دفتر سازمان ملل در بیروت اعلام کرد آنتونیو گوترش، یک‌شنبه آینده برای اعلام همبستگی با لبنان، به این کشور سفر خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، دفتر سازمان ملل در بیروت اعلام کرد که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه برای اعلام همبستگی با لبنان، به این کشور سفر می‌کند.

این دفتر در بیانیه رسمی خود تأکید کرد که این سفر در شرایط دشوار کنونی لبنان و به منظور تأکید بر حمایت همه نهاد‌های سازمان ملل از ملت و دولت لبنان انجام می‌شود.

قرار است گوترش در این سفر سه روزه با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر و رئیس مجلس و گروهی از سران سیاسی و نمایندگان جامعه مدنی لبنان دیدار کند.

همچنین او به احترام جان‌باختگان حادثه انفجار بندر بیروت در محل انفجار حاضر می‌شود و با نیرو‌های چندملیتی (یونیفل) در منطقه مرزی جنوب لبنان دیدار خواهد کرد.

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان تاکید کرد که کشورش به عمق عربی خود و روابط استوار با کشور‌های عربی به ویژه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس پایبند است.

وی گفت: لبنان به آزادی بیان پایبند است، اما نباید منبری برای اهانت به یک کشور عربی و دخالت در امور آن باشد.

نخست وزیر لبنان در ادامه با اشاره به اینکه دولت به فعالیت خود از طریق نشست‌های وزارتی ادامه می‌دهد، بیان کرد که تشکیل نشدن جلسه هیئت دولت، خلأیی اساسی است که باید حل شود.

برگزاری جلسات هیئت دولت لبنان پس از حادثه تیراندازی نیرو‌های القوات اللبنانیه به مردم معترض به سیاسی شدن پرونده انفجار بیروت و حاضر نشدن وزرای وابسته به دوگانه شیعی در لبنان یعنی جنبش‌های امل و حزب الله متوقف شده است.

قرداحی، وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان، اوت گذشته قبل از اینکه به این سمت دست یابد، سخنانی درباره جنگ یمن مطرح کرده بود که به وقوع بحران دیپلماتیک بین لبنان و عربستان منجر شد. وی چهارم نوامبر استعفا کرد و بعد از استعفای او نجیب میقاتی، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که به ریاض سفر کرده بود، تلفنی گفتگو کرد.

کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس شامل بحرین، کویت و امارات نیز به دنبال اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک، سفرای لبنان را اخراج کرده و سفیران خود را از این کشور فراخواندند. با این وجود وزیر خارجه عربستان اعلام کرد مشکل ریاض با بیروت بر سر این مسئله نیست و عربستان به دنبال شکستن هژمونی «حزب الله» در لبنان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار