بازیکنان خارجی زیادی به دلیل رعایت نشدن اصول حرفه‌ای مدیران باشگاه‌های لیگ برتری از تیم‌های خود جدا شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال ایران برای رهایی از وضعیت آشفته شکایت‌های مربیان و بازیکنان خارجی بیش از هر چیزی نیاز به مدیریت و برنامه ریزی قوی دارند. مدیر ورزشی و فوتبالی با مدیریت سازمان‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تفاوت دارد و بهترین راه کار برای پیشرفت در فوتبال اعتراف به ندانستن است.

با توجه به جدایی شیخ دیاباته در سال گذشته و رادوشوویچ از تیم فوتبال پرسپولیس این بحث پیش آمده که مدیریت ما در قبال جذب بازیکنان خارجی تا حدی کیفیت پایینی دارد.

شیخ دیاباته، مهاجم سابق تیم فوتبال استقلال درباره نحوه جدایی اش از جمع آبی پوشان گفت: مسائلی وجود دارد که نمی‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. می‌دانم که ایرانی‌ها مرا دوست دارند و علاقه‌مند نبودم در زمان حضورم در استقلال هواداران را با حرف هایم نگران کنم. وقتی فصل تمام شد، من همچون بازیکنان دیگر به کشور خودم رفتم. قبل از این که به ایران بازگردم، مدیران استقلال به آپارتمان من رفتند و درب منزل مرا شکستند و لباس هایم را برداشتند. لباس، کفش و چمدان مرا به بیرون انداختند. با خودم گفتم من همه کاری برای استقلال انجام داده ام و برای این تیم جنگیده ام؛ پس چرا با من چنین رفتاری می‌کنند؟!

او ادامه داد: نبود احترام را در استقلال حس کردم. واقعا مسائلی به وجود آمدند که انگیزه ام را از دست دادم؛ چون آن‌ها به من احترام نگذاشتند. حالا خودتان را جای من بگذارید، چطور می‌شد تمام حواسم را در زمین بگذارم. من همه چیز را بازگو نمی‌کنم، اما مدیران استقلال انگیزه مرا گرفتند. تمام موارد را نمی‌گویم تا هواداران ناراحت نشوند.

او درباره آخرین وضعیت شکایتش از استقلال گفت: دوست دارم یک موضوعی را متوجه شوند، من فوتبالیست هستم. وقتی به استقلال رفتم یک مدیر برنامه داشتم. تنها وظیفه من این بود که برای استقلال و هواداران آن بازی کنم. اگر مشکلی وجود دارد، بین مدیر برنامه‌های من و استقلال خواهد بود. می‌بینید در قطر بازی می‌کنم و پیگیر شکایت با استقلال نیستم؛ چون وقت ندارم و مدیر برنامه من پیگیر است. با مدیر برنامه هایم درباره شکایت از استقلال صحبت کنید. هر چیزی که مرتبط به پول باشد، من درباره اش حرف نمی‌زنم؛ چون من فوتبالیست هستم. با توپ می‌خوابم و توپ را دوست دارم. همیشه در خانه ام یک توپ فوتبال دارم. به هواداران استقلال، پرسپولیس و سایر تیم‌ها از راه دور سلام می‌کنم. خیلی خوشحالم در ایران بازی کردم و از مهربانی مردم این کشور سپاسگزارم.

شیخ دیاباته پس از شکایت از استقلال به فیفا، آبی پوشان را به پرداهت ۱۷۵ هزار دلار محکوم کرد و اکنون باشگاه استقلال تا ۱۹ روز دیگر فرصت دارد تا طلب این بازیکن را پرداخت کند.

همچنین رادوشوویچ در گفتگوی کوتاه پس از جدایی اش از جمع پرسپولیسی‌ها اعلام کرده که با وجود تاخیر در پرداخت طلبش از سرخپوشان پایتخت شکایت نخواهد کرد، اما مدیران باشگاه مغز من را خسته و عصبی ام کردند به همین خاطر ایران را ترک کردم.

با این وجود باشگاه پرسپولیس نسبت به نحوه جدایی رادو از جمع سرخپوشان واکنش نشان داد و پیامی را در این باره منتشر کرد.

باشگاه پرسپولیس نوشت:رادوشوویچ روز گذشته پس از حضور در باشگاه و دریافت مبلغ ۵۰ هزار یورو، در پی توافق شفاهی با سیدمجید صدری رئیس هیئت مدیره و سرپرست باشگاه پرسپولیس، قول داد در تمرینات تیم حاضر شود و طی سه هفته آینده، مبلغ ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو دیگر دریافت کند، اما در عین ناباوری و بدون اطلاع باشگاه و کادر فنی، ایران را ترک کرد.

سعید مراغه چیان، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اکثر بازیکن‌های خارجی که به ایران می‌آیند درجه ۲ هستند، اما شیخ دیاباته و چند بازیکن دیگر از کیفیت خوبی برخوردار بودند و او گل‌های خوبی برای استقلال به ثمر رساند.

او ادامه داد: افسوس می‌خورم که با بازیکنان خارجی بد رفتاری می‌شود و ذهنیت بدی از کشورمان در ذهن خواهد ماند و این بسیار ناراحت کننده است. میلیچ هم بازیکن خوبی بود، اما او هم با بدترین وضعیت از استقلال رفت.

او بیان کرد: ما از ۲ بازیکن خارجی استقلال در مجموع بازی خوبی ندیده ایم و بازیکنی که در ۹ بازی یک بازی خوب انجام دهد که بازیکن خوبی محسوب نمی‌شود، دیاباته بازی‌های خوبی برای استقلال انجام داد و هواداران و پیشکسوتان از کیفیت فنی او راضی بودند.

حسین کلانی پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه رادوشوویچ با ناراحتی ایران را ترک کرد، گفت: قرارداد‌هایی که مدیران قبلی با بازیکنان و مربیان خارجی بستند با اشکال مواجه شدند. رادوشوویچ بازیکن حرفه‌ای است و او به تعهداتش عمل کرد، اما باشگاه پرسپولیس به تعهدات خود عمل نکرد و در نهایت ایران را ترک کرد.

کلانی گفت: هیچ مربی و بازیکن خارجی بدون دردسر از باشگاه پرسپولیس جدا نشده است. عقد قرارداد‌های نادرست باعث شده که زمانی خارجی‌ها از ایران می‌روند از سرخپوشان شکایت کنند. به طور حتم رادوشوویچ هم از باشگاه پرسپولیس شکایت می‌کند و این قوز بالای قوز خواهد شد و به پرونده‌های حقوقی سرخپوشان اضافه می‌شود.

او ادامه داد: غلط بودن قوانین حرفه‌ای ما، عدم توجه به تنظیم قرارداد‌ها با مشورت وکلای ورزش و عدم آگاهی به قرارداد‌های کشور‌های بزرگ دنیا باعث شده که باشگاه پرسپولیس در عقد قرارداد با خارجی‌ها به مشکل برخورد کند. ما در بستن قرارداد‌ها باید از کشور‌های خارجی الگو برداری کنیم و آن را با مسائل فرهنگی کشورمان تطبیق بدهیم تا به مشکل برنخوریم.

کلانی گفت: جذب بازیکن خارجی درست نیست، چون همه آن‌ها از رده خارج شدند. مربی درجه یک خارجی هم به ایران نمی‌آید و همه مربیان خارجی به جز برانکو چیز خاصی را به فوتبال کشورمان اضافه نکردند. ما استعداد‌های زیادی در فوتبال کشورمان داریم و آن‌ها باید از سوی مربیان داخلی آموزش ببینند تا نتیجه بگیریم.

جدا از جدایی شیخ دیاباته و رادووشویچ بازیکنانی بودند که در فصل های گذشته با حضور در لیگ ایران با مشکل روبرو شدند و تیم خود را به هر دلایلی ترک کردند.

  • آیاندا پاتوسی – استقلال و فولاد خوزستان – ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰
  • عادل شیحی – استقلال – ۲۰۱۶
  • مامه بابا تیام – استقلال – ۲۰۱۸
  • شیخ دیاباته – استقلال ۲۰۱۹ تا اکنون
  • الحاجی گرو – استقلال – ۲۰۱۸
  • جری بنگتسون – پرسپولیس، ذوب‌آهن – ۲۰۱۵
  • ریوالدو باربوزا – استقلال – ۲۰۱۵
  • فابیو جانواریو – فولاد خوزستان، استقلال، سپاهان – ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
  • نیکولای بودوروف – استقلال – ۲۰۲۰ تا اکنون
  • بویان نایدنوف – استقلال – ۲۰۱۸
  • ماریو بودیمیر – پرسپولیس – ۲۰۱۹ تا اکنون
  • پرو پییچ – استقلال – ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶
  • بوژیدار رادوشویچ – پرسپولیس – ۲۰۱۶ تا اکنون
  • هروویه میلیچ – استقلال – ۲۰۱۹ تا اکنون
  • هرایر مکویان – استقلال – ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷
  • سرور جپاروف – استقلال، سپاهان – ۲۰۱۷
  • کرار جاسم – تراکتورسازی و استقلال – ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵
  • طارق همام – استقلال – ٢٠١٨
  • بشار رسن – پرسپولیس ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰

مروری بر مصاحبه های بازیکنان جدا شده خارجی:

آیاندا پاتوسی: یکی از دلایل اصلی که در مورد جدایی آیاندا پاتوسی از استقلال گفته می‌شود این است که مدیران این باشگاه در فاصله بیش از ۲ هفته بعد از پایان لیگ برتر اقدام به پرداخت پول رضایت نامه این بازیکن به باشگاه کیپ تاون نکردند و همین مسئله باعث شده که حضور این بازیکن با کیفیت در جمع آبی‌پوشان منتفی به نظر برسد. با این حال آیاندا پاتوسی با انتشار پست اینستاگرامی از هواداران استقلال خداحافظی کرد.

عادل شیحی: بازیکن دورگه به نام عادل شیحی هم که اواسط دهه گذشته فقط برای چند ماه در استقلال حضور داشت، بلافاصله پس از اینکه نتوانست مطالبات خود را دریافت کند، سراغ یک وکیل قدرتمند رفت و کار را به جایی رساند که طی ۴ ماه علیه باشگاه استقلال حکم گرفت.

مامه تیام:تیام درباره اینکه چرا بدون توافق با باشگاه استقلال اقدام به پیوستن به باشگاه دیگری کرد، اینگونه واکنش نشان داد: علیرغم اینکه با باشگاه استقلال قرارداد داشتم و ۱۲ گل در ۱۳ بازی به ثمر رساندم و ۷ گل در ۶ بازی لیگ قهرمانان آسیا زدم، اما تشویق خانواده و برخورد حرفه‌ای باشگاه عجمان که جا دارد به خاطر اطمینان و اعتمادی که به من داشتند، سبب شد تا شرایط انتقالم به امارات آسان شود. من از یکی از بند‌های قراردادم را برای فسخ قرارداد با باشگاه استقلال استفاده کردم که می‌توانستم با پرداخت مبلغی جدا شوم و همین من را تشویق کرد که به باشگاه عجمان بیایم. من یک بازیکن حرفه‌ای هستم و واجب و لازم هست که بدون هیچ احساسی تصمیم بگیرم و کامل به این نتیجه رسیدم که بازی در امارات چیز‌های زیادی به من اضافه می‌کند، چون فوتبال امارات را در لیگ قهرمانان آسیا در دیدار برابر العین دیده بودم. لیگ امارات یکی از قوی‌ترین لیگ‌های آسیا به شمار می‌رود و همین باعث شد تا پیشنهادی که از باشگاه عجمان رسید را خیلی راحت‌تر قبول کنم و نسبت به سایر پیشنهاد‌های آسیایی و عربی برای من برتری داشته باشد.

الحاجی گرو درباره جدایی اش از استقلال گفت:من بی‌کیفیت بودم؟ من از فوتبال اروپا به استقلال آمدم البته می‌دانم برخی از آن‌هایی که در باشگاه استقلال سمت داشتند در مورد من این حرف‌ها را می‌زدند، ولی من اصلاً به این مسائل توجهی نمی‌کردم و واقعاً این صحبت‌ها برایم بی‌اهمیت بود. عقبه من نشان می‌داد که در کجا بازی کردم و چگونه وارد فوتبال ایران شدم. شما به خیلی از بازیکنان بزرگ فوتبال دنیا نگاه کنید که وقتی تیم‌شان را عوض کردند تحت فشار قرار گرفته و اصلا خوب ظاهر نشدند شرایط من هم در استقلال دقیقا همین گونه بود البته از تماشاگران استقلال ممنون هستم، چون آن‌ها واقعاً حمایت می‌کردند، ولی بعضی مواقع واقعاً با استرس و فشار وحشتناک به زمین می‌رفتم. باور کنید خیلی از هواداران استقلال با وجود اینکه به من اطمینان نداشتند، اما پیام‌های محبت‌آمیزی ارسال می‌کردند. من پولم را به اندازه‌ای که برای استقلال بازی کردم گرفتم. در واقع جدایی از استقلال برای من بازی برد برد بود. همانطور که گفتم خودم می‌خواستم از استقلال بروم و دلایل زیادی داشتم. می‌خواستم جایی بازی کنم که آرامش داشته باشم. زمانی که در استقلال بودم فاصله عجیبی بین من و خانواده‌ام ایجاد شده بود به همین دلیل قراردادم را فسخ کردم. مشکلات دیگری هم داشتم. من قرارداد محکمی با استقلال داشتم و می‌توانستم تا پایان قراردادم بمانم، اما خودم به خاطر مشکلاتم که به وجود آمد تصمیم به ترک تیم گرفتم.

البته در میان بازیکنان خارجی که در نهایت سرنوشت آنها به جدایی از باشگاه هایشان ختم شده بودند بازیکنانی که با رضایت از استقلال جدا شدند. فتح‌الله‌زاده با تمجید از جانواریو دربتره جدایی این بازیکن گفت: تمام کار‌های خروج از کشور او را انجام دادیم و یک عدد بلیت سفر به برزیل را به وی هدیه دادم.

نیکولای بودوروف: بورودوف از زمان حضورش در استقلال مطالبات خود را دریافت نکرده بود و همین موضوع باعث شد تا اوخواستار جدایی از استقلال شود. البته سعادتمند مدیریت آن زمان در تدارک حل مشکلات این بازیکن بود، اما ظاهرا وی در مورد مساله بودورف دچار مشکل شده بوده است.

بویان نایدنوف:بویان، هافبک مقدونیه‌ای پس از پایان فصل ایران را ترک کرد و دیگر خبری از او نشد و ظاهراً باشگاه هم تمایلی به ادامه همکاری با این بازیکن نداشت و در نهایت این بازیکن از جمع آبی‌ها جدا شد.

ماریو بودیمیر: ماریو بودیمیر مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس قراردادش را با این باشگاه فسخ کرد. این مهاجم کروات با نظر برانکو ایوانکوویچ در تیم فصل از دیناموزاگرب کرواسی به جمع سرخپوشان اضافه شد و ۲ گل برای پرسپولیس به ثمر رساند. این بازیکن چندی پیش نامه‌ای را مبنی بر درخواست برای فسخ قراردادش به خاطر عدم دریافت مطالبات به فیفا نوشت و به باشگاه پرسپولیس فرصت داده شد تا مبلغ قرارداد وی را پرداخت کند. این در حالی بود که اقدامی برای پرداخت مطالبات این مهاجم صورت نگرفت تا وی قراردادش با پرسپولیس را فسخ کند.

پرو پییچ: خاطرات حضورم در استقلال را هیچ‌وقت فراموش نخواهم کرد. احترام زیادی برای هواداران آبی قائلم. آن‌ها فوق العاده هستند. با اینکه در تیم‌های مختلفی فوتبال بازی کرده‌ام، اما هیچ جای دنیا هوادارانی مثل هواداران استقلال ندیدم.

هروویه میلیچ:هرویه میلیچ مدافع تیم استقلال که ماه‌ها حقوق خود را از باشگاه استقلال دریافت نکرد در نهایت تهران را ترک کرد. هروویه میلیچ ستاره کروات استقلال با انتشار استوری و پست خبر از جدایی از استقلال داد.

هرایر مگویان:هرایر مگویان مدافع ارمنستانی استقلال که با نظر منصوریان از لیست این تیم کنار گذاشته شده بود، بعد از توافق با این باشگاه رسما از جمع آبی‌های پایتخت جدا شد.

سرور جپاروف: بعد از انجام بازی‌های درخشان جباروف با پیراهن استقلال، در پایان فصل هفدهم، تلاش‌ها برای نگه داشتن این بازیکن ازبکستانی آغاز شد، اما هر چقدر استقلالی‌ها بیشتر تلاش می‌کردند، این بازیکن از اردوی آبی دور‌تر و دور‌تر می‌شد.

جاسم کرار:جاسم کرار هافبک عراقی آبی پوشان قراردادش را با استقلالی‌ها فسخ کرد و راهی عراق شد. این بازیکن عراقی که مطالبات نسبتا زیادی از آبی‌پوشان پایتخت داشت به صورت توافقی با استقلالی‌ها فسخ کرد.

طارق همام: طارق همام بازیکن عراقی تیم فوتبال استقلال که از تیم کنار گذاشته شده بود با اعلام به مدیران باشگاه در استقلال ماندنی نشد.

بشار رسن: هافبک عراقی تیم فوتبال پرسپولیس با انتشار یک استوری جدایی خود را از پرسپولیس اعلام کرد و از این تیم جدا شد.

اظهارات مدیر برنامه فوتبالی درباره نحوه جدایی بزیکنان خارجی از لیگ ایران

علیرضا بهرامی درباره رفتار غیر حرفه‌ای از سوی مدیریت باشگاه‌های لیگ برتری با بازیکنان خارجی گفت:هروویه میلیچ و شیخ دیاباته با دلخوری ایران را ترک کردند و باید بگویم این بازیکنان به خاطر دریافت نکردن پول ایران را ترک نکردند بلکه به خاطر بی احترامی، رفتار‌های نامناسب و فشار‌های روانی که بر آن‌ها حاکم شده بود آن‌ها از استقلال جدا شدند .بازیکنان خارجی بیشتر به خاطر بی احترامی‌ها و وعده‌های دروغین از ایران می روند چون هضم این موضوعات برای آنها امکان پذیر نیست.
او افزود:دیاباته نه تنها کفش طلای خود را دریافت نکرد بلکه با نامناسب‌ترین رفتار‌ها از سوی مدیریت باشگاه روبرو شد.

بهرامی افزود:الگو سازی در برخی باشگاه‌ها به نحوی است که با بازیکن خارجی به خوبی رفتار می‌شود، اما به شخصه در مدت زمانی که اینجت میلیچ و دیاباته آن‌ها بودم هر ۲ بازیکن در استقلال فقط از لحاظ ذهنی بر هم ریخته بودند. برخی مدیران نه تنها برای رفتار با بازیکنان خارجی آموزش ندیده‌اند بلکه مشکل ارتباط زبانی هم دارند و اصلا زبان انگلیسی بلد نیستند تا با بازیکن بتوانند صحبت کنند. وعده و وعید و دروغ‌های برخی مدیران باعث می‌شود تا بازیکنان خارجی از تعجب حاضر به جدایی از تیم شوند و ایران را ترک کنند چرا که بازیکنان خارجی در سطح حرفه‌ای هستند، اما بخش مدیریتی ما در برخی باشگاه‌ها اصلا حرفه‌ای نیست.

کاظم اولیایی مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال درباره اینکه با بازیکنان حرفه‌ای به صورت حرفه‌ای برخورد نمی شود گفت :به دلیل اینکه اداره حرفه‌ای فوتبال در دستور کارمان نیست و به صورت آماتور عمل می‌کنیم به همین منظور ضوابط حرفه ای رعایت نمی‌شود و روابط بین بازیکن و باشگاه‌ها بر هم می‌خورد .با وجود مشکلاتی که بین بازیکن و باشگاه‌ها رخ می‌دهد هم بازیکن نمی تواند خدماتی که از او انتظار می‌رود را ارائه دهد و هم باشگاه‌ها حرفه ای رفتار نمی‌کنند .باید استاندارد سازی باشگاه‌ها در دستورکارمان قرار دهیم در غیر این صورت تا زمانی که باشگاه‌های استاندارد حرفه‌ای نداشته باشیم وضعیت همین است .باید باشگاه‌ها حرفه‌ای شوند.ما حرفه‌ای هستیم اما در عمل از آماتوری،آماتور تر هستیم.

واکنش احمد سعادتمند هم به موضوع نحوه جدایی بازیکنان خارجی


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار