ماجرای کیوی‌های برگشت خورده از هندوستان چیست؟

کیوی‌های برگشت خورده ازهندوستان حاوی سموم یا آفت کش‌های غیرمجاز نبودند.

رحمان زاغی مدیر حفظ نباتات استان مازندران در گفت و گو باباشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  با بیان اینکه هنوز مبدا صادر کننده گواهی قرنطینه برای محموله برگشت خورده کیوی از هندوستان مشخص نیست، گفت: برگه قرنطینه محموله‌ای که از هندوستان برگشت خورده است باید به ایران عودت داده تا مشخص شود این کیوی از کدام استان  گواهی گرفته  است.

او گفت: هندوستان وجود ذرات سفید روی پوست کیوی را دلیل برگشت خوردن این محموله اعلام کرده است اما تا زمانی که ته چک برگه قرنطینه به ایران ارسال نشود امکان اظهار نظر دقیق و مبدا صادر کننده گواهی قرنطینه وجود ندارد.

زاغی گفت : وجود ذرات سفید روی پوست کیوی به دلیل آفت سپردار سفید توت است که در محصولات دیگری مانند گردو، هلو، شلیل و کیوی روی دم میوه می‌نشیند و وجود آن روی میوه سبب می‌شود گواهی قرنطینه برای آن محصول صادر نشود.

مدیر حفظ نباتات مازندران گفت: کیوی‌های شمال سالیان سال است که به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌شود و تاکنون موردی از برگشت خوردن کیوی گزارش نشده است.

ارسال محموله از بندرعباس

محمد رضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: هم اکنون در حال رایزنی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا جزییات این موضوع بیشتر مشخص شود.

او گفت : به نظر می‌رسد این محموله ماه گذشته از بندرعباس به هندوستان صادر شده است اما استانی که گواهی قرنطینه را صادر کرده است هنوز مشخص نیست.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران گفت:  شاید کیوی‌های برگشت خورده تولید شمال کشور باشنداما برخی تجار و بازرگانان اطلاع دقیقی از آفات ندارند و گواهی قرنطینه‌ای را در استان‌های مرزی هم می‌گیرند.

شعبانی افزود: کیوی های ایران سالم و اکنون در حال ارسال به  بسیاری از کشورها از جمله کشور‌های اروپایی است.

کیوی شمال در حال صادرات است

عبدالله مهاجر رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: محموله‌های کیوی معمولا از بندعباس یا چابهار  به هندوستان صادر می‌شوند و دیروز نیز سه گواهی مبدا برای صادرات کیوی به هندوستان صادر شده است. 

او  افزود:  ۵۰ درصد کیوی مازندران پارسال به هندوستان صادر شده بود و امسال نیز این کشور یکی از مقاصد مهم کیوی های صادراتی است.

رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: کیوی مازندران همه شرایط استانداردهای بهداشتی را دارد و اکنون به کشور‌های روسیه، ازبکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و ایتالیا نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۴۶ ۲۱ تير ۱۴۰۱
اشتباه همه کیوی کاران استفاده از هورمن.
بعلت رشد و‌وزن بالا و طمع زیاد.
خواهشا از هورمون استفاده نکنید. در انالیز جدید کیوی بالای ۷۰ گرم دیگه خریدار نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اگه اینطور پیش بره کیوی ارزشش رو از دست میده وگرفتاری بی درامدی شروع میشه .باید نظارت بر کشاورزی بیشتر بشه و مردم سعی کنن محصولات خوب روانه بازارکنن .وگرنه تنها کسی که ضرر میکنه خود کشاورز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
در میان اخبار بسیار بد این خبر بسیار خوشحال کننده بود کاش تمام محصولات صادراتی ایران برگشت بخورد .
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۰:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
همه جای دنیا استاندارد دارند و فقط مردم ایران هیچ استانداردی ندارند و همه چی میشه به خوردشون داد.
Iran (Islamic Republic of)
علیاری
۲۰:۰۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خیال وزارت ص.م.ت و جهاد کشاورزی درمورد تامین کیوی شب عید این ملت نگون بخت راحت شد .
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۱۵:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
همه ملت می گویند چرا باران نمی آید ؟؟؟
یک روز پسته ، یک روز فلفل ، یک روز خیار ، یک روز کیوی ، روزهای دیگر سایر محصولات صادراتی توسط بندگان سار کشورها ، را به کشور برمی گردانند .
با کار و کردار ما ایرانیها از خداوند انتظار داریم دعاهای ما را مورد اجابت خودش قرار دهد ، مطمئن باشید خداوند ما آدمهای دروغگو ، متقلب و .... را به خودمان وا می گذارد تا هر غلطی می خواهیم بکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
آیا کشوری که در تنش شدید بی آبی قرار دارد می تواند صادر کننده خوب محصولات کشاورزی باشد؟یا بهتر است با استفاده از دانش روز و تغییر مکرر کشت نیاز شدید داخلی خود را تامین کند و قیمت‌ها را کنترول کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
فرق کشور های بی دین با دین آینه، که فکر مردم شون هستن
-
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
تمام کامنتها نشان از تاثیر پذیری از شبکه های خارجی و الم شنگه ای است که انها راه انداخته اند صادارت هر محصول یعنی درآمد ارزی برای کشور یعنی ایجاد کار و دفع بیکاری تا این را درک نکرده ایم همواره صادر کننده را دشمن فرض خواهیم کرد و اسیر حرفهای بی اساس دشمن خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
احمد کاظمی رشید
۱۳:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
سلام.
حال که برخی از محصولات برگشت شده صادراتی به جای معدوم شدن در بازار مصرف داخلی به فروش می رسد و معاونت سازمان غذا و دارو و سایر نهاد های مرتبط هیچ عکس العملی را نشان نمی دهند و این در حالی است که سونامی سرطان گوارش در کشور ما بیداد می کند و کافی است سری به آمار بیماران سرطانی بیندازیم.درتی روسیه است
میدان تره بار تبریز که نزدیک به دروازه صادراتی روسیه است امروز شاهد سیل برگشت فلفل دلمه و شمشیری است .با معاونت غذا و دارو تبریز برای پیگیری مورد تماس گرفتم ،کسی جواب نداد و برای بنده نیز از آستارا مقداری ارسال کردند که به مشکل فروش و مسایل اخلاقی برخورد کرده ام و ارسال کننده تهدید دارد که به دادگاه شکایت می کنم و بار خود را قبول ندارد.
تلفن تماس 09355796390
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۱۷:۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
بازارگام توسط پیک موتوری درب منازل می دهد ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مهم نیست که همین کیوی رو شب عید به خورد مردم خودمون میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مثلث نجات ایران از بی آبی
نویسنده: کارشناس آب
راهکارها:1- محدود کردن کشاورزی به تامین نیاز داخلی (گلخانه و آبیاری قطره¬ای- اصلاح ژن و مبارزه با آفات - نگهداری و فرآوری مواد اولیه). 2-حرکت سریع و گسترده به سمت تولید برق خورشیدی (انرژی های نو) 3- حرکت سریع و گسترده به سمت بازتصفیه و شیرین سازی (پساب ها، آب دریاها، آب های زیرزمینی شور) و انتقال به کمک انرژی های نو.
بحران آب از هر دشمنی، دشمنتر و بی رحمتر است. مسئولان این مملکت بجای رفتن به حاشیه (برجام، اسرائیل و غیره) باید به فکر آب باشند که اگر نباشند تبدیل به طبل توخالی و ساقه ی پوچ گندم خواهیم شد. کشوری که جز مناطق خشک و کم بارش است نباید وابسته به صادرات کشاورزی باشد. باید از تجربیات جهانی و متخصصان داخلی و خارجی حداکثر استفاده را ببرد.
وای بر دولت و مملکتی که کارشناس حفاظت و بهره برداری از آب های آن کارش شده کشف چاه های غیرمجاز و لوله های مخفی زیرزمینی و یا کنترل قطر-عمق-محل حفر چاه و تجهیزات پمپاژ. یا پیدا کردن مالکین سارق و گستاخ چاه های غیرمجاز (با احترام به موارد استثنا) برای ابلاغ اخطاریه. یا رسیدگی به حریم جوی ها و رودخانه های خشک به علت گرانی زمین و ساخت و سازهای ویلایی برای خطرات سیلاب های احتمالی. یا کشف راه های دورزدن کنتورهای هوشمند چاه های عمیق... و یا سودادن به کلیه وظایفش در راستای درآمدزایی برای کارفرمایش و ارائه ی آمار!!!...........حلال کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خدا را صد هزار مرتبه شکر . امیدوارم همه اقلام صادراتی برگشت بخورن و این صادر کنندگان خدا نشناس با کله به زمین گرم بخورند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
همینو برگشت میدن بعدش میریزن تو بازار مردم ایذان بخورن.اشکال نداره بمیرن که بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مگه ابروی هم مونده
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس آب
۱۲:۴۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خطاب به خارجی ها: اگر میخواهید ایران را از بی آبی نجات دهید محصول کشاورزی از ایران وارد نکنید. تا فقط برای سیر کردن شکم خودمون از آب های زیرزمینی برداشت کنیم.
راه نجات ایران از جنگهای آبی:
مثلث نجات
1- محدود کردن کشاورزی به رفع نیاز غذای داخلی و ترویج آبیاری قطره ای (در کنار رعایت الگوی کشت و فرآوری و نگهداری)
2- حرکت به سوی تکنولوژی شیرین سازی آب های شور و تلخ (دریا و ته مانده های سفره های آب زیرزمینی و آب های عمیق فسیل و پساب ها)
3- حرکت به سوی تکنولوژی برق خورشیدی و غیره برای استفاده در شیرین سازی و انتقال و کاهش فشار بر آبخوانها
تمام. به مزاق صادر کنندگان و تامین کنندگان ارز کشور خوش نخواهد آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
هر وقت جنس خوب محصول خوب و با کیفیت را خودت مصرف کردی و محصول درجه پایین تر را تونستی صادر کنی بدون داری قدرت میگیری فعلا ایران محصولات با کیفیت صادر و آشغال وارد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
تا اینا باشند از مردم کم نگذارند و به بیرونی ها ندهند. هرچی اشغاله میریزن تو این میادین تره بار بادمجانهای بدرد نخور فلفل دلمه ای های بزرگ و... حالال بهتر که برگشت خورد قیمتش میاد پایین از مردم کم گذاشتن میشه همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خیلی از محصولات وارداتی به درد زباله دونی هم نمی خورن ولی ایرانی ها مشتری میشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
میخان کشاورزی ایران رو نابود کنن و ایران رو وابسته به کشورهای دیگه بکنن
Iran (Islamic Republic of)
باغبان
۱۳:۴۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
نخیر جانم اونا سلامتی مردمشون براشون مهمه هر چیزی گیرشون اومد نمیخرن به خورد ملت نمیدن. برعکس ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
همین مونده بود هند کالاهای ایران و برگشت بده.
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۲:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
ببین تا الان وزارت درپیتی غذا و دارو چکار می کرده
کیوی برکشت خورد
فلفل دلمه ای برگشت خورد
تا الان چی بخورد مردم می داند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
دوستان تجار و دلال خیال می‌کنند کشورهای دیگه مثل خودمون هستند که با لابی گری هر زهر ماری رو بتونن به مردم بیخبر قالب کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
وقتی روی صادرات نظارت نیست مانند خیلی از امور باید شاهد برگشت بار کشورهای آسایای میان و هند و بقیه باشیم دولت باید برای جلوگیری از این بی آبرویی و بی ارزش کردن کالا و محصولات ایرانی مسببین این امر را مجازات کند تاکی بی توجهی و گذشت از بی قانونی و قانون گریزی مسببین اگر مورد برخورد قرار نگیرند صادراتی دیگر نخواهیم داشت چون اعتمادی به ایرانی و کالای ایرانی در جها نیست بابا اینقدر با آبروی کشور بازی نکنید .
آخرین اخبار