به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کلیم الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل روز پنجشنبه در آئین عملیاتی شدن طرح رهگذر آزمایشی در پایانه مرزی بیله سوار گفت: این طرح ارتباط بین ایران و اروپا را تقویت میکند و از لحاظ ایمنی و زمان مناسبترین مسیر برای توسعه صادرات و حمل و نقل بین المللی میباشد.
او با بیان اینکه پایانه مرزی بیله سوار یکی از پایانههای فعال کشور است، افزود: تردد کامیون و اتوبوس از این پایانه امسال رشد ۱۴۰درصدی و در حوزه صادرات رشد ۷۸درصدی داشته است.
وثوقی عنوان کرد: تعامل خوبی در حوزه حمل و نقل پایانه مرزی بیله سوار برقرار است و ادارات جهاد کشاورزی، گمرک، استاندارد، نیروی انتظامی و امور گذرنامه همکاری لازم را در جهت ارائه خدمات بهتر انجام میدهند.
راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا دیروز چهارشنبه در تبریز در آیینی با حضور جمعی از مقامهای کشورهای ذینفع به صورت آزمایشی فعال شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشورمان روز چهارشنبه در این مراسم گفت: این راهگذر در سفر به این کشورها و برگزاری نشستهای مشترک در باکو و تفلیس در راستای همگرایی اقتصادی و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری کریدور خلیج فارس به دریای سیاه فعال سازی میشود.
هدایتی با بیان اینکه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راههای کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیتها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت میشود.
او افزود: پس از فعال سازی آزمایشی این راهگذر، خروجی و جزئیات آن بعد از برگزاری نشست سه جانبه در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفیت قرار خواهد گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: با اشاره به اینکه فعال سازی این مسیر در جهت برقراری مسیرهای دسترسی به بازارهای آسیای جنوب شرق و اروپا انجام میشود، ادامه داد: با توجه به افزایش سه برابری هزینه حمل و نقل دریایی، توجه به حمل و نقل زمینی افزایش یافته بنابراین باید از این فرصت طلایی در قالب هماهنگیهای مرزی، گمرکی و حمل و نقل کالا برای توسعه حمل و نقل زمینی استفاده کرد.
هدایتی یادآوری کرد: با اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و هند از طریق ایران و حوزه شرق و غرب اروپا از طریق دریای سیاه به این کریدور، ارتباطات و حمل و نقل زمینی بین کشورهای منطقه افزایش مییابد.
او، با اشاره هدف گذاری کوتاه مدت کشور برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون تن حمل کالا در سال، افزود: در افق ۲۰ ساله تلاش میشود این میزان به ۵۰ میلیون تن کالا در سال برسد.
سرکنسول جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم با اشاره به روابط رو به گسترش روابط کشورش با ایران از امضای توافقنامه انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، به هم پیوستن شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، ایجاد کریدور بین المللی شمال - جنوب و ایجاد راهگذر ترانزیتی جدید ایران - آذربایجان - گرجستان را مصداق عینی این امر دانست.
بنیاد حسین اف، افزود: آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان گرجستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استانهای مرزی ایران را تقویت و پررنگتر از قبل میکند.
او اضافه کرد: جمهوری آذربایجان در این راستا تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف توافقنامههای فوق الذکر به کار میبندد، زیرا با در نظر گرفتن سیاست خارجی و اقتصادی کشورمان، ایجاد این راهگذر ترانزیتی بین المللی و بازنگری و به روز کردن آن اقدام ارزشمندی محسوب میشود.
سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز گفت: هر چند جمهوری آذربایجان در زمان حاضر خط ریلی باکو- تفلیس - قارص را نیز به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین المللی در اختیار دارد، اما بدون شک ایجاد راهگذر زمین ترانزیتی ایران - آذربایجان - گرجستان به تقویت ظرفیتهای اقتصادی سه کشور کمک شایانی خواهد کرد.
حسین اف تاکید کرد: استفاده از این راهگذر ضمن ارتقای ظرفیتهای حمل و نقل کشورهای ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا از طریق دریای سیاه را کوتاهتر و مقرون به صرفهتر میکند.
او تشریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و برادر برنامههای اساسی برای تقویت ارتباطات دوسویه در حوزه حمل و نقل در دست دارند که احداث پل مرزی بر روی رودخانه آستارا چای از جمله آنهاست.
سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز یادآوری کرد: ایجاد و آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان نشان دهنده موقعیت ژئواستراتژیک سه کشور است تاثیر مثبت در مبادلات کالا بین آنان و در شکل منطقهای و فرامنطقهای در آینده نزدیک خواهد داشت.
رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهیمت جادهها و راهها در ارتباطات بین کشورها، گفت: با توجه به اهمیت کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه، راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی میشود.
گئورگین، با بیان اینکه فعال سازی این کریدور موجب میشود ارتباطات مردم این کشورها با هم افزایش یابد، افزود: این مسیر که قبلا کم و بیش به صورت غیر رسمی باز و فعال بوده با فعال سازی به صورت آزمایشی به صورت رسمی فعال شود و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.
او اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینههای آن، فعال سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم میکند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.
رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران گفت: با فعال سازی این کریدور کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از ظرفیتها و مزایای آن بهرهمند خواهند شد و سایر کشورها نیز میتوانند با اتصال به این مسیر از آن بهرهمند شوند.
گئورگین، با توجه به نقش حمل و نقل در اقتصاد کشورها، ادامه داد: تسهیل ارتباطات و رفع مشکلات حوزه حمل و نقل زمینی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و صادرات و واردات کالا در این کشورها ایفا خواهد کرد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ح