ثبت ملی مهارت و دانش سنتی شیره پزی انگور خراسان جنوبی

مهارت و دانش سنتی شیره پزی انگور خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور ثبت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، برآبادی مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: شیره پزی انگور مراسمی است که باغداران و کشاورزان در اوایل پاییز و در پایان برداشت محصول انگور به روشی کاملا سنتی و با استفاده از وسایل سنتی آب انگور را گرفته و بعد از این فرآیند در محل سکونت یا محیطی باز در خارج از محل زندگیشان می‌جوشانند تا غلیظ شود و به عنوان یک ماده مقوی و مغذی، همچنین شیرین کننده به مصارف عموم می‌رسانند.

او گفت: انواع انگور‌هایی که در این استان وجود دارد و برداشت می‌شود به نام‌های عسکری، مایه میشی، کوهی، امیری، لعل، حسینی، یاقوتی و سبزانگور است.

برآبادی گفت: برای تهیه شیره انگور بیشتر از ارقام دیم و انگور کوهی استفاده می‌شود به علت این که انگور دیم آب کمتری نیاز داشته و خاصیت بیشتری دارد و نیز شیره آن هم مقوی است.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در اغلب نقاط استان در شهرستان‌ها و روستا‌ها از گذشته تا کنون شیره پزی رواج داشته است.

او گفت: شیره انگور در دو نوع سفید و سیاه تهیه می‌شود که از نظر کیفیت هیچ گونه تفاوتی باهم ندارند فقط شیره سفید از انگور‌های سبز و شیره سیاه از انگور‌های بنفش تهیه می‌شود.

برآبادی گفت: همچنین در اغلب روستا‌ها خاکی که برای جلوگیری از قلیایی شدن آب انگور اضافه می‌شود در همان روستا، یا روستا‌های اطراف موجود است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.