رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فارس گفت: از ابتدای امسال ۲۸ وقف جدید در شهرستان‌های استان به ثبت رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام سید عباس موسوی گفت: در حال حاضر تعداد ۷۶۷ فقره پرونده برای موقوفات فارس در دستگاه‌های قضایی تشکیل شده است که موضوعات این پرونده‌ها عمدتا ابطال سند، مطالبه حقوق موقوفه، اثبات وقفیت و مالکیت است.

او یادآور شد: طی چند سال اخیر در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس شورایی تحت عنوان شورای حقوقی شکل گرفته که هدف از آن کاهش پرونده‌ها و دعاوی در دستگاه‌های قضایی است به‌طوریکه این شورا متشکل از مشاوران و کارشناسان حقوقی است و در این شورا پرونده‌های حقوقی بررسی می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس افزود: در حال حاضر حدود یک‌هرار و ۲۰۰ رقبه موقوفات در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان است که تقریبا ۸ دستگاه اجرایی عمدتا از این رقبات استفاده می‌کنند.

موسوی در ادامه با بیان اینکه ۸۵۰ مدرسه موقوفه در فارس وجود دارد که برخی عرصه و اعیان آن‌ها وقف است، بیان کرد: همچنین تعداد ۹۲ مرکز درمانی موقوفه داریم که شامل درمانگاه، بیمارستان و مراکز درمانی خیریه می‌شوند.

او با بیان اینکه در هشت ماهه امسال تعداد ۵۵۷ فقره جلد سند مالکیت برای رقبات استان صادر شده که این تعداد مربوط به ۳ هزار و ۱۴۱ رقبه می‌شود، گفت: بر اساس برنامه ابلاغی سازمان اوقاف امسال ۲۵ درصد از موقوفات استان سنددار شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد موقوفات استان ۱۴ هزار و ۹۵۲ موقوفه است، تصریح کرد: در فارس هزار و ۴۰۸ باب بقعه متبرکه و امامزاده وجود دارد که این استان بیشترین میزان بقاع متبرکه کشور را به خود اختصاص داده است که از این تعداد ۴ هزار و ۹۲۹ مسجد، هزار و ۶۸۷ حسینیه و ۴۶ حوزه علمیه داریم.

حجت الاسلام موسوی از ثبت و نگهداری ۲ هزار و ۴۴۹ وقف نامه عادی، هزار و ۱۱۹ وقف نامه رسمی، ۲۶۲ وصیت نامه، ۱۰ هزار و ۸۱۳ نسخه نظریات تحقیق اسناد اوقافی در زمینه‌های مختلف در سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان ثبت و نگهداری می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ مورد وقف جدید با ارزش تقریبی بیش از ۴۰ میلیارد تومان در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، آموزشی و ... به ثبت رسیده است، گفت: پارسال در همین مدت ۲۴ مورد وقف ثبت شده داشتیم.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال حدود ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم و ۶۰ هزار بسته معیشتی هر کدام بسته به ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بین خانواده‌های نیازمند در استان فارس توزیع شد، افزود: همچنین ۳ هزار بسته مهر تحصیلی شامل نوشت افزار و کیف (هر کدام بسته به ارزش ۲۵۰ هزار تومان) بین دانش آموزان کم برخوردار تهیه و توزیع شد.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس با توجه به اینکه بیمارستان‌هایی در خط مقدم ویروس منحوس کرونا بودند مبلغ یک و نیم میلیارد تومان از محل اجرای نیات واقفین کمک کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس ابراز داشت: همچنین در ماه‌های محرم و صفر امسال بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ مورد کمک به هیات و اماکن مذهبی در استان به ارزش ۹ میلیارد تومان داشته ایم.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار