امام جمعه مشهد گفت: آیت‌الله‌ شاهرودی دارای بینشی انقلابی و اجتماعی بود و پس از شهادت شهید نواب صفوی تنها کسی بود که شهادت او را به عنوان یک فاجعه بزرگ اسلامی مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد در همایش ملی نکوداشت آیت الله حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی، گفت: خواست امام زمان (عج) از فقها آن است که در مقام استنباط احکام، به منابع روایی و حدیثی بیش از قواعد تکیه کنند و امتیاز آیت الله شاهرودی نیز این بود که آرا و رفتار او بیشتر مستند به روایات و احادیث بوده و کمتر مستند به قواعد است.

وی گفت: در کنار ائمه (ع)، فقها و راویان حدیثی بودند که اگر نبودند نه تنها اوامر و معارف مقام عصمت به ما نمی‌رسید، بلکه افراد دیگری بودند که کلمات اهل بیت را آن طور که خود می‌خواستند و بر خلاف خواسته و مراد اهل‌بیت (ع) به ما منتقل و کلام معصومین را تحریف می‌کردند.

امام جمعه مشهد گفت: توسعه و بالندگی جریان مرجعیت در شیعه بستری برای زمینه سازی ظهور است و وجود مقدس اهل بیت (ع) به جریان مرجعیت توجه خاصی داشتند؛ وقتی امام زمان (عج) به اسحاق بن یعقوب فرمود در حوادث واقعه به روایات احادیث ما مراجعه کنید، مساله‌ای به نام جریان مرجعیت در روایات احادیث شیعه به وجود آمد.

علم الهدی گفت: برداشت و پیدا کردن رای و نظر معصومین (ع) از دل روایات، در توان کسی است که فقیه است و منظور امام زمان (عج) هم از راویان حدیث، فقها هستند.


بیشتر بخوانید


حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد دبیر برگزاری همایش ملی نکوداشت آیت الله حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تولیدات کنگره‌ها و همایش‌ها باید در دسترس عموم مردم قرار گیرد؛  به همین جهت برای اینکه تولیدات در دسترس عموم قرار گیرد از بستر هنر هم استفاده شده است و یک کتاب در مورد آیت الله شاهرودی در قالب رمان تهیه و چاپ شده است.

وی گفت: همچنین ۱۵ نمایشنامه رادیویی که ابعاد شخصیتی ایشان را نشان می‌دهد و ۲ مستند در این خصوص تهیه شده است و زندگی‌نامه آن بزرگوار نیز به کتاب صوتی تبدیل شده است.

دبیر همایش ملی آیت الله شاهرودی گفت: در بخش تخصصی هم ۱۳ عنوان کتاب در ۵۳ جلد تولید شده است، یک همایش هم پیش از این در زادگاه ایشان برگزار شده بود و ۲ همایش دیگر هم طی سه ماه نخست سال آتی در قم و نجف برگزار خواهد شد.

آیت الله سیدمصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان هم گفت: نکته مهمی که وجود دارد مساله ساماندهی حرکات و همایش‌هایی از این دست با هدف تکریم و تجلیل از مفاخر حوزه‌های علمیه است.

وی گفت: نظام سازی هدفمند و کاربردی، در تراز مفاخر و اینکه فقط انجام یک حرکت تشریفاتی نباشد مهم است. همچنین توجه به شاخصه‌های مفاخر از جمله شاخصه‌های دانشی، ارزشی، روشی و بینشی و توجه به ابعاد سازنده و احیاگری آن‌ها و توجه به برجستگی‌های علمی و آثار ماندگار پژوهشی مدنظر است.

در پایان این همایش از چند کتاب مرتبط با مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی رونمایی شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.