معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: واقفان، جامعه شناسانی هستند که با شناختن جامعه خود و معضلات موجود در آن، در راستای رفع این مشکلات و معضلات قدم برمی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصغر توسلی معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: تعداد موقوفات استان اصفهان ۱۶۳۳۲ مورد است که شامل حدود ۵۵ هزار رقبه و ۵ هزار مسجد و حسینیه می‌شود.

وی گفت: حدود ۸٠٠ نیت وجود دارد که توسط خیران و واقفان استان در نظر گرفته می‌شود؛ اگر توجه کنیم هر کدام از ما بیش از ده نیت خیر را نمی‌توانیم نام ببریم و این تعداد نیت موجود در استان به نوعی شگفت آور است.

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص این نیات گفت: حدود ۴۹ درصد نیات ما، نیات مذهبی مانند روضه خوانی ائمه اطهار به ویژه سیدالشهدا، کمک به محرومان و مستمندان و یتیمان، مهر تحصیلی و فقرای محله‌های متبرک به وجود امامزاده هستند.

توسلی گفت: ما معتقد هستیم که واقفان، جامعه شناسانی هستند که با شناختن جامعه خود و معضلات موجود در آن، در راستای رفع این مشکلات و معضلات قدم برمی دارند؛ برای مثال یکی از نیت‌هایی که برای وقف وجود دارد، نیت مهر تحصیلی است که جهت رفع موانع برای رشد و ترقی دانش آموزان محروم صورت می‌گیرد.

وی گفت: یکی دیگر از نیات خیر، کمک به کارتن خواب‌ها است؛ واقف با توجه به معضل کارتن خوابی در حاشیه شهر‌ها و نبود امکانات برای این افراد، ملک خود را برای رسیدگی هر چه بیشتر به کارتن خواب‌ها وقف می‌کند.

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در حال حاظر استان اصفهان با داشتن ۷۱۳ امامزاده لازم التعظیم رتبه ۴ کشور را داراست، اما از نظر رقبات و موقوفات در جایگاه ششم کشور قرار داریم که با توجه به مساحت و جمعیت استان اصفهان و پیشینه فرهنگی استان، این جایگاه خوبی نیست.

توسلی در پایان گفت: باید توجه داشت که تعدادی از موقوفات هم در سامانه ثبت نشده اند؛ برای مثال در استان اصفهان سالانه حدود ۷٠ یا ۸٠ موقوفه مهجور شناسایی می‌شود.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: وقف ، اداره اوقاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار