امارات به سه دلیل مجبور شده است درخصوص کشور‌های منطقه سیاست جدیدی را اتخاذ کند که این سیاست‌ها احتمال دارد به کاهش تحریم‌های ایران نیز منجر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌گاه آمریکایی «آکسیوس» با بررسی کردن سیاست‌های منطقه‌ای جدید امارات و عقب‌نشینی این کشور از جنگ یمن و لیبی اعلام کرد مقامات ابوظبی سیاست‌های جدیدی را درپیش گرفتند، اما چه دلایلی باعث تغییر رویکرد امارات در منطقه شده است؟

سه دلیل وجود دارد که امارات را مجبور کرده است سیاست خود را درقبال کشور‌های منطقه مانند ایران، سوریه، ترکیه و قطر تغییر دهد که عبارتند از ۱) ضرر‌های مالی که امارات بعد از همه‌گیری کرونا متحمل شده است. ۲) حضور نظامی امارات در جنگ‌های یمن و لیبی به وجهه سیاسی و دیپلماتیک این کشور در جهان خدشه وارد کرده و همچنین هزینه‌ی زیادی را روی دست مقامات این کشور گذاشته است. ۳) عدم اطمینان به سیاست‌های آمریکا در منطقه و فهمیدن این مطلب که واشنگتن برای نجات امارات در آینده وارد عمل نخواهد شد.

بی اعتمادی امارات به آمریکا از زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور شروع شده است؛ زمانیکه ارتش یمن درسال ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی عربستان و نفتکش‌های امارات را هدف قرار داد، اما آمریکا در واکنش به این اتفاق هیچ اقدام عملی نکرد.

براساس گزارش‌های منابع اماراتی نباید انتظار این را داشت که امارات با ترکیه، قطر، سوریه و ایران به طور کامل به مصالحه برسد، اما مقامات ابوظبی این را فهمیده‌اند برای اینکه منطقه به صلح و امنیت برسد باید با تمامی طرف‌ها گفتگو کنند و با آنان ارتباط بگیرند.

در راستای همین تغییر سیاست، «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات در سفر به تهران با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار و درباره تقویت روابط دوجانبه و رایزنی درباره آخرین تحولات منطقه گفتگو کرد.

این سفر دو هفته پس از آن انجام شد که «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران با «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات و «خلیفه المرار» وزیر کشور در دبی دیدار کرد.


بیشتر بخوانید:

قدرت‌نمایی ایران با نام «خلیج فارس» در نقشه پشت سر مقام اماراتی+تصاویر
چرا «طحنون بن زاید» به ایران سفر کرد؟
آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۶ تاکنون جسارت مطرح کردن گزینه نظامی علیه ایران را نداشتند


«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در اواخر نوامبر برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ به ترکیه سفر و با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد تا ورق اختلافات را کنار بزند و روابط پرتنش سال‌ها بین دو کشور را ترمیم کند. مقامات ابوظبی پس از این سفر از ایجاد صندوق ۱۰ میلیارد دلاری برای حمایت از سرمایه گذاری در ترکیه خبر دادند.

اما این تنها سفر‌های منطقه‌ای مقامات امارات نبود بلکه در ۹ نوامبر «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات به سوریه رفته و با «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور در دمشق به عنوان بخشی از تلاش‌های ابوظبی برای بازسازی وجهه سوریه در جهان عرب دیدار کرد.

اقدامات امارات نشان دهنده رویکرد عملگرایانه‌تر این کشور به روابط منطقه‌ای خود به منظور تضمین امنیت خود در برابر تهدیدات در حال تغییر است. ابوظبی در ماه‌های اخیر نیز اقداماتی را برای اصلاح روابط دیپلماتیک خود با قطر انجام داده است و طحنون برای اولین بار در ۴ سال گذشته از دوحه بازدید کرد.

آیا امارات می‌تواند آمریکا را متقاعد کند تحریم‌های اقتصادی ایران را کاهش دهد؟

درست است که امارات هنوز با برخی از سیاست‌های ایران و نفوذ منطقه‌ای گسترده تهران مخالف است، اما اقدامات ابوظبی برای کاهش تنش‌ها با ایران نشان می‌دهد که دیگر چنین اختلافاتی را به عنوان مانعی برای همکاری دیپلماتیک با تهران نمی‌بیند.

حتی پیش‌بینی شده اگر ایران در مذاکرات هسته‌ای وین با ۴+۱ موفق شود به تسریع نزدیکی ایران و امارات کمک خواهد کرد با این حال ایجاد یک خط ارتباطی با ایران ممکن است امارات را قادر سازد تا بدون توجه به نتیجه مذاکرات، مسائل مورد نظرش را با تهران مستقیما در میان بگذارد.

بهبود روابط دوجانبه امارات با ایران همچنین می‌تواند نگرانی‌ها از رابطه ابوظبی و تل‌آویو که بعد از عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی ایجاد شده، بکاهد. یک رابطه عملگرایانه‌تر همچنین می‌تواند همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین امارات و ایران را تعمیق بخشد، زیرا این دو کشور دارای سابقه چند ده ساله مبادله کالا در سراسر خلیج فارس هستند و بسیاری از شرکت‌های برجسته ایرانی در امارات به ویژه در دبی حضور دارند.

با وجود روابط تجاری خوب میان ایران و امارات تحریم‌های اعمال شده بدست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا علیه تهران، تجارت بین امارات و ایران را در سال‌های اخیر به شدت محدود و دولت امارات را مجبور به اخراج چندین شرکت ایرانی کرده است.

روابط دیپلماتیک قوی‌تر میان ایران و امارات می‌تواند به احیای روابط بین شرکت‌های ایرانی و اماراتی کمک کند و این افزایش همکاری اقتصادی در نهایت می‌تواند به تمایل ابوظبی و لابی امارات در واشنگتن برای افزایش فشار بر آمریکا برای لغو برخی تحریم‌ها علیه تهران منجر شود تا امکان فعالیت‌های تجاری سودمندتر برای طرفین فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
خدا لعنت کند اونهایی را که مملکت را آنقدر ضعیف کرده اند که الآن به امید رابطه با امارات نشسته اند، لعنت!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
امارات کیه اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
باید مواظب بود بازی هویچ و چماق را مجدد برای ایران تدارک ندیده باشند از امریکا هیچ چیز بعید نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
این دولت هم راه التماسبه کشورهای همسایه را در پیش گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
چطور یدفه عوض شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
آمریکا فقط سلاح می فروشه ، کی گفته حمایت می کند؟؟
Germany
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
آخه اگه امارات به اندازه یک وجب خاک ایرانه و هیچ قدرتی نداره چطور این همه ثروتمند شده که ایرانی‌ها نیستن!!؟ ؟چطور دنیا رو با پولش متقاعد میکنه ولی ما نه...
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۲۰:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
قشم با تبدیل شدن به استان و افزایش سرمایه گذاری ها میتواند به ابر شهری همچون تهران تبدیل شود ،شهری تجاری ، گردشگری و توریستی و صنعتی و تولیدی تبدیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۲۰:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
چابهار که از تحریمها خارج است و ساختن چابهار کمتر از ساختن دو ملیون واحد مسکن که نیست و از بسیاری از طرحهای بزرگ هم سخت‌تر نیست. به جای آباد کردن سواحل اقیانوسمان اینقدر خود را کوچک نکنید.
خدایی کار کنید و چابهار و سواحلش را در آسیا و جهان مطرح کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
ایران نباید کرسنت را قبول کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
چرا پرچمش بزرگ کردی کشورش معلوم نیست اما پرچمش دست کمی از هندنداره
Canada
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
بخاطر تحریم های ظالمانه
امارات و ترکیه ووو کشور واسطه و دلال شدند و
حسابی سود کردند و بعد
کانالهای لوسالانجلس ووو تبلیع خرید ملک در این کشورها کردند و
ملت سرمایه شون را از دست دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
اگر واقعا همچین اتفاقی بیافته خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
محمد رضا پالانی بحرین و جزایر زیبای اطرافش رو تقدیم کرد به اربابان وهابی و انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
به سه دلیل به خاطر سه جزیره ایرانی مجبور شد شده که مجبور است برای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
کجا بودیم ؟به کجا رسیدیم ؟ امارت کجا بود و اکنون به کجا رسیده ؟
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۸:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
بله روزی شاه ایران مشغول بوسیدن دست ملکه انگلیس بود
ولی الان :
4 پهپاد امریکایی رو با خاک یکسان کردیم
پس از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری جرعت نداشت سرباز امریکایی اسیر بگیره ولی ما اسیر گرفتیم (2 تاشون هم خودشون رو خیس کردند)
پایگاهشون در عراق رو هم نابود کردیم
پیروزی و عزت از این بیش تر؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
آقا صالح قبلا ایرانی ها در امارات از عزت و احترام برخوردار بودند الان باید منت بکشیم ویزا بدن. قبلا امارات حتی پول هم نداشت و از ریال ایران و روپیه هند استفاده می کردند تا جاییکه که امروز قدیمی ها به درهم امارات روپیه هم می گن ولی حالا ارزش ریال در امارات تعیین می شه. یک زمانی امیر شارجه و راس الخیمه به دست بوسی فرماندار بندر لنگه می رسیدن تا بهشون اجازه بده دام هایشان را در ایران بچرانند اما امروز برای اینکه اثر تحریم کم بشه باید دست به دامان امارات بشیم. امارات مریخ نورد فرستاد و پنج نیروگاه اتمی ساخت اما ما روی زمین ماندیم و فقط نیروگاه اتمی بوشهر نیمه فعال را داریم. امارات داره اولین رایانه کوانتومی منطقه را می سازه و هنوز ساده ترین تجهیزات کوانتومی را هم نداریم امارات داره به قطب هوش مصنوعی منطقه تبدیل می شه و با تسهیلات مختلف دانشمندان را جذب می کنند ولی دانشمندان و نخبگان ما به دلیل سرخوردگی دارند مهاجرت می کنن و... حالا خودت قضاوت کن ما پیشرفت کردیم یا آن ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
با دانشمندان دیگران نه خودش
Iran (Islamic Republic of)
یه انسان
۲۳:۱۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
آقای ۱۹:۲۷ من یکی که حال ندارم برات استدلال بیارم برامم مهم نیست مدل فکر کردنت چطوریه هرجور میخوای فک کن به من هیچ ربطی نداره ولی در جواب کل مقالت باید بگم بیا پایین سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۲۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
اگر واقعیت درک کنیم که امارات از همه لحاظ جلوتر از ما هست اولین قدم به سوی پیشرفت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
پاسخ به صالح
بخدا اگر یکروز سخنرانی سرداران ومسئولان نظام را گوش نکنی ازخودت چیزی برای گفتن نداری ما پهباد را زدیم وماال کردیم حرف بچه گانه ومثل مسئولانت غیر منطقی وبیسوادی نزن قدرت هرکشور به مردمان ان کشورش هست فعلا 80میلیون فقیر رودست دنیا گذاشتید واعانه بگیر واکسن اتریش وهند وقطر وامارات شده ایم
ملت تو نان برای خوردن ندارند تو پهباد امریکایی را سرنگون میکنی؟
امریکا سردار تورو شهید کرد جرات نداشتی انتقااااااااااااااااام سخت را بگیری ببند دهنتو
اسرائیل شهید فخری زاده را ترورکرد اگر صحت داشته باشد نطنز را دوبار منفجر کرد پایگاه تیفور سوریه که ایرانیها درانجا مستقر بودن بارها بمباران وشهید کردند جرات انتقام داشتی؟
فقط ببند دهنتووووووووو فردا برو سخنرانی اقایان را گوش کن بیا کامنت بذار بوقلمون صغت
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۴۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
فقر و جنگ و فلاکت که عزت نداره اگر معیار این چیزا باشه مردم کره شمالی از تمام مردم دنیا خوشبخترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
۰۰:۴۰
حرف نزنی سنگینتر نیست بی سواد؟ میدونی چیه مشکل امثال شما اینه که چشم دیدن پیشرفت رو ندارین یعنی جلوی حقیقت کورررییین چشماتو یکم باز کن و پیشرفت ها رو ببین فقط بدبختی رو میبینی دوما ملت رو با خودت جمع نبند هی ۸۰ میلیون فقیر فقیر میکنی یکم مغزتو راه بنداز بعد بیا مقاله ۹۰ صفحه ای بده واسه من چرت وپرت تفسیر کن
حله؟
آخرین اخبار