باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

بازسازی کامل منازل آسیب دیده در زلزله پادنای سمیرم

تمام ساکنان منازل آسیب دیده در زلزله سال گذشته سی سخت تا اوایل زمستان واحد‌های بازسازی شده خود را تحویل می‌گیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، شهر سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

این زلزله تلفات جانی نداشت، اما به صد‌ها منزل مسکونی آسیب رساند و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد. این زلزله به خانه‌های همسایه دنا یعنی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان هم خسارت زیادی وارد کرد. زلزله سی سخت تلفات جانی نداشت، اما بروز آن در در این منطقه سردسیر برای اسکان مردم نگرانی‌هایی ایجاد کرد. حالا یک سال پس از زمین لرزه مسئولان از پیشرفت ۹۰ درصدی طرح بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده از زلزله خبر می‌دهند.

خسارت حدود دو هزار واحد در کانون زلزله

عبدالحمید پناهی، فرماندار دنا مهر امسال گفت: طبق برآورد اولیه هزار و ۹۲۰ واحد مسکونی در شهر سی سخت و ۳۵ روستای شهرستان زلزله زده دنا خسارت دید.

وی گفت: ۱۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۴۰۰ واحد مسکونی روستایی نیز به تعمیر و بازسازی نیاز دارند.

بازسازی خانه های سی سخت

فرماندار دنا گفت: به صاحبان خانه‌هایی که باید به طور کامل بازسازی شوند و واحد‌هایی که نیاز به تعمیر دارند تسهیلات تعلق می‌گیرد.

پناهی گفت:  مصوب شد ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض به خسارت دیدگان شهرستان زلزله زده دنا برای اجاره، جابجایی و اسکان موقت داده شود.

خانه‌های بیش از ۵۰ مددجوی کمیته امداد تخریب شد

اوایل مرداد امسال کریم زارع مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان از اعطای تسهیلات برای احداث و بازسازی ۵۴ واحد مسکونی مددجویان پادنایی آسیب دیده از زلزله خبر داد.

وی گفت: در زمین لرزه سی سخت، ۴۴ واحد مسکونی متعلق به مددجویان کمیته امداد در پادنا به طور کامل تخریب شد و ۱۰ واحد هم خسارت دید.

بازسازی خانه های سی سخت

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: با همکاری بنیاد مسکن برای احداث هر واحد مسکونی ۸۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

زارع گفت: کمک‌های نقدی بلاعوض برای احداث ۲۷ واحد مسکونی به مددجویان پادنا پرداخت شده و مابقی نیز به زودی پرداخت می‌شود. 

اعطای تسهیلات و خدمات رایگان به زلزله زدگان سمیرمی

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اواخر بهمن سال ۱۳۹۹ زلزله در منطقه دنا در کهگلویه بویراحمد و پادنای سمیرم در استان اصفهان اتفاق افتاد که بر اثر آن تعداد زیادی از منازل بخش پادنای اولیا، تخریب شد.

وی گفت: پس از زمین لرزه بنیاد مسکن، در مناطق آسیب‌دیده ستاد بازسازی تشکیل داد تا خانه‌های تخریب شده را بازسازی کند و بر اساس صورت جلسه، بنیاد مسکن موظف است منازل را به صورت بازسازی شده، تحویل بدهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هیئت وزیران طی یک جلسه، ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۱۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۵ میلیارد تومان برای تاسیسات زیربنایی به ما اختصاص داد.

شیشه‌فروش گفت: برای تعمیر و بازسازی منازل دهیاری‌ها خدماتی همچون توزیع مصالح، خدمات رایگان مهندسی، نقشه‌کشی، نظارت و تاسیسات را ارائه کردند و انتخاب پیمانکاران هم به عهده خود مردم بود.

بازسازی خانه های سی سخت

بازسازی۱۳۰ واحد قبل از زمستان

محسن قوی بیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: طرح احداث و بازسازی منازل آسیب دیده از زلزله در پادنا ۹۰ درصد پیشرفت دارد و در اوایل دی همه واحد‌ها به صاحبانشان تحویل می‌شود.

وی گفت: ۱۶ میلیارد کمک بلاعوض تعیین شده که تاکنون ۱۲ میلیارد از آن را دریافت کرده‌ایم و قرار شده تا به زودی بقیه اعتبارات را دریافت کنیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در بخش پادنا ۲۱۷ واحد مسکونی شامل ۵۸ واحد شهری و ۱۵۹ واحد روستایی، که تخریب شده بود به طور کامل بازسازی شد.

قوی بیان گفت: ۳۵۰ واحد نیز که در زمین لرزه خسارت دیده بود مرمت شد.

وی گفت: در ۱۶۶ واحد سقف اجرا و ۱۴۱ واحد دیوارچینی شده، ۱۳۰ واحد نیز به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری است.

زلزله‌ها هشداری برای مقاوم سازی واحد‌های مسکونی به خصوص در مناطق روستایی هستند. طرحی که پس از زلزله بزرگ بم آغاز شد، اما همچنان به سرمنزل مقصود نرسیده است.

اگر اعتبارات بیشتری به این امر اختصاص یابد قبل از آنکه سیل و زلزله خانه‌ها را آوار و مسئولان را ناچار به صرف هزینه برای بازسازی‌ها کند، سقف‌هایی مستحکم و ایمن بر سر خانواده‌ها خواهد بود و رنج اسکان در چادر، کانکس و ... را هم متحمل نخواهند شد.

گزارش از عارفه ماندگاری
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.