یک اپیدمیولوژیست گفت: برای تعیین رنگ بندی شهرها لازم است تا از متغیرهای متعددی استفاده کرد.

حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به علم اپیدمیولوژی و ماهیت اپیدمی حاضر لازم است متغیر‌های متعدد و مختلفی برای رنگ‌بندی شهر‌ها استفاده شود. برخی مدل‌ها ۲۱ شاخص را مبنای رنگ‌بندی و برخی دیگر کمتر از این را مبنا قرار داده‌اند. استفاده از نرخ بروز تعدیل‌شده، شاخص مخاطره و مدل‌های پیچیده‌تر از سایر روش‌های تعیین خطر و رنگ‌بندی باشد.

سوری اضافه کرد: منظور از رنگ‌بندی شهر‌ها سطح‌بندی خطر اپیدمی و تمهیداتی است که باید در مدیریت اپیدمی، گشایش‌ها و سخت‌گیری‌هایی است برای مهار اپیدمی لازم است انجام شود. ارزیابی خطر و سطح‌بندی خطر فرآیندی پویا است و اگر نادرست تعیین شود نه‌تنها کمکی نمی کند  بلکه گمراه‌کننده بوده و می‌تواند منجر به خطا در تصمیم‌گیری و تحمیل هزینه‌های مختلف به کشور شود.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: یکی از ساده‌ترین و انجام‌پذیرترین معیار‌ها استفاده از نرخ هشدار در ۱۴ روز گذشته و نسبت تست‌های مثبت به‌کل تست‌های انجام‌شده برای شناسایی افراد مبتلا یا آلوده به ویروس کرونا است. اگر میزان هشدار یا موارد تائید شده کووید طی ۱۴ روز گذشته کمتر از ۵۰ باشد و نسبت مثبت بودن تست کمتر از ۴ درصد باشد یا اگر میزان موارد تائید شده طی ۱۴ روز گذشته کمتر از ۷۵ و نسبت تست مثبت به‌کل تست‌ها کمتر از ۱ درصدباشد بر اساس آن می توان  رنگ بندی شهر ها  را تعیین کرد.

او گفت: شهر قرمز هم به شهری گفته می‌شود که میزان هشدار یا موارد تائید شده طی ۱۴ روز گذشته بیش از ۷۵ مورد و نسبت مثبت بودن تست‌ها ۴ درصد یا بیشتر باشد. شهر خاکستری شهری است که اطلاعات کافی درباره آن وجود نداشته باشد یا اگر میزان تست کرونا انجام‌شده کمتر از ۳۰۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر باشد.


بیشتر بخوانید: 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.