محققان هزارپایی را کشف کردند که برای اولین بار مانند نامش بیش از هزارپا دارد و در اعماق زمین زندگی می‎کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از livescience؛ گونه تازه کشف شده هزارپا بیش از هر موجود دیگری در این سیاره پا دارد یعنی بیش از ۱۳۰۰ عدد پا! این جانوران در اعماق زمین زندگی می‌کنند و تنها هزارپا‌های شناخته شده‌ای هستند که کاملا با نام خود مطابقت دارند.

پل مارک، حشره شناس دانشگاه فناوری ویرجینیا و نویسنده اصلی این مطالعه که این گونه تازه یافته را توصیف می‌کند، می‌گوید: "کلمه هزارپا همیشه کمی اشتباه بوده است. همه هزارپا‌های شناخته شده دیگر، پا‌های بسیار کمتری نسبت به نامشان دارند و بسیاری از گونه‌ها کمتر از ۱۰۰ پا دارند. تا به حال، رکورددار داشتن پا میان هزارپایان گونه‌ای به نام Illacme plenipes بود که با داشتن ۷۵۰ پا در اعماق خاک زندگی می‌کند."

اما گونه جدید، Eumilipes persephone - که از نام پرسفونه، دختر زئوس که توسط هادس به عالم اموات برده شد، نامگذاری شده است. یکی از نمونه‌های مورد تجزیه و تحلیل مارک با ۱۳۰۶ پا که رکورد فعلی را شکسته است.

هزارپا تازه کشف شده رکورد جهانی بیشترین پا را شکست

رکورددار جدید جهانی موجودی رنگ پریده و بی چشم با بدنی نخ مانند و دراز است که تقریباً ۱۰۰ برابر بیشتر از پهنای آن است. سر مخروطی شکل آن دارای شاخک‌هایی برای حرکت در دنیای تاریکی است که توسط فرمان‌هایی کنترل می‌شود و دهانی که برای تغذیه از قارچ‌ها بهینه شده است. مارک گفت که شمارش پا‌ها دشوار است، زیرا حیوان تمایل دارد مانند عقربه ثانیه شمار ساعت به سرعت حرکت کند و بپیچد.

پاهای بیشتر، طول عمر بیشتر!

مارک به Live Science گفت: "من گمان می‌کنم این حیوانات بسیار عمر طولانی دارند. هزارپا‌ها به طور پیوسته رشد می‌کنند و بخش‌هایی از بدن به نام حلقه را در طول زندگی خود اضافه می‌کنند. حشره شناسان می‌توانند این بخش‌ها را مانند حلقه‌های درخت بشمارند تا سن نسبی را بین افراد یک گونه مشخص کنند."

در مجموع، مارک چهار نمونه - دو نر و دو ماده - را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که همگی دارای طول‌های متفاوت و بنابراین سن متفاوت بودند. کوتاه‌ترین دسته دارای ۱۹۸ حلقه و ۷۷۸ پا بود. طولانی‌ترین آن‌ها ۳۳۰ حلقه و ۱۳۰۶ پا داشت. با توجه به تعداد دفعاتی که گونه‌های دیگر هزارپا‌ها بخش‌هایی به بدن اضافه می‌کنند، این نشان می‌دهد که E. persephone در مقایسه با طول عمر ۲ ساله معمولی برای هزارپاها، معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کند.

با این حال، انتظار نداشته باشید که یکی از این موارد را در باغچه حیاط خانه خود ببینید، چرا که این گونه در ۲۰۰ فوت (۶۰ متر) زیر سطح زمین در یک محیط نسبتا ناشناخته ساخته شده از سازند‌های آهنی نواری و سنگ‌های آتشفشانی کشف شده است.

هزارپا تازه کشف شده رکورد جهانی بیشترین پا را شکست

این موجودات ابتدا در منطقه‌ای از استرالیای غربی به نام گلدفیلدز که برای استخراج مواد معدنی است، مشاهده شدند. مارک گفت: "شرکت‌هایی که در جستجوی نیکل و کبالت هستند، حفره‌های عمیق و باریکی بین ۶۵ تا ۳۲۸ فوت (۲۰ تا ۱۰۰ متر) عمیق ایجاد کردند. اگر معدنچیان هیچ یک از این فلزات را پیدا نکنند، سوراخ‌ها پوشیده شده و رها می‌شوند."

مدتی پیش، حشره‌شناسان از استرالیای غربی ایده نمونه‌برداری از این گمانه‌ها را مطرح کردند، زیرا این گمانه‌ها فرصت مناسبی را برای بررسی اکوسیستم‌های زیرزمینی فراهم می‌کنند. محققان می‌توانند طیف گسترده‌ای از حیات را که در اعماق بسیاری زیر پای ما رشد می‌کنند، نمونه برداری کنند.

مارک گفت: "یافته جدید نشان می‌دهد که اکتشافات بسیار بیشتری وجود دارد. اگرچه گونه‌هایی که زیر پای ما زندگی می‌کنند از زندگی روی سطح زمین حذف شده‌اند، اما این اکوسیستم‌ها نقش اکولوژیکی مهمی را ایفا می‌کنند که با حیات سطحی مرتبط است. تجزیه کننده‌های زیرزمینی به بازیافت مواد مغذی کمک می‌کنند که حیات سطحی به آن‌ها وابسته است. با این حال، ما هنوز در مورد دنیای زیر پایمان اطلاعات کمی داریم. تنوع زیستی بسیار بیشتری وجود دارد، ما هنوز تصویر کاملی نداریم."

هزارپا تازه کشف شده رکورد جهانی بیشترین پا را شکست


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۵ دی ۱۴۰۰
چندش بود