لزوم ثبت اطلاعات زنجیره های تولید و توزیع در سامانه جامع تجارت

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان گفت: تمام زنجیره‌ها از تولید گرفته تا توزیع و خرده‌فروشی باید در سامانه جامع تجارت ثبت شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، افشارچی استاندار زنجان بااشاره به اینکه روش پیشنهاد شده قیمت‌گذاری دستوری و برخورد با تخلفات، روش قدیمی مقابله با گرانی است و باید روش جایگزینی برای تثبیت قیمت‌ها پیدا کرد، گفت: بایستی از ظرفیت فضای مجازی برای کنترل قیمت‌ها استفاده کرد؛ چراکه استفاده از فضای مجازی و استفاده از فروشگاه‌هایی که به‌شکل مجازی فعالیت می‌کنند می‌تواند ابزار بسیار مهمی برای کنترل قیمت کالا‌ها در بازار باشد.

او افزود: باید دست واسطه‌ها و دلال‌ها را از بازار حذف کنیم و با اتحادیه‌ها در مورد قیمت‌ها صحبت شود تا بتوانیم بازار را به مسیر تعادل سوق دهیم و فروشگاه‌های عرضه گوشت و کالا‌های مورد نیاز مردم را گسترش دهیم.

استاندار زنجان بااشاره به اینکه بازرسان باید به صورت مستمر در بازار حضور داشته باشند و بازرسی‌ها به طور کامل انجام گیرد، گفت: بازرسی‌ها نباید فقط به شهر زنجان معطوف شود و باید تمام شهرستان‌های این استان مد نظر باشند.

مسلمی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بااشاره به اینکه بازرسی‌ها روی قیمت‌ها انجام می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته بازرسی‌ها با حضور بازرسان در بازار انجام می‌شد، اما رضایتمندی چندانی به دنبال نداشت به طوری که نه مردم و نه مسئولان از وضعیت موجود راضی نبودند.

او افزود: وزارت صمت در راستای هوشمند‌سازی نظارت‌ها اقداماتی را آغاز کرده که یکی از این اقدامات سامانه جامع تجارت است  که کالا‌هایی که در  کشور تولید می‌شود باید در این سامانه ثبت شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان زنجان گفت: تمام زنجیره‌ها از تولید گرفته تا توزیع و خرده‌فروشی باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود با این کار افراد واسطه‌ای که سبب اخلال در بازار می‌شوند حذف شده و شفافیت بالاتر خواهد رفت.

او  با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه باید تمام فعالان اقتصادی در آن ثبت‌نام کنند، افزود: با ثبت‌نام تمام فعالان اقتصادی در بحث تولید و توزیع ما علاوه بر اینکه زنجیره کالا را رصد می‌کنیم؛ قیمت کالا‌ها در هر یک از زنجیره‌ها کنترل می‌شود و هر یک از اعضا سود قانونی خود را کسب می‌کنند و تخلف کمتر می‌شود.

مسلمی با بیان اینکه باید نظارت بر بازار بیشتر باشد، گفت: در این راستا بین معاون رئیس جمهور با رئیس بسیج کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا در طول روز‌های آینده از توان بسیج در بحث نظارت استفاده شود.

او با بیان اینکه از مردم درخواست داریم تا ما را برای ارائه خدمات هرچه بیشتر همراهی کنند، افزود: مردم می‌توانند شکایات خود را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند.

استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه نظارت بر بازار و مبارزه با گرانفروشی وظیفه دولت است، ادامه داد: در این زمینه بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف به صورت ۲شیفته در حال رصد بازار هستند.

او  با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با شرکت در جلسات ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت سعی دارد تا در روند مصوبات قرار گیرد، افزود: ما آمادگی دریافت شکایات مردم را داریم.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: مردم برای کنترل گرانی یا تخلف در زمان خرید و فروش حتما فاکتور فروش دریافت کنند. 

او ادامه داد: برای اینکه مسئولان بهتر پای کار باشند باید مردم مطالبه‌گری کنند بنابراین پیشبرد بهتر اهداف نیازمند همراهی هرچه بیشتر مردم است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.