کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از صدور ۳ فقره پروانه تاسیس واحد پرورش بز اصلاح شده در استان با ظرفیت ۶۳۰ راس دام خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حمید رحیمی نوا، کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر تعداد ۳ فقره پروانه تاسیس پرورش بز اصلاح شده با ظرفیت ۶۳۰ راس دام مولد در سطح استان در شهرستان‌های نهاوند و کبودرآهنگ صادر شده است  و این واحدها در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسند.

او افزود: این بز‌های اصلاح شده سازگاری بالایی با محیط پرورش جدید دارند.

کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد:تولید بالا، مقاوم بودن به شرایط سخت و بیماری‌ها، چند قلو زایی، سود دهی بالا و طولانی بودن دوره شیر دهی نسبت به سایر دام‌های اهلی از مزیت‌های  بزهای اصلاح شده  است.

رحیمی نوا عنوان کرد: متوسط شیر تولیدی بز‌های بومی بسته به نژاد در یک دوره ۱۲۰ تا ۱۵۰ روزه حدود ۴۰ تا ۱۵۰ لیتر است در صورتی که این میزان در نژاد‌های اصلاح شده پر تولید بسته به شرایط پرورش در یک دوره ۲۹۰ تا ۳۰۵ روزه حدود ۷۰۰ لیتر متغیر است.

او افزود: با توجه به اهمیت مصرف شیر و فراورده‌های آن در الگوی تغذیه انسان، پرداختن به موضوع شیر در کشور ضروری و مورد توجه است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار