براساس گزارش‌ هایی که از هاروارد منتشر شده چین می‌ تواند ظرف یک دهه در فناوری‌ های اصلی قرن ۲۱ از آمریکا پیشی بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از gizmochina، با پیشرفت گسترده چین در زمینه‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، شبکه ۵G، نیمه رسانا‌ها و موارد دیگر، به نظر می‌رسد که این کشور تنها ظرف یک دهه از آمریکا در فناوری‌های قرن بیست و یکم پیشی خواهد گرفت.

این خبر از گزارش اخیر هاروارد با عنوان «رقابت بزرگ: چین در برابر آمریکا در قرن بیست و یکم» برداشته شده که توسط مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر در مدرسه هاروارد کندی در کمبریج منتشر شد. در این گزارش آمده که ظهور سریع چین برای به چالش کشیدن سلطه آمریکا در زمینه فناوری، توجه این کشور را به خود جلب کرده است. همچنین آمده که در حال حاضر چین در برخی از زمینه‌ها به رتبه یک تبدیل شده و با توجه به مسیر فعلی، در یک دهه آینده در بسیاری دیگر از زمینه‌ها از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

رقابت چین و آمریکا

این گزارش همچنین بر احتمال بسیار بالای جایگزینی چین برای تبدیل شدن به برترین قدرت اقتصادی و فناوری جهان تاکید می‌کند. اتفاقی که رویترز آن را به عنوان لحظه ماندگار این نسل توصیف می‌کند. این کشور آسیایی پیش از این آمریکا را به زیر کشیده و به برترین تولید کننده فناوری پیشرفته جهان تبدیل شده است. براساس گزارش هاروارد، این کشور تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵۰ میلیون رایانه، ۲۵ میلیون خودرو و ۱.۵ میلیارد گوشی هوشمند تولید کرده است.

هشدار ایالات متحده در مورد همکاری با شرکت های چینی

در ماه اکتبر، مقامات اطلاعاتی آمریکا حتی به شرکت‌های فناوری آمریکایی در مورد همکاری با همتایان چینی خود و تابعان این کشور به ویژه در زمینه‌های محاسبات کوانتومی، علوم زیستی، نیمه رسانا و سیستم‌های خودکار هشدار داده بودند. در این گزارش آمده که چین در حال نزدیک شدن به آمریکاست و حتی در برخی موارد از آمریکا پیشی گرفته است. برخلاف انقلاب‌های فناوری قبلی که در زمانی که کشور‌ها هنوز کشوری فقیر بودند رخ داد، رشد پر سرعت چین، منابع مالی و نیروی انسانی لازم را برای رهبری بالقوه این حوزه فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.