ورزشکاران نابینای فارس مدال های طلای متعددی را در عرصه های ملی و بین المللی به ارمغان آورده اند اما این مدال ها آنها را از درهای بسته اشتغال عبور نداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صدای ظریف کوبش عمود سفید رنگ بر سنگفرش خیابان حکایت از حضور کسی دارد که شاید دنیا از دریچه نگاهش هیچ رنگی نداشته باشد.

شاید به ظاهر دنیای هزار رنگ و پر زرق و برق را نمی بیند، اما بی عدالتی‌ها و نابرابری‌ها را تا عمق جانش لمس می‌کند. درد یک نابینا ندیدن خیابان‌های پرازدحام آدم‌ها نیست، ندیدن توانمندیهای او بوده که به دلیل نگرش غلط از داشتن شغل آن هم با وجود داشتن تحصیلات عالیه محروم است.

او از نادیده گرفتن‌های راه به راه و ترحم‌های عابرین خیابان‌ها خسته است.

از سهم نداشته اش از همه امکاناتی که فقط برای قشر بینا تدارک دیده شده دلخور است، زیرا به خوبی درک می‌کنند که در جامعه هیچ سهمی از شهروندی خود ندارند.

ورزشکار نابینا با دست پر از رقابت‌های جهانی برمی‌گردند و با گردن آویز طلا بارها و بارها پرچم پر اقتدار کشور را بالا برده اند، اما افسوس که وقتی پروازشان بر فراز فرودگاه می‌نشیند، متولیان امور و مردم آنان را به گرد فراموشی سپرده اند.

اما او با همه ناملایمتی ها و بی مهری‌های که جامعه و مردمان و مسئولان آن در حقش روا داشته اند، هنوز هم سربلند ایستاده است.

او از نا امیدی و سیاهی بیزار بوده  و حضورش در میادین مختلف ورزشی و تحصیلی نشان می‌دهد که برای پیکار با دنیای سیاه پشت مردمکش در حالت آماده باش است.

نابینایان ثابت کرده اند که می‌توانند رنگ سپید امید را بر هر چه سیاهی است بزنند. کم‌نیستند افرادی که از جمعیت ۲۴ هزار و ۴۴۳ نفری نابینایان و کم بینایان استان فارس با پشتکار بی نظیر خود در میادین مختلف ورزشی و در صحنه‌های علمی و فرهنگی اثبات کرده اند که برای آینده بهتر از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند، اما در این مسیر مشکلات ریز و درشتی دارند که به گلایه‌های دائمی آنان تبدیل شده و در انتظار توجه و حل شدن در پیچ و خم بروکراسی اداری سرگردان مانده است.

ورزشکاران نابینا و کم‌بینای استان فارس انتظار دارند، همان گونه که از ورزشکاران المپیک قدردانی می‌شود از قهرمانان پارالمپیک نیز دلجویی شود.

آنان معتقدند نباید تفاوتی میان ورزشکار عادی و معلول وجود داشته باشد.

مدال طلای این نابینایان استان فارس خیلی هم چشم مسئولان امر را نگرفته است.

این افتخار آفرینان خواهان توجه بیشتر به ورزش نابینایان و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه ورزش و حمایت از این دسته افراد هستند.

به نظر می‌رسد توقعات و انتظارات معلولان و نابینایان نیازمند تغییر نگرش مدیران برای رسیدن به حقوق شهروندی آن ها است. حقوقی که در قانون جامع حمایت از معلولان‌نیز به صراحت به آن تاکید شده اما برای عملی شدن این قوانین باید در گام نخست اعتبارات آن فراهم شود. قوانینی که تصویب شدند اما برای آن بودجه‌ای پیش بینی نشد.

حمید آزرمی رئیس هیأت ورزش های نابینایان و کم‌بینایان استان فارس گفت: هم‌اکنون حدود ۴۰۰ ورزشکار نابینا و کم بینای فعال دختر و پسر فارسی در رشته‌های گلبال، پاور لیفتینگ، فوتبال، بولینگ، شنا، دوومیدانی و شطرنج مشغول هستند که نسبت به جمعیت بیش از ۲۴ هزار نفری نابینایان و کم بینایان استان فارس بسیار ناچیز است.

او با اشاره به اینکه دسترسی معلولان و نابینایان به مراکز فرهنگی، ورزشی، پژوهشی و حمل و نقل شهری باید به سهولت انجام شود، بیان کرد: وضعیت دسترسی معلولان و نابینایان به اماکن عمومی و سیستم حمل و نقل و معابر شهری در شیراز مطلوب نیست و با استاندارها فاصله دارد.

آزرمی تصریح کرد: انتظار می رود متولیان امور با تمام امکانات در جهت تحقق عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی نابینایان تلاش کنند.

رئیس هیأت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس با بیان اینکه اقلیت بزرگی از جمعیت شهروندی کشور را نابینایان و کم بینایان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در استان فارس ۲۴ هزار و ۴۴۳ نفر کم بینا و نابینا وجود دارد که از این تعداد ۵ هزار و ۹۹۴ نفر در کلان شهر شیراز زندگی می‌کنند.

نابینایان فارس تحصیلات بالایی دارند اما پشت درهای اشتغال مانده اند

او افزود: با توجه به اینکه خیلی از نابینایان و کم بینایان از تحصیلات بالایی نیز برخوردارند، اما به دلیل نگرش غلط جامعه نسبت به توانمندی‌هایشان، پشت درهای بسته اشتغال مانده اند.

آزرمی گفت: مناسب سازی اماکن عمومی و ورزشی از نیازهای ابتدایی نابینایان برای رهایی از انزوا و مشارکت فعالانه آنان در اجتماع است‌.

این فعال حوزه ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس مشارکت بانوان و آقایان ورزشکار نابینا و کم بینای این استان را برابر دانست و بیان کرد: در منطقه فر گاز شیراز یک سالن اختصاصی در اختیار ورزشکاران نابینا و کم بینا قرار دارد که به علت پراکندگی نابینایان در محلات مختلف شیراز و سختی ایاب و ذهاب، استفاده از این مکان دشوار است.

رئیس هیأت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس  تصریح کرد: به علت نداشتن مکان مناسب و ترغیب نشدن جامعه نابینایان در رشته‌های مختلف ورزشی، هیچیک از سالن‌های ورزشی در شهرستانهای فارس نیز به نابینایان اختصاص داده نشده و فقط شش شهرستان این استان دارای هیئت‌های ورزشی نابینایان هستند که در عمل بسیار ضعیف هستند.

او ادامه داد: سالانه برای ایاب و ذهاب و حضور ورزشکاران نابینا و کم بینای این استان در تمرینات و مسابقات حداقل یک میلیارد تومان بودجه نیاز است که در حال حاضر یک دهم از اعتبار یاد شده از سوی اداره ورزش و جوانان به هیأت ورزشهای نابینایان و کم بینایان این استان پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس خواستارحمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ورزش نابینایان شد و افزود: با فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه می‌توان از توانمندی ورزشکاران معلول به خوبی استفاده کرد.

آزرمی، ظرفیت و استعدادهای بسیار خوب ورزشکاران نابینا و کم‌بینای فارس در کسب مدال و افتخارآفرینی در مسابقات بین‌المللی و پارالمپیک را مثال زدنی توصیف کرد و گفت: ورزشکاران نابینا و کم بینای استان فارس با تلاش‌های بی وقفه خود با کسب مدال‌های جهانی، آسیایی و پارالمپیک بر قله‌های افتخار ایستاده اند.

رئیس هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس بیان کرد: برای توسعه ورزش نابینایان و کم‌بینایان باید رسانه‌های گروهی همانطوریکه که سایر رشته‌های ورزشی را پوشش می‌دهند، به ورزش این قشر هم بپردازند.

ضرورت توجه ویژه به ورزش نابینایان

یکی از نابینایان و مدال‌آوران تیم ملی دو میدانی کشور در ماده یک هزار و ۴۰۰،۸۰۰،۵۰۰ نرگس کریمی از شهر کنارتخته شهرستان کازرون است که کسب مدال طلا و نقره مسابقات پاراآسیایی بحرین را در کارنامه دارد.

کریمی دارنده مدال طلای مسابقات کشوری رشته دو میدانی در سال ۹۷ نیز هست. نرگس کریمی تنها کلاس هفتم است که با وجود نابینایی خود کاری کرده است کارستان.

این دختر نوجوان کنار تخته‌ای بر لزوم حمایت از ورزش‌های نابینایان تاکید کرد و گفت: ما همه تلاشمان را برای برافراشتن پرچم مقدس کشورمان بر قله‌های افتخار به کار می‌بندیم اما از مسئولان ورزش کشور انتظار داریم که توجه بیشتری به ورزش نابینایان داشته باشند.

او هزینه‌های ایاب و ذهاب نابینایان برای شرکت در تمرینات را دشوار دانست و بیان کرد: از مسئولان حوزه ورزش تقاضا داریم در زمینه تامین اعتبار لازم برای ایاب و ذهاب نابینایان، مناسب سازی معابر و تامین مکان‌های ورزشی متناسب با نابینایان تلاش کنند.

احمدرضا شاه حسینی از دیگر افتخارآفرینان فوتبال نابینایان کشور و استان فارس است که اصالتی سپیدانی دارد.

او با تلاش‌های خود در حوزه تحصیل و ورزش اثبات کرده است که معلولیت شاید محدودیت باشد اما ناتوانی نیست.

شاه حسینی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مشاوره توانبخشی است،

 این روشندل استان فارسی نیز سرنوشت شغلی اش دستخوش نگرش غلط جامعه شده و هم اکنون او نیز مانند جمع کثیری از معلولان روشندل تحصیل کرده و توانمند کشور پشت درهای بسته اشتغال مانده است.

او ۱۳ سال است که عضو تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان کشور است.

شاه حسینی به همراه سایر هم تیمی‌های خود در تیم ملی فوتبال نابینایان کشور چندین قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا، قهرمانی پارالمپیک و فنی‌ترین بازیکن و آقای گلی آسیا در سال ۲۰۱۵ توکیو را در کارنامه دارد.

این فوتبالیست پرافتخار جامعه نابینایان استان فارس تصریح کرد: در سال ۸۶ و پس از اضافه شدن فوتبال نابینایان به رشته‌های ورزشی کشور با تمرینات زیاد توانستم در سال ۸۷ به تیم ملی فوتبال نابینایان کشور دعوت شوم.

او ادامه داد: تیم فوتبال نابینایان فارس نزدیک به ۱۰ سال است که قهرمانی پیاپی مسابقات فوتبال نابینایان کشور را به خود اختصاص داده است.

۴۰ درصد اعضای تیم ملی نابینایان کشور را فارسی‌ها تشکیل می‌دهند

شاه حسینی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از اعضای تیم ملی نابینایان کشور را استان فارسی‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: در حوزه زیر ساخت های فوتبال نابینایان در کشور و به خصوص در کلان شهر شیراز اقدام خاصی انجام نشده است.

شاه حسینی با تقدیر از توجه معاونت پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور در سال ۹۵ به لحاظ اختصاص زمین فوتبال ویژه نابینایان فارس در بهزیستی شیراز گفت: در سال ۹۵ با حمایت معاونت پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور و مدیر کل وقت سازمان بهزیستی فارس زمینی با امکانات کامل رختکن به فوتبال نابینایان این استان اختصاص داده شد اما با تغییر مدیران وقت امکانات رختکن و زمین از ما سلب شد.

کاپیتان تیم فوتبال نابینایان فارس بیان کرد: زمینی که در سال ۹۵ به ورزش نابینایان وعده داده شده بود در ورزشگاه پارس واقع در میانرود شیراز در اختیار تیم فوتبال نابینایان استان قرار گرفت اما این زمین هیچ گونه امکانات ابتدایی ندارد.

او با بیان اینکه از سوی مسئولان ورزش استان فارس قول مساعد را برای تجهیز زمین مربوط به نابینایان فوتبالیست در شیراز داده شده، تصریح کرد: در صورت مجهز شدن این زمین به امکانات اولیه ورزشکاران منطقه میانرود، کرونی و عادل آباد می‌توانند به سهولت از ورزشگاه پارس استفاده کنند و سایر ورزشکاران که در قسمت دیگر شیراز هستند نیز می‌توانند از زمین فوتبال بهزیستی شیراز در منطقه کوی زهرا استفاده کنند.

شاه حسینی با تاکید بر اینکه در مراحل عضویت در تیم فوتبال نابینایان الزامی است که ورزشکار نابینای مطلق باشد، ادامه داد: بسیاری از ورزشکاران نابینای استان فارس از قشر بی بضاعت جامعه هستند که در تامین هزینه ایاب و ذهاب خود نیز مانده اند که می‌طلبد متولیان ورزش استان و شورا و شهرداری با پیش بینی اعتبار لازم در این زمینه یاریگر ورزشکاران نابینای استان باشند.

او از نامه نگاری‌های متعدد این هیئت با مسئولان بهزیستی، شورا و شهرداری و سازمان بهزیستی برای حل این معضل سخن گفت و افزود: تاکنون پیگیری‌های هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان فارس برای حل مساله ایاب و ذهاب ورزشکاران به سرانجامی نرسیده است.

عضو تیم ملی فوتبال نابینایان کشور بر لزوم تغییر نگرش مسئولان به قهرمان پروری صرف معلولان و نابینایان تاکید کرد و گفت: مسئولان توجه داشته باشند پیش از اینکه به دنبال قهرمان پروری صرف باشند باید کمک کنند تا معلولان نابینا و کم بینا را از انزوا طلبی به سمت حضور در جامعه سوق دهند.

 ویدا جبار زاده دیگر بانوی ورزشکار نابینای فارس با ۱۸ سال سن در پایه دوازدهم مشغول تحصیل است.

اما آن چه که او را از سایر نابینایان متمایز می‌کند، درخشش در رشته گلبال نابینایان کشور است.

ورزشکاری که در کنار تحصیل و ورزش در حوزه هنر نیز دستی بر آتش دارد و دو سالی است که در رشته نوازندگی ساز ایرانی به صورت حرفه‌ای هنر نمایی می‌کند.

این بانوی جوان روشندل استان فارسی گفت: من از سال ۹۵ وارد ورزش گلبال شدم و به صورت حرفه‌ای تا به الان بی وقفه گلبال را ادامه داده ام.

او بیان کرد: ابتدا با تیم دانش آموزی به مقام نخست رسیدیم و با ۴۶ گل زده بعنوان بهترین بازیکن شناخته شدم.

 با اشاره به کلکسیون افتخارات ورزشی تیم گلبال استان فارس با سایر هم تیمی‌های خود  تصریح کرد: مقام سوم قهرمانی کشوری سال ۹۶‌، مقام دوم منطقه‌ای جنوب کشور در بوشهر ۹۷ و مقام دوم آمادگی جسمانی دختران کشور در سال ۹۵و همچنین مقام اول مسابقات دراز و نشست در سال ۱۴۰۰ حاصل تلاش‌هایم در حوزه ورزش است.

این قهرمان گلبال نابینایان دختر کشور ادامه داد: در سال ۹۶ برای اعزام به مسابقات پاراآسیایی جوانان که در امارات برگزار می‌شد، به اردوهای تیم ملی دعوت شدم اما به دلیل سن پایینم از این دوره از مسابقات کنار گذاشته شدم و همین موضوع باعث شد تا انگیزه ام برای حضور در دوره بعد بیشتر شود.

جبار زاده افزود:  با سن کمی که داشتم همیشه با تیم بزرگسالان همراه می‌شدم و به مسابقات داخلی می‌رفتم و این مسابقات برای من تجربه‌های زیادی به همراه داشت.

این بانوی گلبالیست استان فارسی گفت: تلاش‌هایم نتیجه داد و توانستم به تیم ملی جوانان دعوت بشوم و  توانستم در مسابقات بحرین  تأثیر گذار باشم.

جبار زاده خواستار توجه مسئولان و متولیان ورزش و همچنین سازمان بهزیستی به معیشت و اشتغال نابینایان شد و بیان کرد: ما با تمام سختی‌های موجود تلاش می‌کنیم اما به چشم نمی‌آید و آن قدر قشر معلول ناشناخته است که بیشتر مردم جامعه حتی نمی‌دانند که قشر معلول هم می‌تواند ورزش کند.

این بانوی ورزشکار استان فارسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس افتخارات نابینایان آنان را در حل مشکلاتشان یاری کنند.

 نابینایان فارس جمعیت ۱۳ درصدی معلولان استان را تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رود امکانات و اعتبارات به صورت عادلانه برای اشتغال و دیگر نیازهای این قشر از جامعه اختصاص یابد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار