قاسمی گفت: تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند تورم زا نخواهد بود، این باور همه اقتصاددان‌ها است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم ورود ناوگان جدید ریلی به کشور با بیان اینکه عقب‌ماندگی زیادی در بخش حمل‌و نقل کشور داریم که بخشی از آن به مسائل بین‌المللی برمی‌گردد، گفت: حجم باری که به سمت کشور‌های منطقه می‌رود، می‌تواند درآمد برای کشور داشته باشد.

او ادامه داد: برای آنکه زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به حد ایده‌آل از ترانزیت ایجاد شود، اعتبارات زیادی نیاز است که بودجه‌های دولتی کفایت ساخت حتی چند صد کیلومتر انواع مسیر در سال را هم نمی‌دهد.

قاسمی گفت: در حوزه ریلی که به مراتب گران‌تر است باید به روش‌های دیگری متوسل شویم تا پتانسیل نهفته در کشور شکوفا شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبادل سالیانه ۵۰ میلیون تنی بار بین روسیه و هند، ادامه‌ داد: این بار از کانال سوئز به هند می‌رسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور آن از ایران است. زمان آن نیز سه برابر عبور بار از مسیر ایران خواهد بود.

قاسمی با اشاره به اینکه به‌تازگی باری از فنلاند به هند از مسیر ایران عبور داده شده است، گفت: با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل نداریم، ۲۱ روز زمان برد، اما حمل این بار از کانال سوئز سه ماه طول می‌کشد.

او با اشاره به توافقاتی که با کشور‌های همسایه و منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماهه اخیر حاصل شده است، ادامه داد: با توافقاتی که به دست آورده‌ایم، درآمدی که از ترانزیت به‌ویژه حمل ریلی برای کشور به دست می‌آید از سایر درآمد‌های اساسی کشور کمتر نخواهد بود، با این حال برای عملیاتی شدن این توافقات به تکمیل کریدور‌های نیمه کاره نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با هندی‌ها در حال توافق هستیم، با چهار کشور دیگر توافقنامه خوبی امضا کرده‌ایم که سبب شده تردد‌ها در کشور ما چند برابر شود.

او محور‌های ریلی چابهار- سرخس، شلمچه- بصره و رشت- آستارا را کریدور‌های اصلی ترانزیتی برای تکمیل زیرساخت ریلی کشور اعلام کرد.

قاسمی، اهمیت افزایش ناوگان را یادآور شد و گفت: در بخش واگن باری و مسافری مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در بخش لوکوموتیو است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طرحی در دولت در دست طراحی است که بر اساس آن شاهد تحول در حمل و نقل کشور خواهیم بود تا در سه سال آینده این برنامه تحولی اجرا شود، بخشی از مصوبات آن در دولت اخذ شده است و قرار است به زودی رونمایی شود.

او با بیان اینکه ساخت اتصال راه‌آهن- شلمچه به بصره با عراقی‌ها به امضا می‌رسد، گفت: اجرای طرح تحول حمل‌و نقل در سایر بخش‌ها از جمله هوایی و جاده‌ای هم اجرا می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش جاده‌ای ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کنند که ۱۶۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. هزینه پنهان سوخت این ۱۶۰ هزار کامیون سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است.

قاسمی گفت: در وزارت راه و شهرسازی دو صندوق ملی، یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در مسکن ایجاد شده که همه درآمد‌های عمومی و همچنین درآمد‌های بالقوه وزارت راه برای بهینه کردن هزینه‌ها به این دو صندوق منتقل می‌شود، ضمن اینکه به‌تازگی قانون راه‌اندازی صندوق ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن گفت: در حوزه مسکن اعلام شده بود که در طرح نهضت ملی مسکن یا قانون جهش تولید از منابع دولت استفاده نشود و این طرح برعکس مسکن مهر است، چرا در آن زمان از خط اعتباری دولت استفاده شد و بانک مرکزی برای اجرای این طرح سهم اختصاص داد و زمانی که این منابع وارد بازار می‌شود تورم زا شد.

این مقام مسئول گفت: در طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات توسط بانک‌ها داده می‌شد و قانون بانک‌ها را موظف کرده که ۲۰ درصد تسهیلات پرداخت کنند و صندوق ملی مسکن را در وزارت راه شهرسازی ایجاد کرده‌ایم که در این بخش تمامی اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که تسهیلاتی بانک‌ها پرداخت می‌کنند، تورم زا نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
قانون مالیات از خانه های خالی چی شد؟
آخرین اخبار