کارشناس مسائل آمریکا گفت: نمی‌توانیم به یکباره و در یک زمان تمام مشکلاتمان را با غرب حل کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکا تمام نیروی خود را روی چین گذاشته و راضی نیست که خود را درگیر در غرب آسیا و خلیج فارس با توجه به صدور نفت در این منطقه کند، از طرفی با اینکه رفت و آمد‌ها و سفر‌های مکرری در منطقه انجام می‌شود و ائتلاف‌های جدیدی شکل گرفته به نظر نمی‌رسد بستر و زمینه جنگی در منطقه فراهم باشد.

رژیم صهیونیستی هم این توان که بخواهد به تنهایی کاری کند را ندارد. این جمله را بیگدلی گفته و تاکید می کند آنچه اهمیت دارد مشکلات درونی است و هر روز شاهد فشار‌های اقتصادی بیشتر هستیم. راه دیگری هم نیست، چون هم ایران و هم غرب هر دو نیازمند حل مشکل هستند، اما ایران با یک شروط بالا وارد مذاکرات شده و برداشته شدن همه تحریم‌ها برای آمریکا هم سخت شده است.

به گفته بیگدلی، برای مهار خشونت آمریکا، رفتن به سمت روسیه و چین کار دقیقی نیست، چون آن‌ها قادر نیستند کاری برای ما کنند. ایران باید با اتکا به شرایط خودش به سمت حل مشکلات اقتصادی و برجام پیش رود. واقعیت این است که تنها راه، مذاکره است که می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. گرچه در ابتدا خیلی خوشبینانه به مذاکرات نگاه کردیم، ولی امروز شاهد این هستیم که هیچ نرمش و انعطافی بروز داده نمی‌شود. تحریم‌های ذیل برجام باید برداشته شود.

گفت‌وگو‌ها میان ایران و گروه ۱+۴ در روزهای گذشته با برگزاری نشست‌هایی در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافته است. روز یکشنبه بیست و یکم آذر ماه برای نخستین بار در دور هفتم، کارگروه سوم با شرکت کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد. همچنین ملاقات سه‌جانبه سازنده‌ای میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، روسیه و چین انجام گرفت که در جریان آن حاضرین در مورد نحوه ادامه گفت‌وگو‌ها به بحث و رایزنی پرداختند. روز گذشته هم دیدار دوجانبه‌ای میان رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: مذاکرات ما با آمریکا باید پلکانی باشد. ما نمی‌توانیم به یکباره و در یک زمان تمام مشکلات مان را با آمریکا حل کنیم. برای اینکه بتوانیم چهره رضایت بخشی نشان دهیم باید این مذاکرات را نردبانی پیش بریم. نباید انتظار داشته باشیم در یک نشست و یک دوره مذاکره تمام مشکلات مان با آمریکا حل شود.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: در صورت جدیت طرف مقابل در مذاکرات، امکان رسیدن به توافق ظرف مدتی کوتاه وجود دارد. آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگو‌ها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار