لزوم ایجاد سامانه‌ تایید صدور مجوز برای کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ساماندهی کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی با ایجاد سامانه‌ تایید صدور مجوز صورت بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجید رضایی فریمانی، مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، گفت: در صدور مجوزها، به این موضوع اشاره شده که نهاده به شرکت‌های در حال تاسیس تعلق نخواهد گرفت؛ لذا پیشنهاد ما این است که سامانه‌ای ایجاد شود تا تایید صدور مجوز از سوی ذی صلاحان در ساختار موجود صورت بگیرد. ساماندهی کارخانجات خوراک دام نیز به این صورت می‌تواند اتفاق بیافتد.

فریدون کافی، مدیرعامل کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی گفت: استان ما دارای ۸۵ کارخانه در رسته دامداری است که از این میان، ۱۷ واحد تولیدی، کار جمع آوری شیر دامداران را انجام می‌دهند و اگر این کارخانجات به داد دامدار نرسند، کسی برای جمع آوری شیر‌ها (به صورت روزانه) وجود ندارد. خودرو‌های این کارخانجات هر روز از ساعت ۴ صبح اقدام به جمع آوری شیر از نقاط مختلف روستایی می‌کنند.

او گفت: کارخانجات لبنی هم اکنون با قیمت هر کیلوگرم ۵۵۰۰ تومان با دوره بازپرداخت یک ماهه یا ۴۰ روزه شیر‌ها را خریداری و در مقابل، به دامداران کنسانتره ارائه می‌کنند. اما اخیرا در بخشنامه سازمان امور مالیاتی تاکید بر این شده است که در قبال خرید هر کالایی، چک را در وجه دامدار صادر کنید.


بیشتر بخوانید




 مدیرعامل کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی گفت: در این وضعیت، دامداری که باید دارای سیم کارت به نام خود و اینترنت باشد و می‌بایست چک را در سامانه بانکی ثبت کند؛ اما دامدارانی که اغلب کم سواد هستند، قادر به ثبت چک‌ها نیستند و حتی کارمندان بانکی هم در برخی نقاط مرزی نمی‌توانند در این زمینه کمکی انجام دهند. تنها زنجیره لبنی استان که روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن شیر را جمع آوری می‌کنند، دو کارخانه است و تقاضای ما از سیستم بانکی این بود که با توجه به همراهی اداره کل امور مالیاتی، در این زمینه همکاری لازم صورت بگیرد.

کافی گفت: پیشنهاد ما این است که برای دو کارخانه اصلی جمع آوری کننده شیر دامداران، با تاییدیه اداره کل اقتصادی و دارایی استان، مبالغ به حساب بستانکار دامدار برود و در مقابل، کارخانه به دامدار کنسانتره ارائه دهد تا معامله پایاپای صورت بگیرد و دیگر نیازی به صدور چک نباشد.

زهرا ذوالفقاری، نماینده اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز گفت: بحث جایگزین کردن اسناد به جای چک مانند سُفته یا ایجاد حساب تنخواه گردان توسط واسطه‌ای که شیر را چک می‌کند، می‌تواند برای حل مشکل مذکور راهگشا باشد البته این راهکار‌ها برای کوتاه مدت است و برای حل بلندمدت این مساله باید به سمت آموزش دامداران و ایجاد امکانات لازم جهت ثبت چک‌ها در سامانه برویم.

او گفت: تنخواه می‌تواند از سوی واسطه جمع آوری شیر اداره شود یا اینکه با صدور کارت بانکی برای تک تک دامداران، مشکلات ثبت چک‌ها را حل نمود و در موعد مقرر، واریز مبالغ شیر به صورت ماهانه صورت بگیرد.

 مخالفت بانک مرکزی

جواد کدخدا مزرجی، کارشناس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی نیز گفت: شورای هماهنگی بانک‌ها با سازمان‌های دولتی متفاوت است. دستگاه‌های دولتی در استان با تصمیم مدیر مربوطه می‌تواند در راس برای حل مشکلات اقدام کنند، اما شورای هماهنگی بانک‌ها قدرت اجرایی ندارد و به نمایندگی از سوی دولت می‌تواند آمار و اطلاعات را جمع آوری نماید و بخشنامه‌های بانک مرکزی را درباره موضوعاتی که مطرح می‌شود، اعلام کند.

او گفت: ایجاد سامانه ثبت چک‌های صیادی، به منظور جلوگیری از کلاهبرداری و تخلف انجام گرفته است، پیشنهاد ما هم استفاده از سفته و موضوع تنخواه گردان برای پرداخت مبلغ شیر توسط کارخانجات است؛ زیرا به نظر می‌رسد بانک مرکزی به راحتی با پیشنهاد استثنا قائل شدن برای ثبت چک‌های زیر ۵ میلیون تومان در مناطق مرزی، موافقت نکند.

کارشناس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: لازم است تا ابتدا تعداد و مبلغ چک‌های صادرشده برای خرید شیر از مناطق مرزی تجمیع گردد و با سایر استان‌ها مقایسه شود تا شاید بتوان از سوی سیستم بانکی کشور راه حلی در این زمینه یافت.

مجید مهدوی، مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: در جایی که تعاونی وجود دارد و اقدام به جمع آوری شیر و تحویل به کارخانه می‌کند، مشکلی برای پرداخت‌ها وجود ندارد؛ زیرا مبالغ در حساب تعاونی ثبت و ضبط می‌شود؛ اما در نقاطی که تعاونی وجود ندارد باید راه حلی برای عبور از چالش موجود پیدا کرد.

صدور بی رویه مجوز تاسیس کارخانجات خوراک دام

کافی، مدیرعامل کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی گفت: کارخانجات تولید کنسانتره خراسان رضوی در مجموع دارای ۷۰۰۰ پرسنل هستند و با سرمایه در گردش ۴۰۰۰ میلیارد تومان فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه امروز ۵ برابر ظرفیت دام و طیور استان، کارخانه خوراک دام تاسیس شده است، گفت: این مجوز‌ها در حال حاضر به صورت بی رویه صادر می‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها دارای ظرفیت خالی هستند و بخشی از خط تولید آن‌ها به دلیل مشکلات و کمبود تقاضا فعال نیست. امروز ۲۳ کارخانه خوراک دام در شهرستان نیشابور وجود دارد که برخی نیز در روز فقط چند ساعتی فعال هستند!

کافی گفت: بحث اصلی این است که امروز سرمایه گذارانی که ورود می‌کنند، معتقدند با توجه به یارانه‌ای که به کارخانجات خوراک دام تعلق می‌گیرد، ورود به این حوزه برای آن‌ها دارای منفعت است؛ اما در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت جو از ۷۶۰۰ تومان به بیش از ۱۲ هزار تومان و سویا به ۲۰ هزار تومان می‌رسد. در نتیجه کارخانه‌ای که امروز نیازمند ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است، پس از حذف ارز ترجیحی نیازمند ۶۰ میلیارد تومان سرمایه خواهد بود؛ بنابراین باید به کسانی مجوز تاسیس کارخانه خوراک دام ارائه شود که دارای نوآوری در پخت و انجام کار باشند.

قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صمت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه صدور مجوز کارخانجات خوراک دام از سوی جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد، گفت: در زمینه صدور مجوز‌های صنعتی، وقتی کسی سرمایه گذاری کرده و درخواست ارائه می‌دهد، ناچار به صدور مجوز هستیم.

دستگاه‌ها موظف به صدور مجوز برای متقاضیان هستند

سیدعلی احمد موسوی، معاون مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بنا به تبصره (ب) ماده ۷ اصل ۴۴، نه تنها دستگاه‌ها اجازه عدم صدور مجوز ندارند؛ بلکه در صورت تخلف در این زمینه، مجازات‌هایی نیز تعیین شده است. پیشنهاد این است که با توجه به اینکه قانون گذار اجازه این کار را نداده است، دستگاه متولی به سرمایه گذار اطلاعات لازم را درباره توجیه پذیر نبودن طرح اعلام نماید و تاکید کند که تسهیلات خاصی به او ارائه نخواهد شد.


انتهای پیام//ف.ح.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار