رئیس قوه قضائیه گفت: ما ۱۵ میلیون پرونده وارده در دستگاه قضایی نداریم و برخی ممکن است از این آمار نادرست، بهره برداری سوء کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در دیدار با اقشار مختلف مردم استان گلستان در مورد ضرورت تکریم مردم و اهتمام به رفع مسائل و مشکلات آن‌ها و پرهیز از ایجاد افتراق میان مردم گفت: در استان گلستان مردم از اقوام و طوایف و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند و با تشریک مساعی در راستای رفع مشکلات این استان پرجاذبه قدم بر می‌دارند  به گونه‌ای که به هر بخش از استان گلستان می‌نگریم درمی یابیم که این استان به معنای واقعی کلمه گلستان است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نکات مطرح شده در سخنان نمایندگان اقشار مختلف مردمی استان گلستان گفت: سیاست‌ها و احکام صادره در حوزه‌های مختلف از جمله اجرایی، قضایی و تقنینی باید دارای ویژگی و خصیصه «عدل» باشد و در این راستا جلب رضایت مردم و تکریم آنان نیز از ملزومات است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مسئولیت ما در دستگاه قضایی صدور احکام عادلانه است .

او در مورد سخنان یکی از حضار ناظر بر وجود ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی گفت: باید توجه داشته باشید که ما ۱۵ میلیون پرونده وارده در دستگاه قضایی نداریم و برخی ممکن است از این آمار نادرست، بهره برداری سوء کنند و این آمار مطرح شده ناظر بر تعداد گردش پرونده‌ها در واحد‌ها و مراجع مختلف قضایی است و به منزله میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی نیست.

رئیس عدلیه گفت:  اقشار مختلف مردم در راستای توسعه صلح و سازش و اصلاح ذات البین نقش دارند.

او گفت: اقشار مختلف مردمی و نخبگان حوزه‌های مختلف می‌توانند در محیط‌های کاری و اجتماعی خود منادی صلح و سازش و رفع تخاصمات و گرفتاری‌ها باشند و با تحقق کامل این امر، ورودی پرونده‌ها به مراکز و مراجع قضایی کاهش قابل توجه و محسوسی پیدا می‌کند و مضاف بر اینکه این امر دارای اثرات پر خیر و برکتی نیز برای عموم مردم و جامعه نیز است و می‌توان با به صلح و سازش کشیدن یک تخاصم و نزاع در همان مرحله اول از تبعات و ناهنجاری‌های اجتماعی عدیده بعدی پیشگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مورد  موضوع اطاله دادسی که در سخنان یکی از حضار مطرح شد گفت: اطاله دادرسی از جمله مسائل و مشکلات مهم قضایی است که برطرف کردن آن نیازمند اصلاح قانون و رویه‌های موجود است که ما در این راستا اقداماتی را انجام داده و این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی دنبال می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: برنامه ریزی مدون و مدبرانه برای رفع معضل آب در کشور و استان‌های مختلف ضرورت دارد.

او گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور باید در راستای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شُرب اقدام شود و دولت مُجدانه برای رفع معضل آب اقداماتی را در دست اجرا دارد و ما نیز در دستگاه قضایی دستورات و احکامی را در این راستا صادر کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین  در مورد مسائل و مشکلات خانواده معظم شهدا که در اظهارات یکی از حاضرین در جلسه مطرح شد گفت: ما پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی میان خانواده معظم شهدا و ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران را در هر استان برای رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده معظم شهدا مطرح کردیم و همچنین این آمادگی را داریم که شعب مخصوص قضایی را به فراخور نیاز‌های موجود برای رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی خانواده شهدا اختصاص دهیم.

او گفت: در ابتدای امر پیشنهاد تشکیل شعبه حقوقی و قضایی رسیدگی به مسائل خانوادگی خانواده معظم شهدا را مطرح کرده ایم و این موضوع را دنبال می‌کنیم.

رئیس عدلیه گفت: من این آمادگی را دارم که در حیطه مسئولیت‌های قانونی خود به شعب حقوقی و قضایی رسیدگی به مسائل خانواده معظم شهدا برخی اختیارات قضایی را تفویض کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت:  تشکیل کارگروهی تخصصی در هر استان با عضویت نیرو‌ها و عوامل بومی دولتی و مردمی برای احصاء، بررسی و رفع مشکلات موجود در آن ضرورت دارد.

 او گفت: با تشکیل چنین کارگروهی هم از وقوع بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در استان پیشگیری می‌شود و هم در راستای رفع مسائل و معضلات موجود اقدامات مقتضی و تخصصی انجام خواهد شد.

او گفت:برای نمونه در بحث پرونده‌های کثیرالشاکی، کارگروه‌های تخصصی و بومی در هر استان می‌توانند از حیث پیشگیری از شکل گیری چنین پرونده‌هایی و در مرحله بعد استیفای حقوق مالباختگان و شکات این پرونده ها، اقدامات مثمر ثمری انجام دهند و به این صورت کمک کار دستگاه قضایی باشند.

رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین در بحث آلودگی هوا که در مقاطعی از سال گریبان نقاط مختلف کشور را می‌گیرد، کارگروه‌های تخصصی و بومی موجود در هر استان می‌توانند با اتخاذ راهکار‌هایی از وقوع این پدیده جلوگیری کنند و یا مانع از تشدید آن شوند که بارزترین نمونه در این راستا بحث استفاده از مازوت در نیروگاه هاست که چاره جویی در رابطه با آن نیازمند همفکری و تعامل عوامل و بخش‌های مختلف در هر استان است.

قضاوت‌ها در قوه قضائیه خوب و متعادل است

 

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نیز گفت: قوه قضائیه جایگاه رفیع ،مسئولیت سنگین و نیاز به پشتوانه قوی هم دارد.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: امروز استان زیر چتر قوه قضائیه قرار گرفته است.

او گفت:قضاوت‌ها در قوه قضائیه خوب و متعادل است و اقدامات صورت گرفته در قوه قضائیه مورد قبول مردم هم قرار گرفته است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد : پرونده‌های ورودی قوه قضائیه در کشور گسترده است و این چیزی است که باید مورد توجه رئیس قوه قضائیه قرار گیرد.

او گفت: دو هزار عناوین مجرمانه در کشور وجود دارد و باید مشخص شود این عناوین بر چه اساسی است و باید بازبینی مجدد شود.

نماینده، ولی فقیه در گلستان گفت: همه کسانی که موثر هستند اعم از علما، ائمه جمعه، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صداوسیما و ... باید فرهنگ جامعه را به شکلی رهبری و هدایت کنند که این آمار کم شود.

او گفت:حقوق عامه  یکی دیگر از مسئولیت‌های قوه قضائیه است و امروز چه بلایی بر سر زمین، هوا و آب آمده و این‌ها همه حقوق عامه است که باید از طریق قوه قضائیه پیگیری شود.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: زمین‌های استان گلستان به دلیل استفاده بی رویه آب‌های زیر زمینی نشست کرده و مسئله آبخیزداری خیلی مهم است.

او در مورد جزیره آشوراده گفت: ٢٠ سال است به دنبال تبدیل به جاذبه گردشگری شدن این منطقه هستم و همه باید همکاری کنند تا این مشکل حل شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان گفت : پتروشیمی گلستان از ١۶ سال قبل کلنگ زنی شده است و این پروژه ٩٠ هزار سهام دار دارد و ١۶ سال هیچ خبری از آن نیست.

او گفت : برای حل این مشکلات باید وارد میدان شد و امروز کشور، انقلاب و نظام ما مرد میدان همچون شهید سلیمانی می‌خواهد.

آیت الله نورمفیدی گفت: حاج قاسم مرد میدان بود، عمل کرد و نتیجه هم گرفت.

آخوند خوجملی نماینده علمای اهل سنت استان گلستان هم در این مراسم ضمن تقدیر از اقدامات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دوران کوتاه تصدی ریاست قوه قضاییه گفت: با اقدامات اخیر رئیس دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف به ویژه در امر عدالت گستری و مبارزه با فساد، بارقه‌های امیدی در جامعه ایجاد شده است.

در این نشست نمایندگان برخی از اقشار مردم استان گلستان نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و همچنین برخی مسائل و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند پرداختند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.