به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گوگل یکی از نوآورترین شرکتهای جهان به حساب میآید که در حوزههای مختلفی، محصولات متنوعی عرضه کرده. این غول جستجوی اینترنتی زودتر از بسیاری از کمپانیها وارد زمینههای مختلفی شد؛ از عینکهای واقعیت مجازی و افزوده گرفته تا چت باتها. با وجود چنین تاریخچهای، این کمپانی درباره یکی از داغترین ترندهای این روزهای دنیای فناوری یعنی بلاکچین و web۳ سکوت کرده، اما چرا گوگل چنین رویکردی را در پیش گرفته است؟
گوگل از زمان تاسیس تا به امروز، در بسیاری از زمینهها فعالیت داشته و حتی خودش راه را برای نوآوریهای مختلف هموار کرده و باعث شده شرکتها و استارتاپها وارد دنیاهای جدیدی شوند. با این وجود، این کمپانی درباره یک فناوری مهم سکوت کرده است.
طبق اکثر پیشبینیها، آینده اینترنت مبتنی بر فناوری web۳ خواهد بود. web۳ عبارتی است که برای سرویسهای ساخته شده پیرامون توکنها و بلاکچینها استفاده میشود، اما گوگل و کمپانی مادرش یعنی آلفابت درباره این تکنولوژی بطور عجیب و البته ترسناکی سکوت کردهاند.
گوگل و رابطهاش با رمزارزها
گوگل بدون شک یکی از نوآورترین کمپانیهای جهان به حساب میآید، اما چرا درباره یکی از داغترین موضوعات این روزها یعنی رمزارزها سکوت کرده؟ این شرکت فاقد بخشی برای رمزارزها است و همچنین تمرکزی هم روی فناوریهای مبتنی بر بلاکچین ندارد. این غول جستجوی اینترنتی برای خرید تبلیغات رمزارز قبول نمیکند و همچنین برای سرویسهای پرداخت و خرید برنامه از اپ استور هم نمیتوانید به سراغ رمزارزها بروید.
گوگل حتی به سراغ NFTها هم نرفته. مدیرعامل آلفابت و گوگل یعنی «سوندار پیچای» هم اخیرا در مصاحبهای گفته رمزارز هم ندارد که برای مدیرعامل یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکتهای فناوری دنیا کمی عجیب به نظر میرسد. در مقابل پیچای، مدیرعامل اپل یعنی تیم کوک قرار دارد که ماه گذشته در مصاحبهای گفته بود رمزارز دارد.
مسلما گوگل و همچنین شماری از کارکنان ارشدش با این فناوری آشنایی دارند، با این حال به نظر میرسد این کمپانی هنوز برنامهای برای استفاده از web۳ ندارد. البته سخنگوی این غول دنیای فناوری گفته که سرویس پرداختش با چندین کمپانی مانند کوینبیس و Bitpay برای پشتیبانی از کارتهای رمزارز که با ارزهای فیات معامله میکنند، همکاری دارد.
گوگل البته کاملا مخالف رمزارزها نیست و مایل بود که برای کسبوکار ابریاش رمزارز دریافت کند. در سپتامبر، این بخش قراردادی با شرکت بلاکچین کانادایی.Dapper Labs Inc امضا کرد. این غول جستجوی اینترنتی همچنین توافقنامههایی با Hedera و Block.one دارد. مسلما گوگل برای حضور در بازار رمزارزها باید مصرف انرژی و آلودگی آنها را هم مدنظر قرار دهد چرا که میخواهد به یک شرکت کربن خنثی تبدیل شود.
رویکرد احتمالی در قبال web۳
چندین دلیل برای اینکه چرا گوگل نمیخواهد با عجله وارد این بازار شود، وجود دارد. یکی از این دلایل، رویکرد دفاعی این کمپانی است. افرادی که دیگران را به استفاده از web۳ تشویق میکنند، آن را یک فناوری «غیرمتمرکز» میدانند که توسط بسیاری از مشارکتکنندگان کنترل میشود. چنین رویکردی با مدل تجاری بسیاری از شرکتهای بزرگ مانند گوگل، فیسبوک و آمازون در تضاد است. علاوه بر این، طرفداران web۳ فناوری بلاکچین را ذاتا قابل اعتماد میدانند. همچنین بسیاری از دیدگاههای سیلیکون، ولی برای فعالیتهای web۳، موتورهای جستجو و رسانهها شامل تبلیغات نمیشوند؛ بخشی که تجارت اصلی گوگل را تشکیل میدهد.
با وجود چنین موضوعی، صبر و انتظار یک استراتژی معمول برای پیچای به حساب میآید؛ فردی که نسبت به مدیران قبلی گوگل مدیریت حساب شدهتری دارد. علاوه بر این، سکوت آلفابت به معنای عدم توسعه فناوریهای مربوط به بلاکچین و web۳ در پشت درهای بسته نیست.
یکی از کارمندان سابق گوگل و معاون پلتفرم معاملاتی رمزارز FalconX، «کوشاگرا شریواستاوا» مطمئن است که گوگل هم اکنون ایدههای قدرتمندی درباره این بازار دارد؛ بنابراین این غول جستجوی اینترنتی احتمالا دست روی دست نگذاشته و روی فناوریهای خودش کار میکند.
یکی دیگر از احتمالات این است که آلفابت از طریق سرمایهگذاریهایش روی کمپانیها و استارتاپها وارد چنین بازاری شود. بازوهای سرمایهگذاری اصلی آلفابت یعنی GV و capitalG روی کمپانیهای فعال در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند.
به گفته یکی دیگر از کارکنان سابق گوگل، عدم ورود مستقیم این کمپانی به چنین بازاری، باعث عدم تمرکز رگولاتورها روی این کمپانی غول پیکر میشود. در حال حاضر گوگل و آلفابت با پروندههای ضدانحصار زیادی دست و پنجه نرم میکنند و اگر به یکباره وارد بازار رمزارزها و بلاکچین شوند، شاید توجهات بیشتری را جذب کنند و به دردسرهای جدیدی دچار شوند.
البته این احتمال هم وجود دارد که گوگل آیندهای برای رمزارزها نمیبیند و به همین علت دربارهاش سکوت کرده تا وضعیت بازار و بلاکچین واضحتر از امروز شود. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
منبع: دیجیاتو
انتهای پیام/