سرگئی ریابکوف، حضور نظامی آمریکا و ناتو در مرز‌های روسیه را عامل نگرانی و تشدید وضعیت در منطقه دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی آمریکا و ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه نشان دهنده تشدید وضعیت در مقیاس بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ (بحران کارائیب) است و پیامد‌های آن غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

ریابکوف ضمن انتقاد از حضور نظامی آمریکا و ناتو در مرز‌های روسیه، گفت: «برنامه‌های ناتو برای نزدیک شدن مداوم به مرز‌های ما با انواع تسلیحات و زیرساخت‌های نظامی از جمله مدرن‌ترین و دقیق‌ترین سلاح‌های دوربرد، بی‌تردید عاملی نگران‌کننده و عنصر بی‌ثباتی اوضاع نه تنها در قاره اروپا بلکه در حوزه یورو آتلانتیک است.»

این مقام ارشد روسی تاکید کرد که هر چه ناتو به مرز‌های روسیه نزدیک‌تر شود، خطر بی‌ثباتی و بروز بحران جدید در حد و اندازه ی بحران موشکی کوبا، افزایش می‌یابد.

ریابکوف به بحران موشکی کوبا اشاره کرد و گفت: «در آن سال‌ها، سیاستمداران در واشنگتن نتیجه‌گیری‌های مناسب را انجام دادند و وضعیت تثبیت شد. من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که دفعه بعد نیز چه اتفاقی بیافتد.»

اظهارات این مقام در حالی بیان می‌شود که واشنگتن بار‌ها مسکو را متهم کرده است که قصد دارد با ۱۷۵ هزار نیروی نظامی به اوکراین حمله کند، ادعا‌هایی که به طور کامل از سوی مقامات روسی رد شده است.

در تماس اخیر بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، پوتین تأکید کرد که نیرو‌های مستقر در خاک روسیه به هیچ وجه تهدیدی برای هیچ‌ طرفی به‌ویژه اوکراین محسوب نمی‌شوند.

بر خلاف تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف و مداخله غرب در امور دو کشور، مسکو بار‌ها اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و هرگونه اتهام آمریکا و کشور‌های غربی در این خصوص را قویا رد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار