به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، از زاهدان ، معینالدین سعیدی نماینده مردم حوزه چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت : سیستان و بلوچستان معمولا جزو سه استان صدرنشین در حوادث رانندگی و مرگ و میرهای آن است؛ بر اساس آخرین گزارش سازمان نظام پزشکی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر در سیستان و بلوچستان جان باختند؛ در کنار سیستان و بلوچستان استانهای فارس و تهران هم صدرنشین هستند.
وی گفت:براساس آمار وزارت راه، سیستان و بلوچستان کمترین سهم از بزرگراه و راه اصلی را در کشور دارد، با آنکه دومین استان پهناور کشور است فقط ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه دارد که فقط ۵۰ کیلومتر در بلوچستان است و سهم جنوب بلوچستان با بندر ترانزیتی و بینالمللی چابهار از بزرگراه صفر است.
نماینده مردم حوزه چابهار در مجلس گفت: جادههای منتهی به چابهار در خوشبیانهترین حالت کشش حمل یک میلیون تن بار را دارند و این درحالی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار ۸.۵ میلیون تن در سال است و حتی به گفته متولیان با بهبود عملکرد تا بیشاز ۱۵ میلیون تن در سال هم میرسد.
سعیدی گفت: جادههای منتهی به چابهار عمدتا فاقد استاندارد و تک بانده هستند و همین موجب افزایش تصادفات و هم استفاده نکردن از ظرفیت بندر چابهار میشود، متاسفانه ریل چابهار هم که میتوانست بخش مهمی از جادهها را پوشش بدهد و ظرفیت بندر را عملیاتی کند بیشاز ۱۱ سال است شروع شده و تا هنوز بهرهبرداری نشده است.
براساس اعلام شرکت زیرساخت وابسته به وزارت راه و شهرسازی، کارفرما راه آهن چابهار-زاهدان، این خط ریلی ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با توجه به آنکه بیشاز ۱۱ سال است عملیات اجرایی آن آغاز شده زمان بسیار زیادی است، به ویژه وقتی ۳۰۰ میلیون یورو وام هم از صندوق توسعه ملی سال ۹۸ به آن اختصاص یافته و قرار بوده همین امسال بهره برداری شود، اما نشده است.
انتهای پیام/ع