مدیرکل پدافندغیر عامل در استان کرمان گفت: لازمه امر مصون سازی، تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سلاجقه مدیرکل پدافندغیر عامل در استان کرمان گفت: در هفته پدافند امسال ۵۲ جلسه ستادبزرگداشت،۹ نشست خبری،۹ همایش،۱۵۲ رزمایش،۷رزمایش دانش آموزی،۸ مسابقه،۹ نمایشگاه و ۲۸ برنامه متفاوت در سطح استان برگزارشد.

او به برنامه‌های امسال و تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پرداخت و افزود:درحقیقت مصون سازی وظیفه ذاتی پدافند غیر عامل است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان، اصلی‌ترین وظایف پدافند غیرعامل را رصد و پایش فضای داخلی کشور و فضای بین المللی و برآورد تهدیدات برای کشور و از طرفی نیز پیگیری برای مصون سازی زیرساخت‌های حیاتی، مهم و قابل حفاظت در کشور و حفظ جان مردم دانست و گفت: لازمه امر مصون سازی، تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها است که به همت استانداران و معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداران و با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و دستگاه‌های امنیتی در استان؛ عملی خواهد شد.

او بیان داشت:پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

سلاجقه تصریح کرد:اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است که در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

او با بیان اینکه هر ساله تعدادی از این خروجی‌ها طرح‌های جامع را می‌گذرانند افزود:برای امسال هم ابلاغ شده که دستگاه‌های اجرایی برای خودشان یک مشاور، یک طرح و چند پروژه تعریف و از نظر فنی نیز مطالعه شود و پیمانکار باید اجراکند و با اجرای این کار مصون سازی انجام بشودو دستگاه‌هایی که کار را انجام نداده اند ودر فرمانداری‌ها و استانداری‌ها پیگیر هستیم و ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند و مصون سازی جز برنامه‌های استان است و تمام دستگاه‌های اجرایی تا پایان فروردین برنامه‌ها را پیگیری کنند.

سلاجقه گفت:در زمینه مصون سازی صدا وسیما و فرودگاه کار‌ها را تا حدودی انجام داده اند.

او به موضوع استفاده از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تبصره ۲۰ که برابری می‌کند که به دستگاه‌های اجرایی۲ درصد از اعتبارات در حوزه طرح‌های جامع هزینه کند.

سلاجقه تصریح کرد: با توجه به تهدیداتی که برای استان وجود دارد خصوصا حمله‌های سایبری برای قطع برق، دفاع از مقر، سپاه و ... پیشنهاد می‌شود که از این ۲ درصد استفاده شود.

او گفت: هرساله درصدی از این بودجه را حل می‌کنند و زیر ساخت‌های لازم برای مصون سازی انجام می‌شود.

او تاکید کرد: زیرساخت‌های هر مجموعه مربوط به مدیران آن دستگاه است و این موضوع پیگیری می‌شود تا کار‌های طرح سایبری، جامع زیستی و ... زیر ساخت‌های لازم را انجام دهند.

جلالی، معاون سیاسی، امنیتی، استانداری کرمان در این جلسه گفت:جمهوری اسلامی درگیر جنگ ترکیبی اعم از جنگ سایبری و اطلاعاتی است که تا اتفاق خاصی نیفتاده باید کار‌های لازم در این زمینه انجام شود.

او افزود:رعایت مسائل پدافند غیر عامل و حفاظتی در تمام دستگاه‌ها و حوزه‌ها صورت گیرد.

جلالی ببان کرد:سند پدافندی تمام دستگاه‌های استان باید تهیه و آماده شود. تا براساس آن برنامه ریزی‌ها صورت گیرد و برگزاری رزمایش‌ها مورد تاکید است.

او بیان داشت:اعتبارات لازم در هر دستگاه برای پدافند غیر عامل گذاشته شود و در طرح جامع گلزار شهدای کرمان حتما کارشناس پدافند غیر عامل استان حضور داشته باشد.

او با بیان اینکه اولین کاری که شورا باید انجام بدهد باید کل اطلاعات و مسائل ارسال شود و بعضی از مسائل فرادستگاهی است که باید در این زمینه ریسک انجام شود و قانون صورت گیرد که در بعضی از این مسائل باید استاندار جوابگو باشد و اولین کار باید بسته بندی مسائل صورت بگیرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار