پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۲۴ دسامبر یعنی شب کریسمس به فضا تایید شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از digitaltrends، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا قرار است در شب کریسمس، ۲۴ دسامبر به فضا پرتاب شود و انقلابی در نجوم و درک ما از دامنه‌های بینهایت کیهان ایجاد خواهد کرد. این ماموریت با مشارکت بین المللی بین ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا انجام خواهد شد. بیل نیلسون، رئیس ناسا تایید کرد که این تلسکوپ در روز جمعه ۲۴ دسامبر(سوم دی) به فضا پرتاب می‌شود. موشک آریان، جیمز وب را از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا می‌برد.

با استفاده از این تلسکوپ اخترشناسان قادر خواهند بود همه چیز را در منظومه شمسی مشاهده کنند. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "جیمزوب اکتشافات جدید و غیرمنتظره را فاش خواهد کرد و به بشریت کمک می‌کند تا منشأ جهان و جایگاه ما در آن را درک کند." 

جزئیاتی از تلسکوپ فضایی جیمز وب

این تلسکوپ عظیم ۲۰.۱۹۷ متر در ۱۴.۱۶۲ متر اندازه و ۶۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به حساسیت و وضوح مادون قرمز برتر، نسبت به هابل مجهز شده است. جیمز وب همچنین به یک آفتابگیر عظیم ساخته شده از Kapton با پوشش سیلیکونی و آلومینیومی مجهز است. آفتابگیر برای اطمینان از این است که آینه تلسکوپ و ابزار‌های مختلف هنگامی که در دمای زیر ۲۲۳- درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند، عملکردی مناسب داشته باشند. پس از پرتاب، این تلسکوپ در نزدیکی نقطه لاگرانژ L۲ خورشید-زمین قرار خواهد گرفت که در فاصله نزدیک به ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ نزدیک به دو دهه است که در حال توسعه بوده و پرتاب آن بار‌ها به دلیل مشکلات فنی و همه‌گیری COVID-۱۹ به تعویق افتاده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

البته باید به این نکته اشاره کرد که تنها پرتاب تلسکوپ نیست که پیچیده است. استقرار تلسکوپ نیز بسیار پیچیده است، زیرا باید عملیات باز کردن "پوشش خورشیدی" انجام شود که در این عملیات تلسکوپ از وسایل الکترونیکی ظریف استفاده می‌کند که از تلسکوپ در برابر گرمای خورشید محافظت کند. پوشش خورشیدی به گونه‌ای طراحی شده که از نوع اوریگامی به منظور جمع شدن و قرار گرفتن در داخل موشک طراحی شده است. ناسا می‌نویسد: " ۲۹ روز پس از بلند شدن، هزاران قطعه باید به ترتیب به درستی کار کنند تا اطمینان حاصل شود که تلسکوپ می‌تواند در نهایت به صورت کامل و درست فعالیت کند. "


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.