لزوم تغییر ریل گذاری توسعه استان یزد/ یزد قابلیت تبدیل به قطب نوآوری و بهره‌وری کشور را دارد

استاندار یزد گفت: توسعه همه جانبه استان یزد نیازمند تغییر در نگرش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای پیشرفت عادلانه و ساختارمند با نگاه به آمایش سرزمین است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مهران فاطمی استاندار یزد در نشست شورای اداری استان یزد که به ریاست رئیس جمهور و با حضور جمعی از وزرا و مسئولان استانی برگزار شد، گفت: استان یزد با همه پتانسیل ها و ظرفیت های بی بدیل خود، با چالش‌های بزرگی مثل محدودیت شدید منابع آبی پایدار، آلودگی هوا و توسعه نامتوازن و نامتعادل روبرو است.

او ادامه داد: برای چالش‌های بزرگی مثل محدودیت شدید منابع آبی نیازمند تغییر در نگرش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق توسعه و پیشرفت عادلانه و ساختارمند با نگاه به آمایش سرزمین و سیاست های دولت مردمی سیزدهم است.

استاندار یزد گفت:کمیته‌ای با محوریت معاون اول رئیس جمهور برای پیگیری مسائل مربوط به آب و تامین آب پایدار استان؛ با تعریف برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تشکیل شده است که یک اتفاق ویژه است.

فاطمی ادامه داد: درخواست ما این است که به عنوان یک ابرپروژه موضوع انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس؛ که کلیه امور کارشناسی و مطالعاتی آن به پایان رسیده است و همچنین سایر مگاپروژه‌های آبی دیگر که ضرورت آن اجتناب ناپذیر می‌باشد را به عنوان مهمترین دستاورد سفر به مردم شریف یزد هدیه نمائید.

او ادامه داد:  این استان در زمینه تربیت نخبگان علمی؛ با ۹ نخبه در هر ۱۰ هزار نفر جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر دانش آموزان این استان طی ۲۷ سال متمادی رتبه اول آزمون سراسری را به خود اختصاص داده‌اند.

فاطمی گفت: استان یزد با ۱۱۰ شرکت دانش بنیان  در استان زمینه تبدیل شدن به قطب نوآوری و بهره‌وری و همچنین الگوی ممتاز اقتصاد دانش بنیان کشور را دارد.

استاندار یزد گفت: با این رویکرد، بسط اقتصاد دانش‌بنیان و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری با تأکید بر توسعه صنایع پاک و کم آب‌خواه، از محور‌های توسعه و پیشرفت استان برای سال‌های پیش رو است که برای تحقق این موضوع، حمایت از گسترش شرکت‌های دانش بنیان و زیست بوم فناوری و نوآوری یزد مورد توجه خاص خواهد بود.

فاطمی در ادامه خواستار حمایت ویژه رئیس جمهور از حوزه علم و فناوری استان از طریق تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت استانی و تقویت منابع آن و انتخاب یزد به عنوان پایلوت استان بهره‌ور و نوآور شد.

 فاطمی در ادامه یکی از مشکلات استان یزد را توسعه نامتوازن شهرستان‌های استان دانست و گفت: انتظار می‌رود در راستای تقویت زیرساخت‌های سرمایه گذاری در مناطق محروم استان، اعتبار و تسهیلات لازم برای تکمیل پروژه‌های اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد این مناطق در نظرگرفته شود.

استانداریزد گفت: یکی از پیشنهاد‌های ما تعریف آینده سرمایه گذاری استان در حوزه خدمات و به ویژه حوزه‌های گردشگری و فناوری است که عملیاتی شدن برنامه‌های آن نیازمند مساعدت ویژه است.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یزد به دلیل مهاجرپذیری بالا از مراکز تماس فرهنگی از هر قومیت و فرهنگ و زبان به شمار می‌رود، گفت: یزد از دیرباز مهد پرورش شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی بوده است لذا احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پای…

 استاندار یزد گفت: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان یزد قابلیت تبدیل به کانون برترگردشگری تاریخی- فرهنگی کشور را دارد و موید این موضوع این است که  باقریب به پنج هزار هکتار بافت تاریخی، و شهر یزد با یکهزار هکتار بافت تاریخی؛ بزرگترین بافت خشتی جهان و نخستین شهر ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و از اضلاع مثلث گردشگری با ۱۳۰ هزار گردشگر خارجی و بیش از ۲.۵ میلیون نفر گردشگر داخلی در سال و دارای ۱۱ هزار تخت اقامتی است.

فاطمی ادامه داد: علاوه بر این، وجود امکانات بهداشتی و درمانی مناسب، پزشکان حاذق و متخصصان خوشنام، قطب شدن یزد در زمینه گردشگری سلامت را تسهیل می‌نماید لذا استان یزد نیازمند حمایت دولت در زمینه صدور مجوز منطقه ویژه سلامت و گردشگری و توسعه فرودگاه است تا با افزایش ظرفیت، پذیرای شرکت‌های هواپیمایی بیشتر در تراز یک شهر جهانی باشیم و در میان مدت به سمت ایجاد ایرلانی اختصاصی حرکت کنیم.

او در ادامه خواستار تشکیل پهنه خلاق در بافت تاریخی یزد توسط معاونت علمی رئیس جمهور و موافقت با درخواست شورای شهر برای تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی جهت بازسازی و مرمت خانه‌های خلاق و استارتاپ‌ها، موافقت با تسهیلات مرمت خانه‌های تاریخی مطابق با تسهیلات بازآفرینی شهری در سطح استان و صدور مجوز راه اندازی شرکت حمل و نقل ریلی خاص استان، شد.

استاندار یزد به تشریح اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در استان از زمان آغاز فعالیت خود در سمت استاندار یزد پرداخت و اظهارداشت: دولت مردمی در یزد به عنوان خادم مردم استان، در این ۱۰۰ روز، جمعه‌های کاری خود را به سفر‌های شهرستانی و رسیدگی به مناطق و محلات محروم اختصاص داده است و با جدیت، بخش اعظم ظرفیت استان را مصروف حل مشکلات مردم به ویژه مناطق کمتر برخوردار کرده است.

فاطمی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت به جایگاه آمایش سرزمین، در تمامی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های اخیر به آمایش سرزمین در برنامه‌های توسعه‌ای استان نگاه وِیژه‌ای شده است.

او با اشاره به اهتمام استان به افزایش ضریب واکسناسیون در گروه‌های واجد شرایط استان، بیان کرد: با همت کادر درمان و همراهی مردم استان یزد پوشش واکسیناسیون با ۸۹ درصد در دوز اول و ۷۵درصد در دوز دوم اتفاق افتاده که ۸۰ درصد آن در این ۱۰۰ روز اخیر انجام شده و کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر را به دنبال داشته است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در این مدت در راستای تقویت روابط دولت و مردم و بهره‌مندی از خرد جمعی و مشارکت جویی نخبگانی، بیش از ۱۰۰ نشست نخبگانی با نگاه رنگین کمانی به طیف‌های مختلف جامعه برگزار شده است.

فاطمی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و افزود: تاکنون ۴۶هزار و ۶۴۳ نفر برای خانه دار شدن در ۲۳ شهر استان در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و به فضل الهی زمین برای ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی طی ۴ سال تأمین شده است.

او همچنین از رسیدگی به مشکلات بیش از ۴۰ واحد تولیدی و پیگیری احیای واحد‌های راکد استان خبرداد.

فاطمی گفت: مطالبات مردم استان مربوط به آب است و با تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای تأمین، از تنش و تجمعات در شرف وقوع، جلوگیری و فرصت سوء استفاده و فتنه انگیزی از ضدانقلاب گرفته و با برگزاری نشست‌های تعاملی با استانداران حوضه آبریز زاینده رود و ارتباط مستمر با شورای امنیت کشورو اهتمام ویژه دولت تصمیمات خوبی در زمینه امنیت خط انتقال آب اتخاذ شد که جا دارد از نگاه ویژه رئیس جمهور قدردانی کنم.

استانداریزد اهتمام ویژه به فعالان گردشگری و بررسی مسائل و ظرفیت‌های مختلف و ایجاد شورای ویژه گردشگری و همچنین شورای ویژه علم و فناوری به ریاست استاندار، رسیدگی فوری به مطالبات معلمان خرید خدمت، توجه خاص به بحث انرژی‌های تجدید پذیر و جذب سرمایه گذار در زمینه انرژی خورشیدی، حضور چندین باره در جمع سرمایه گذاران و کارآفرینان در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، اهتمام ویژه به معیشت مردم از طریق برگزاری جلسات منظم و هفتگی تنظیم بازار و عملیاتی کردن حوزه فناوری در توزیع کالا، اطلاع رسانی طی بازدید‌ها وگفتگو‌های صمیمانه با اقشار مختلف مردم و همچنین گفتگو و مصاحبه با رسانه‌ها، بخشی از اقدامات صورت پذیرفته طی ۱۰۰ روز گذشته است.

او گفت: همه این‌ها در سایه تعامل با نماینده، ولی فقیه در استان یزد، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران و همراهی‌های مردم بوده است.

فاطمی در ادامه از تمامی زحمات و مساعدت‌های معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور و تمامی مسئولان و کارشناسان نهاد ریاست جمهوری و کلیه وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها به لحاظ وقت گذاری‌های بسیار زیاد برای بررسی و تصویب طرح‌ها و پروژه‌های مختلف سفر قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با تلاش همه مسئولان استانی و حمایت‌های ویژه رئیس جمهور، بتوانیم در دولت سیزدهم مصداق فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه امیدوارم استان یزد، چون همیشه با عقل و تدین اداره می‌شده است؛ نمونه‌ای باشد برای سایر استان‌ها باشیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.