آنتونی بلیکن و ماریس پین در دیدار خود ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر اوکراین، بر ضرورت حل مسئله تایوان از راه‌های مسالمت آمیز تاکید کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، امروز (یکشنبه) از دیدار  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با ماریس پین، همتای استرالیایی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه G۷ در لیورپول خبرداد.

طبق گفته پرایس، این دو دیپلمات در مورد تحولات اخیر اوکراین، تایوان و همچنین مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «آن‌ها در دیدار خود نسبت به احتمال حمله روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کردند و حمایت از حل مسئله تنگه تایوان از راه مسالمت آمیز و بدون توسل به تهدید یا اجبار را ضروری دانستند. این دو مقام همچنین بر تعهد برای تلاش‌های مشترک در منطقه در راستای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا، تاکید کردند.»

آمریکا و استرالیا همچنین در خصوص حضور هرچه سریع‌تر سفیر تایید شده از سوی سنا در کانبرا با توجه به تحولات و چالش‌های مشترک اخیر با یکدیگر توافق کردند.

 در ماه سپتامبر، استرالیا، آمریکاو انگلیس، از ائتلاف دفاعی جدید به نام آکوس (AUKUS) با هدف مقابله با تنش‌های راهبردی فزاینده بین آمریکا و چین در اقیانوس آرام خبر دادند، این نخستین توافقی است که به امضا رسید و خبر آن اعلام شد.

براساس توافق آکوس، استرالیا قرار است هشت زیردریایی پیشرفته هسته‌ای با قابلیت انجام مأموریت‌های رادارگریز دوربرد را خریداری کند. این توافق همچنین امکان به اشتراک گذاری قابلیت‌های سایبرنتیک، هوش مصنوعی، کوانتومی و زیر دریایی‌های نامشخص را فراهم می‌کند. این ائتلاف سبب خشم چین و فرانسه شد که آن را تهدیدی «به شدت غیرمسئولانه» دانستند که بر ثبات منطقه اثر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار