ذوالفقاری گفت: حدود ۴ میلیون نفر آوارگان و اتباع غیرمجاز افغانستان در ایران هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران در محل وزارت کشور اظهار کرد: من سومین بار است که به ایران سفر کردم، قطعا این سفر یکبار دیگر نشان می دهد تا چه حدی برای شراکت با ایران در امور پناهندگان استقبال می کنیم و همچنان قدردان مهمان‌پذیری ایرانیان هستیم که در ۱۵ سال گذشته میلیون‌ها افغانستانی را پذیرایی کردند.

وی یادآور شد که من در حالی به این سفر آمدم که یک تغییر سیاسی را در افغانستان داشتیم که چالش های بیشتری را برای کشورهای دیگر بوجود آورد، این روزها قطعا ایران همچنان با مشکلات و چالش هایی مانند تحریم ها رو به رو است. من با آقای ذوالفقاری درباره افرادی که پس از سقوط دولت افغانستان به ایران آمدند صحبت کردم و معاون گفت که چطور با سختی و با ظرافت این مسئله را مدیریت کردند. 

فیلیپو گرندی معتقد است در چند ماه گذشته توانستیم تلاشهایمان را برای اتباع به لحاظ ورود مستقیم کمیساریای عالی و از طریق واکسن های اهدایی که انجام شده بیشتر کنیم؛ در عین حال این اطمینان را می دهیم که فراتر از این اقدامات انجام دهیم که ثبات را در افغانستان بیشتر کنیم. ما همچنان صحبت‌هایمان را با طالبان ادامه خواهیم داد تا سیاست‌هایشان تثبیت شود؛ همچنین خط مشی برای زنان، آموزش برای دختران و امینت گروه‌های اقلیت موضوعاتی است که باید در موردشان با طالبان تعامل کنیم.

گرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جبران هزینه هایی که برای اتباع انجام شده در پایان سال ۲۰۲۱ چند درصد بوده است؟ گفت: ما از شرایطی استفاده کردیم تا بتوانیم منابع بیشتری را به سمت ایران بسیج کنیم و من فکر می کنم ترکیب بحران افغانستان و کرونا کمک کنندگان راغب‌تر کرده که کمک های بیشتری انجام دهند. سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هزینه های پرداختی خود را از ۶۰ میلیون دو برابر کرده است. ما همین اواخر کمک های قابل توجهی را از سوی کشورهایی نظیر آلمان و ایتالیا برای کمک به افغانستان و ایران دریافت کردیم. در همین راستا مبلغ عظیمی را می‌خواهیم از فرانسه دریافت کنیم.

وی یادآور شد که همچنین اهدای واکسن به ایران را تسهیل کردیم، البته وظیفه‌مان در سازمان ملل متحد در امور پناهندگان این نیست و اگر این کار را انجام دهیم نقش تسهیل‌گر را در این مسئله داریم. در سبد کووکس ۱.۷ میلیون دلار به ما اختصاص پیدا کرد و در حال مذاکره هستیم تا کشورهای دیگر هم دو جانبه بتوانند کمک هایی داشته باشند.

گرندی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با وجود اینکه ایران میزبان خوبی برای اتباع افغانستانی بوده اما چرا اتحادیه اروپا برخلاف کنوانسیون پناهندگان مانع از ورود اتباع کشورهای غربی می شود؟ گفت: موضع ما در این خصوص مشخص هست، اگر تبعه افغانستانی بخواهد به کشوری پناهجو شود، آن کشور پرونده را بررسی می کند و در صورت شایستگی آن تبعه به او پناهندگی می دهد و این همان چیزی است که از ایران، ترکیه و اروپا خواسته ایم که انجام دهند. من با تمامی کشورها موافقم که باید از هجوم سیل آسای افغانستانی‌ها در سایر کشورها جلوگیری شود.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور هم در این نشست خبری گفت: از کمیساریای عالی پناهندگان تشکر می‌کنم که تلاش و همکاری خوبی را با ما برای کمک به اتباع خارجی داشت کمک هایی که در سال‌های اخیر بیشتر شده است. با توجه به تحولاتی که در افغانستان رخ داد، جلساتی را برای هماهنگی بیشتر با کمیساریا در ابتدای سال داشتیم.

معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به اینکه حدود ۴ میلیون نفر از آوارگان و اتباع غیرمجاز افغانستان در ایران هستند، عنوان کرد: در سال جاری ۵٠٠ نفر دیگر به این تعداد اضافه شد و تلاش کردیم از مهاجرت‌های غیر ضرور جلوگیری شود و با مسئولان طالبان نیز هماهنگ شد تا از مهاجرت غیر ضرور و بی ضابطه جلوگیری شود. تلاش شد تا از مهاجرت غیرضروری جلوگیری شود و با مسئولان طالبان هماهنگی صورت گرفت که از مهاجرت های غیر ضرورت جلوگیری شود.

ذوالفقاری یادآور شد که در حال حاضر ۵۲۶ هزار دانش آموز افعانستانی در حال تحصیل هستند. بیش از ۳ میلیون ۴۰۰ هزار دوز واکسن برای اتباع تزریق شده است.کل آوارگان افغانستانی کم تر از ۳ درصد بوده و بقیه اتباع در شهرهای ما زندگی می کنند. ۵۱ هزار دانشجو اتباع در حال تحصیل در کشور داریم، همچنین ۱۷ هزار سواد آموز داشتیم که در ۴ سال اخیر تداوم داشته است که متاسفانه کمک های کمیساریا در قبال هزینه های ما بسیار ناچیز است.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت که ما ۲ هزار کیلومتر مرز زمینی بین افغانستان و پاکستان داریم، در این بین هزینه های مهاجرت های غیرقانونی، هزینه های جلوگیری از مواد مخدر و گروهک‌های تروریستی هنوز از سوی اروپایی ها پرداخت نشده است. به نظر ما سیاست های غلط برخی از کشورهای غربی نتیجه وجود آوارگانی است که روز به روز در حال افزایش هستند.

ذوالفقاری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر آخرین وضعیت لایحه سازمان ملی مهاجرت گفت: این لایحه قبلاً تهیه شده و مراحل طولانی را هم طی کرده و در دولت هم نهایتا مورد تصویب قرار گرفت، همچنین به مجلس ارسال شده و انشاالله با تأکید آقای رئیس‌جمهور به زودی بتوانیم شاهد تصویب این لایحه باشیم. با توجه به کار بسیار گسترده ای در حوزه مهاجرت در کشور داریم قطعاً سازمان ملی مهاجرت می تواند کمک خوبی برای حل بخشی از این مشکلات باشد.

در حال تکمیل...

برچسب ها: دولت ، وزارت کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار