به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شهپری عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: قیمت خودرویی که در درب کارخانه تحویل داده میشود با قیمت کف کارخانه متفاوت است.
او گفت: برخی از پراید ۱۷۰ میلیونی و پژو ۲۰۶، ۲۶۰ میلیونی میگویند در حالی که ایران خودرو و سایپا با این قیمت نمیفروشند. خودروساز پراید را با قیمتی پایین میفروخت که همین عامل باعث شد زیان خودروساز افزایش یابد.
شهپری بیان کرد: قیمت مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، فولاد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و همین عامل تاثیراتی در قیمت خودرو دارد.
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: ظرفیت خودروسازی بالای ۲ میلیون است، اما اکنون میتواند فقط یک میلیون خودرو تولید کند در حالی که با افزایش تولید و حمایت میتوان اشتغال را هم افزایش داد.
شهپری تصریح کرد: واردات خودرو از سالهای پیش انجام میشده و برای صنعت خودرو منفعتی نداشت؛ در سالهای گذشته بسیاری از خودروها وارد کشور شدند، اما به محض تحریم دیگر نمایندگی نداشتند و همین موضوع مشکلات زیادی ایجاد کرد.
او گفت: باید بتوانیم تولید داخل را تقویت کنیم و وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم. اکنون مطالبات قطعه سازان باعث شده که نتوانند به خوبی فعالیت کنند و حتی برخی از خطهای تولید غیر فعال شده است در حالی که حمایت از آنها باعث میشود اشتغال هم رونق بگیرد.
شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعات و مجموعههای خودرو گفت: قیمتگذاری سال های زیادی است باعث ضرر و زیان در صنعت خودرو شده است و باعث شده تولید کنندگان دچار مشکلات زیادی شوند؛ میزان بدهی که قیمت گذاری دستوری به صنعت خودرو وارد کرد بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان است.
او گفت: تامین مالی مطالبات قطعه ساز از خودروسازان در زمان زیادی رخ می دهد. پرداختها برای برخی شرکتها در مدت زمان کمی اتفاق میافتد و حتی پیشپرداخت نیز انجام میشود اما این امر برای تمام قطعهسازان صادق نیست.
نایب رئیس انجمن قطعات و مجموعههای خودرو گفت:خودروسازها پول قطعه سازان را دیر پرداخت میکنند و اغلب چک چندماهه میدهند.
سامعی گفت: پول به سختی به دست ما میرسد و از زمانی که تحریمهای ظالمانه شده است، قطعهساز با مشکلات بسیاری در حوزه ریالی و ارزی مواجه شده است.
انتهای پیام/