، پیتر جکسون از تکنیک دیدگاه اجباری استفاده کرد. این تکنیک بدان معناست که دوربین در زاویهای قرار میگرفت که هابیتها در کنار شخصیتهای دیگر نشان داده شوند در حالی که در واقعیت، آنها با فاصلهای نسبتاً زیاد از شخصیتهای دیگر بودند. این تکنیک باعث میشد که هابیتها کوچکتر از دیگر شخصیتهای فیلمها به نظر برسند در حالی که آنها تنها در فاصلهای دورتر از شخصیتهای دیگر نسبت به دوربین قرار داشتند. برای طبیعیتر شدن این تکنیک، از کالسکهها و مبلمانهای خاص استفاده شد.
۸- Jurassic Park
کمتر سکانسی در فیلم اورجینال Jurassic Park را میتوان ترسناکتر از سکانسی یافت که در آن آب داخل لیوان در اثر نزدیک شدن تی رکس دچار موج میشود. استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم، برای یافتن راهی به منظور خلق این سکانس، بسیار تلاش کرد. او در نهایت دریافت که با یک سیم گیتار میتواند چنین کاری انجام دهد بدون اینکه نیازی به دستگاه و مکانیزمی پیچیده باشد. مایکل لانتیری که مسئول جلوههای ویژه دایناسورها بود، گیتارش را نواخت تا اینکه به نت مناسبی رسید که باعث موج دار شدن آب لیوان میشد، همان چیزی که اسپیلبرگ میخواست.
۷- Halloween
فیلم اورجینال Halloween بود که قاتل سریالی معروفی به نام مایکل مایرز را به مخاطبان ژانر وحشت معرفی کرد و چیزی که این قاتل سریالی بی صدا را چنین ترسناک میساخت، ماسک سفید و خاصش بود که کوچکترین شباهتی با صورت واقعی یک انسان نداشت. ماسک اورجینال توسط تیمی از کارشناسان ژانر وحشت ساخته شده بود که میدانستند چطور صورتی کاملاً تهی از احساسات و عواطف انسانی بسازند. آنها برای این کار از چهره شخصیت کاپیتان کرک در فیلم Star Trek الهام گرفتند. آنها ماسک این شخصیت را گرفته و با ترکیب مو و اضافه کردن رنگ سفید و البته عریض کردن سوراخ چشم، به ماسکی رسیدند که در تاریخ ژانر وحشت ماندگار شد.
۶- Star Trek
در فیلم Star Trek ساخته جی جی آبرامز، صحنهای وجود دارد که در آن کرک و تیمش از فضا و در پرشی دیوانه کننده به یک سیاره دیگر وارد میشوند. آویزان کردن بازیگران برای ساعتها به شکل برعکس چیزی نبود که بتواند انجام گیرد و به همین خاطر بود که یک روش ساده، اما بسیار هوشمندانه به کار گرفته شد. آنها در واقع کریس پاین و دیگر بازیگران را روی آینههایی زیر آسمان صاف قرار داده تا این حس را ایجاد کنند که در حال افتادن از آسمان هستند. آنها در ابتدا از پنکهها برای کوبیدن هوا به صورت بازیگران استفاده کردند. در نهایت، تمام این ماجرا از یک زاویه رو به پایین فیلمبرداری شد تا همه چیز شبیه سقوط از فضا به نظر برسد.
۵- The Wizard of Oz
فیلم The Wizard of Oz یکی از فیلمهای کلاسیک فانتزی مشهور تاریخ سینماست که کمتر کسی را میتوان یافت که دستکم یکبار آن را ندیده باشد. این فیلم با سکانسی شوکه کننده آغاز میشود، طوفانی که در منطقه کانزاس رخ داده و در نهایت دوروتی را به سرزمین آز میبرد. منظرهای که در این سکانس دیده میشود یک مدل کوچک از مناطق روستایی کانزاس است. هنگامی که وقت نمایش تورنادو رسید، تیم ساخت فیلم یک آستین لباس بزرگ را به جرثقیل وصل کرده و آنها را در جهت مخاطب هم کشیدند تا حس حرکت تورنادو ایجاد شود.
۴- Terminator ۲
در یکی از سکانسهای فیلم Terminator ۲ سارا کانر در حال ترمیم سوراخی در سر ترمیناتور در جلوی آینه است. در حالی که به نظر مخاطب ما در حال تماشای جان کانر هستیم، سارا و ترمیناتور در برابر عکس خود در آینه نشسته اند و در واقع این بدلکاران هستند که روبرویشان نشسته اند. تنها میتوان سارا را به وضوح در دو طرف دوربین دید و بدلکار سارا کانر نیز در واقع خواهر دوقلوی لیندا همیلتون است که در سکانسی دیگر نیز نقش سارا را بازی میکند، جایی که ترمیناتور شرور، شکل سارا را به خود میگیرد.
۳- Escape from New York
در فیلم Escape from New York شاهد یک مدل سه بعدی کامپیوتری از شهر نیویورک سیتی هستیم که هزینه ساخت آن برای سازندگان فیلم با توجه به بودجه، بسیار سنگین بود. از این رو، تیم جلوههای ویژه مسیری متفاوت را در پیش گرفت. آنها مدل کوچکی از شهر نیویورک که در سکانسهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته بود و با چسب سبزر رنگ و نور پس زمینه روی آن کار کردند. نتیجه تصویری است که یک مدل سه بعدی واقعی از شهر به نظر میرسد.
۲- Superman Returns
در فیلم Superman Returns، کلارک به زادگاهش باز میگردد، جایی که سگ دوران کودکی اش در مزرعه خانوادگی شان از او استقبال میکند. این سگ توپی را گرفته و به کلارک میدهد و کلارک نیز آن را به سمت آسمان پرتاب میکند، جایی که ظاهراً از مدار زمین خارج شده و به نزدیکی سیاره مشتری میرسد. اما از آنجایی که بازیگر نقش سوپرمن در این فیلم دارای قدرتهای سوپرمنی نیست، تیم جلوههای ویژه از یک تفنگ پرتاب سیب زمینی برای شلیک یک توپ به سمت آسمان استفاده میکنند، درست در همان لحظهای که برندون روث وانمود میکند توپ را پرتاب میکند.
۱- Eternal Sunshine of the Spotless Mind
در فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind، سکانسی وجود دارد که ذهن جیم کری به سرعت خاطرات قدیمی را پاک میکند در حالی که سعی دارد آنها را به خاطر بیاورد. در این سکانس شخصیتها و اتفاقات بدون نظم خاصی به نمایش در میآیند. برای فیلمبرداری این سکانس، به جی استفاده از پرده سبز و تدوین، کارگردان از بازیگران خواست که برای چندین بار به داخل کادر دوربین پریده و از آن خارج شوند. این بدان معنا بود که جیم کری و کیت وینسلت باید لباس هایشان را عوض کرده و احساسات جدیدی را برای هر سکانس با سرعت زیاد نشان دهند، در حالی که با عجله وارد کادر شده و از آن خارج میشدند.
منبع: روزیاتو
انتهای پیام/