مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که روسیه در تلاش است اتحادیه اروپا را از مذاکرات تضمین‌های امنیتی با آمریکا و ناتو حذف کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که مسکو در تلاش است اتحادیه اروپا را از مذاکرات تضمین امنیتی با آمریکاو ناتو کنار بگذارد.

این مقام اروپایی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام روسیه علیه اوکراین و حاکمیت آن عواقب جدی خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که آمریکا اجازه ندهد بروکسل از مذاکرات امنیتی کنار گذاشته شود.

بورل در وبلاگ خود نوشت: چیزی از نیت نهایی روسیه مشخص نیست، به جز اینکه این کشور به دنبال تهدید و تضعیف اوکراین است. سناریو‌های مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم تمایل روسیه به استفاده از این بحران به عنوان اهرمی برای هدف اعلام شده خود مبنی بر تغییر شکل چارچوب امنیتی در اروپا را رد کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حضور این اتحادیه در میز مذاکره تضمین های امنیتی، عنوان کرد که اتحادیه اروپا باید بخش جدایی ناپذیر از چنین گفت‌وگو‌هایی باشد. وی قانون نهایی هلسینکی، منشور پاریس، سازوکار‌ها و قوانین سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را یادآور شد که باید هنگام تعامل با روسیه در خصوص مسائل امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

روز جمعه، مسکو پیش نویس توافقنامه بین روسیه، آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. در صورت موافقت با این پیشنهادها، ناتو از پیشروی در شرق اروپا منع خواهد شد. این توافق همچنین آمریکا و روسیه را از استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در فاصله‌ای از قلمرو یکدیگر منع می‌کند.

موضوع امنیتی در زمینه تنش‌های اطراف اوکراین اهمیت پیدا کرده است، زیرا گزارش‌ها ادعا می‌کنند که روسیه نیرو‌های مستقر در نزدیکی مرز اوکراین را برای آماده‌سازی برای تهاجم مستقر کرده است.

مسکو بار‌ها این اتهامات را محکوم و به فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه اشاره کرده است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار