بهبود معیشت کشاورزان در راستای اجرای طرح جهش تولید

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)در کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان در قالب اجرای طرح جهش تولید موجب افزایش تولید کشاورزان می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طرح جهش تولید به مدت پنج سال در دیم زارهای این استان برگزار می شود گفت: این طرح برای نخستین بار از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح ۶۶۰ هزار هکتار از دیم زارهای ۶ استان اجرا شد.

او ابراز کرد: با توجه به موفقیت ستاد اجرایی امام (ره) در طرح جهش تولید تعداد استان های اجرای این طرح  امسال از ۶ استان به ۱۵ استان افزایش یافت که در سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد و سهم کهگیلویه و بویراحمد از این میزان ۳۰ هزار هکتار است.

نادری بیان کرد: اجرای این طرح موجب افزایش تولید ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصولات دیم در دیم زارهای این استان خواهد شد.

او اظهار داشت: این طرح در پنج محصول دیمی شامل گندم و جو، نخود، عدس و دانه های روغنی و علوفه در دست اجراست.

نادری با بیان اینکه در طرح جهش تولید در دیم‌زارها تامین ادوات و ماشین آلات کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است گفت: برای تامین ادوات دیم ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان ادامه داد: تاکنون در این زمینه بیش از ۳۴ تن برای دریافت تسهیلات  به بانک های عامل معرفی شده اند و این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله از سوی بانک‌ ملی استان پرداخت خواهد شد.

نادری گفت: اجرای این طرح در پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم‌زار و کم‌بازده، کشت محصولات کم‌آب‌ و وابسته به نزولات آسمانی، به امنیت غذایی کشور کمک فراوانی خواهد کرد.

او اظهار داشت: در این طرح بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین و توزیع نهاده(سم، بذر و کود) و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

نادری با اشاره به نام گذاری  امسال  با عنوان  "تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، پشتیبانی از تولید، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده استان از اهداف این ستاد در زمینه حمایت از کشاورزان در طرح است .

او استفاده حداکثری از آب نزولات آسمانی برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

 نادری  ابراز کرد: هم اکنون این طرح در اراضی دیم کشاوری مناطق سردسیری استان از جمله بویراحمد، مارگون و دنا اجرا شده و در اراضی دیم مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و در یک بازده پنچ ساله ادامه خواهد داشت.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.