در ادامه تنش‌های روسیه و اوکراین، سخنگوی وزارت خارجه روسیه لایحه جدید اوکراین در قبال شهروندان روسی را بدترین شکل نژادپرستی آپارتاید خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در کنفرانس خبری امروز (چهارشنبه) خود لایحه اوکراین در قبال شهروندان دو تابعیتی روس را شبیه «بدترین شکل آپارتاید» در تاریخ دانست.

زخارووا در بخشی از سخنان امروز خود گفت: «چگونه ممکن است حزب حاکم بر کشوری که عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) است و دائم خود را با اروپا هماهنگ می‌کند، این لایحه را ارائه دهد؛ این قانون شبیه بدترین شیوه‌های جداسازی (آپارتاید) در تاریخ است.»

پیش از این «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد قرار است لایحه اعطای تابعیت به اعضای دیاسپورای اوکراینی را به پارلمان معرفی کند. جوامع دور از وطن یا دیاسپورا (Diaspora) به گروهی از مردم اطلاق می‌شود که دور از موطن اصلی خویش، در کشوری دیگر زندگی می‌کنند و در دنیا پراکنده شده‌اند.

بنابر اعلام حزب حاکم بر این کشور، این لایحه شامل شهروندان روس نخواهد شد و به آن‌ها تابعیت اعطا نمی‌شود. 

این در حالی است که ساعاتی پیش در بحبوحه افزایش تنش میان مسکو و کی‌یف، «اولاف شولتس» صدراعظم تازه کار آلمان، به روسیه درباره حمله احتمالی به اوکراین هشدار داد و گفت: «موفقیت و شکوفایی اتحادیه اروپا یک اولویت است و هرگونه تجاوز به اوکراین بهای سنگینی خواهد داشت.»

در واکنش به این اظهارات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که واشنگتن و ناتو تلاش می‌کنند اوضاع نظامی-سیاسی در اروپا را به سود خودشان تغییر دهند.

اخیراً تنش‌ها بین روسیه و اوکراین بالا گرفته است. مسکو برخلاف ادعا‌های غرب و ناتو بار‌ها اعلام کرده است که قصد حمله به کی‌یف را ندارد. با این حال، ناتو ادعا می‌کند روسیه سلاح‌های سنگین و نیرو‌های نظامی بسیاری را در مرز اوکراین مستقر کرده است.

ماه گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد روسیه نیرو‌های خود را در نزدیکی مرز اوکراین افزایش داده است و قصد حمله دارد؛ همین این اظهارات او باعث شد تا تنش میان دو کشور افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
هر کی هر کشوری زندگی میکنه یا پدر یا مادرش اونجاییه مال همونجاست هیچ دولتی نمیتونه این حقو ازش بگیره
آخرین اخبار