به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدمهدی شکورزاده رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسان رضوی گفت: در شیوه سابق برای قیمت گذاری خودرو، ذینفعان اعم از مصرف کننده، خودروساز و سهامداران خودرو همه متضرر و ناراضی بودند و جز دلالانی که در این میان پولی به جیب میزدند، هیچ کس راضی نبود.
وی گفت: از امروز شرکتهای خودروساز فروش خود را بر مبنای قیمتهای جدید انجام میدهند که این به نفع جامعه صنعتی و مصرف کنندگان است.
رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسان رضوی گفت: پیش از تعیین قیمت جدید برای خودرو، وجود برخی تفاوتها بین قیمتهای خودرو از کارخانه تا بازار مصرف، تنها بازار را به سمت دلال بازی و سفته بازی میبرد و مابه التفاونها در هیچیک از خودروهای فروخته شده، بخش تولید و اشتغال لحاظ نمیشد.
شکورزاده گفت: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که با قیمت گذاریهای جدید، خودرو گران میشود، این افزایش قیمت به نفع بخش تولید خواهد بود و آن را توسعه داده و ضرر و زیانهای قبلی خودروسازان را جبران میکند، حتی کیفیت قطعات در خودروسازی، خودکفا شدن خودروسازان و سرمایه گذاری برای توسعه محصولات را تقویت مینماید.
وی یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار را کمبود آن دانست و گفت: در قرعه کشیهای مربوط به شرکتهای خودروساز، که بیشتر شبیه بخت آزمایی بزرگی بود، برخی در آن به معنای واقعی کلمه کاسبی میکردند، حجم ثبت نام شدگان برای دریافت خودرو با میزان خودرو عرضه شده توسط خودروسازان تطابق نداشت و این مساله کمبود خودرو و افزایش قیمت آن را در بازار در پی داشت.
رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه خراسان رضوی گفت: اینکه مصرف کننده بتواند خودرو خود را به راحتی از خودروساز خریداری کند و میزان تولید خودرو و عرضه آن بیشتر و اساس بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، روی قیمتها تاثیرگذار بوده و گرانی اتفاق نمیافتد.
وی گفت: در شرایط کنونی با تصمیم وزارت صمت مبنی بر قیمت گذاری خودرو توسط ستاد تنظیم بازار، عملا دیگر شورای رقابت نقشی برای تعیین قیمت خودرو نخواهد داشت، ضمن اینکه هنوز اعضای جدید این شورا نیز تعیین نشده اند.
منبع:ایرنا
انتهای پیام//ا.د