به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی ایام فاطمیه (س) در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: روایات متعددی در باب شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها در صحنههای سخت قیامت نقل شده است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: انبیا و اوصیای الهی در این دنیا برای هدایت امت تلاشهایی را میکنند که همراه با یک سلسله عهدهایی است که خدا از آنها گرفته و بعد از آن عهدها و قرارها به آنها مأموریت هدایت و تطهیر امت را داده است و این هدایت هم فقط موعظه کردن و حرف زدن نیست بلکه باید اقداماتی را انجام دهند و جنگ و صلحهایی را به راه اندازند تا امت در این درگیریها هدایت و تطهیر شوند.
او ادامه داد: انبیائی که زحمت کشیدند تا ما را هدایت کنند صحنههای سخت دیگری هم پیش روی امت است که باید این امت را از آن صحنهها هم عبور دهند که یکی از آن صحنهها صحنه قیامت است که خداوند میفرماید مادری که فرزندش را شیر میدهد فرزند خود را فراموش میکند و در آن صحنههای سخت یکی از کارهایی که اولیا خدا انجام میدهند شفاعت است.
استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در قرآن میفرماید جنگ احد را به راه انداختیم تا قلوب مؤمنین خالص شود و در جای دیگر قرآن آمده است از اموال آنها صدقه بگیر تا تطهیر و تزکیه شوند بنابراین برای امر هدایت باید انبیا و اولیای الهی تلاش کنند و زحمت بکشند تا به بار بنشیند.
میرباقری شفاعت را از سختترین مراحل دستگیری انبیا و اولیا الهی دانست و گفت: برای تحقق شفاعت خدای متعال عهدهای سنگینی گرفته و به هر کسی اجازه شفاعت نمیدهد و اصلاً کسی اجازه صحبت کردن در آن صحنه را ندارد مگر کسانی که خدا به آنها اجازه حرف زدن بدهد و حرف ثواب بزند و در روایت است که امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمودند به خدا قسم ما هستیم که اجازه حرف زدن در آن صحنه را داریم و در آن صحنه حرف ثواب میزنیم.
استاد حوزه علمیه قم افزود: برای تحقق مقام شفاعت انبیا تلاش خاصی میکردند و پیامبر (ص) برای رسیدن به این مقام عبادات خاصی را انجام میدادند و خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (ص) میفرماید ما نافلهای را بر تو واجب کردیم تا تو به مقام محمود بررسی و در روایت است که مقام محمود همان مقام شفاعت در روز قیامت است.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: در روایت است که پیامبر (ص) بعد از نماز مغرب چیزی میخوردند و کاری را انجام میدادند و سپس نماز عشا را میخواندند و بعد از نماز عشا دیگر با کسی حرف نمیزدند و استراحت میکردند؛ سپس بعد از مقداری استراحت برمیخواستند و ۴ رکعت نماز نافله شب میخواندند، دوباره استراحت میکردند و برمیخواستند ۴ رکعت دیگر نافله شب میخواندند و دوباره مقداری استراحت میکردند و میخوابیدند و برای بار سوم بلند میشدند و ۳ رکعت نماز شفع و وتر را میخواندند و نافله شب را به نافله صبح و نماز صبح وصل میکردند و این کیفیت نماز شب پیامبر (ص) بود.
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه قرآن میفرماید اولیا خدا جز برای کسانی که خداوند آنها را بپسندد شفاعت نمیکنند، گفت: در روایات زیادی آمده است که آنهایی که خدا میپسندد کسانی هستند که با حضرت همراهی میکنند و ایمان به خدا دارند، ولی گناهان کبیره انجام ندادهاند؛ خداوند تضمین داده که از گناهان صغیره میگذرد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی روایات است که همه محتاج شفاعت هستند و هیچکس بی نیاز از شفاعت نیست، ابراز کرد: در روایت دیگری آورده شده است که همه اهل محشر را به پیامبر اسلام (ص) ارجاع میدهند و همه به محضر رسول خدا میآیند و حضرت به سجده میافتند و آنقدر سجده خود را طول میدهند که خدا میفرماید سر بردار و هر که را میخواهی شفاعت کن.
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه شفاعت مال کسانی است که ایمان به خدا دارند، افزود: از اوصاف مؤمن این است که اگر خودش هم کار بدی انجام میدهد از کار بد خود متنفر است و همین ندامت به معنی توبه است و از گناه خود راضی نیست لذا اصرار بر گناه ندارد و اگر دیگری هم کار خوبی انجام میدهد کار خیر او را دوست دارد و به همین خاطر مؤمن اگر گناه هم کند خدا گناهش را میبخشد، زیرا از گناه خوشش نمیآید و اهل توبه و استغفار است.
استاد حوزه علمیه شفاعت را ادامه هدایت انبیا دانست و افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها در دنیا برای هدایت امت پیامبر (ص) تلاش زیادی کردند و اگر حضرت زهرا سلام الله علیها نبودند سقیفه همه چیز را نابود کرده بود بنابراین برای هدایت ما هم خودشان به میدان آمدند و هم حاضر شدند عاشورا برپا شود.
حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: حضرت در آن صحنه یک شکایتی میکنند و یک شفاعتی و در روایت دارد که حضرت شروع به شفاعت میکنند و حتی اگر کسی در محبت اهل بیت جرعه آبی به کسی داده باشد از او هم نمیگذرند و شفاعتش میکنند و کار به جایی میرسد که همه محشر آرزو میکنندای کاش فاطمی بودند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: این سرمایه گذاری برای هدایت در دنیا مقدمه شفاعت در آخرت است و کسانی که با هدایت حضرت زهرا سلام الله علیها در دنیا همراه شدند در روایت است که در آخرت حضرت میآیند و ندا میرسد که همه سرهای خود را پایین بیندازند و حضرت میفرمایند میخواهم فرزند خود را همانطور که به شهادت رسیدهاند ببینند و حقیقت عاشورا در آن صحنه ظاهر میشود.
انتهای پیام/ح