آغاز سرشماری پستانداران پناهگاه حیات وحش کیامکی و کنتال در جلفا

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از آغاز سرشماری پستانداران پناهگاه حیات وحش کیامکی و کنتال در جلفا خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،غنی پور معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز سرشماری پستانداران پناهگاه حیات وحش کیامکی و کنتال در شهرستان جلفا گفت: پستانداران این منطقه در سه روز سرشماری می‌شوند.

وی افزود: کارشناسان محیط طبیعی و ماموران اجرایی یگان حفاظت با مشارکت جمعی از علاقمندان به محیط زیست، شکارچیان قانونی، همکاران بازنشسته و هنرمندان آذربایجان شرقی سرشماری از حیات وحش این منطقه را بر عهده دارند.

وی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای انجام تحلیل‌های کیفی و کمی وضعیت زیستگاه‌های استان گفت: مقایسه متوسط جمعیت حیات وحش مورد نظر در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می کند.

غنی پور کرد: برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص منطقه کیامکی از جمله قوچ، میش، کل و بز از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

او افزود: ۴۷ اکیپ عملیاتی شامل یک کارشناس و ۲ محیط‌بان و یک نفر از بخش غیر دولتی و علاقمند به محیط زیست در محور‌های پناهگاه حیات وحش کیامکی نسبت گونه‌های مورد نظر را سرشماری می‌کنند.

او روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیر‌های تثبیت شده اعلام کرد و گفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر تحلیل می‌شود.

ناری رئیس اداره محیط زیست شهرستان جلفا گفت: پناهگاه حیات وحش کیامکی به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش ارمنی، خرس، پلنگ قفقازی و سیاهگوش و پرندگانی مانند کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی است و در این سرشماری فقط پستانداران آمارگیری می‌شوند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی از سال ۱۳۵۲ به تصویب رسیده است که اکنون مجموعه زیستگاهی مذکور در قالب دو منطقه پارک ملی کنتال، پناهگاه حیات وحش کیامکی مدیریت می‌شود.

وجود بیش از ۴۵۰ گونه گیاهی، بیش از ۳۵۰ گونه جانوری از مشخصه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.