طرح بسط مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های شادگان و بختگان با همکاری سازمان ملل و حمایت‌های کشور ژاپن به منظور پایدارسازی معیشت و تالاب شادگان اجرا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  در جهت  پایدار سازی معیشت در حوزه دریاچه ارومیه و تالاب های شادگان و بختگان، سازمان حفاظت محیط زیست کشور با همکاری دولت ژاپن و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، طرح بسط مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های شادگان و بختگان اجرایی می‌شود و نشست آن در اهواز در حال برگزاری است.   

لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کل کشور گفت: امروز میزبان  طرح بسط موفقیت‌های مشارکت جوامع محلی در حوزه دریاچه ارومیه و تالاب‌های شادگان و بختگان  هستیم.

او افزود: در این نشست مقرر شد با کار فرهنگی و ترویجی که در حوزه تالاب شادگان صورت می‌گیرد با مشارکت همه ذی نفعان ملی  و محلی بتوانیم موضوع پایدارسازی معیشت و پایدارسازی کشاورزی در حوضه آبریز مارون و تالاب شادگان را برای سال‌های آتی داشته باشیم.

لاهیجان زاده اضافه کرد: باتوجه به اینکه تالاب شادگان منبع بسیار بزرگ و پایان ناپذیر برای تامین معیشت و ارتزاق جوامع محلی است علاوه  بر کارکرد‌های اکوسیستمی دیگر در حوزه شرایط آب و هوایی و کنترل و مهار گرد و غبار دارد  عملیاتی شود.

او  ادامه داد: انتظار داریم با همراهی و همکاری مسئولین منطقه‌ای، ملی و  محلی این طرح با اهدافی که برای آن مشخص شده، به موئفقیت صد در صدی برسیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کل کشور اضافه کرد: تمرکز این پروژه بر روی تالاب شادگان و فعالیت‌هایی که می‌تواند یک معیشت پایدار برای جوامع محلی  این خطه ایجاد کند، است.

این مقام مسئول گفت:  این پروژه به دنبال ظرفیت سازی در منطقه است و فعالیت‌های را انجام می‌دهد که بتواندتبدیل به  الگویی برای  تعمیم آن به سایر نقط تالابی و سایر روستا‌ها شود و مسئولان و دستگاه‌های متولی بتوانند از این الگو ها که  تاییدیه بین الملی  دارند،  استفاده کرده و در دستور کار هرساله خود قرار دهند.

لاهیجان زاده افزود: این پروژه برای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، خوزستان و فارس مشخص شده  و در مجموع برای این استان‌ها ۳ میلیون دلار کمک بین المللی شده و قرار است به مدت ۳  سال اجرایی شود .

او در پایان گفت: امیدواریم این اقدامات فعالیت‌های نتیجه بخش  و مثمر ثمری را برای  جوامع محلی و نجات تالاب به دنبال داشته باشد.

بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت‌های مالی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات انجام‌شده و تعمیم دستاوردها و تجارب موفق سال‌های قبل در احیای دریاچه ارومیه، « طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان» قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در تالب بختگان استان‌ فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز به مرحله اجرا در آید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.