تجهیز ۱۸۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی به سیستم‌های آبیاری نوین

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در هشت ماهه نخست امسال از محل کمک‌های بلاعوض دولتی یک هزار و ۸۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۵۶۴ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی با صرف ۱۹ میلیارد و ۸۷۸ میلیون ریال به سامانه‌های آبیاری بارانی مجهز شدند.

وی ادامه داد: سهم اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی از آبیاری موضعی در هشت ماهه نخست امسال ۱۲۹.۳ هکتار بود که برای اجرای آن ۳۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال هزینه شد.

وی گفت: در این مدت همچنین یک هزار و ۲۰۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان با صرف هزینه ۷۷ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریالی به شبکه‌های آبیاری کم فشار مجهز شدند.

فتحی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها از محل کمک‌های بلاعوض دولتی طی امسال تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه وسعت شبکه‌های آبیاری استان تا سال ۱۳۹۲ به ۴۰ هزار هکتار می‌رسید، اعلام کرد: تنها در فاصله زمانی سه ساله ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ شمسی ۲۵۶ میلیارد تومان برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی فرعی درجه سه و چهار در ۱۶ هزار هکتار از اراضی این خطه هزینه شد.

وی با اشاره به اقدامات گسترده سازمان جهاد کشاورزی برای تجهیز اراضی کشاورزی استان به شبکه‌های آبیاری نوین در راستای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته افزود: جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر، عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در این راستاست.

وی افزود: همجواری آذربایجان شرقی با دریاچه ارومیه موجب استحصال محصولات متنوع و زیادی در این حوضه می‌شد، اما خطر کاهش آب امکان کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشت و همه دستگاه‌های دولتی عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با در اولویت قرار دادن این هدف در دستور کار خود اقدامات لازم را انجام دادند.

فتحی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کل برنامه‌های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، تشریح کرد: برای اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در استان به دلیل کاهش آب دریاچه، کاهش نیابد، پروژه‌های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در اولویت قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه بهینه سازی مصرف آب کشاورزی نیز گفت: منابع آبی استان از دو بخش آب‌های زیر زمینی و سطحی تامین می‌شود که عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال و کاهش مصرف آب کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر است.

فتحی در تشریح اقدامات انجام گرفته در این زمینه یادآوری کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، از روش لاینینگ کانال‌ها یا بهسازی کانال‌های آبیاری استفاده می‌کند که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان تحت عنوان شبکه‌های آبیاری یک و دو و سازمان جهاد کشاورزی با عنوان شبکه‌های آبیاری سه و چهار اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حدود ۱۳۳ کیلومتر «لاینیگ» با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان اجرایی شده یا در دست اجراست.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.