وضعیت سدهای هرمزگان با توجه به خشکسالی‌های اخیر نگران کننده بوده و حجم آب موجود در این سدها کاهش محسوسی داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع خشکسالی و کم آبی چند سالی است که گریبان استان هرمزگان و بسیاری از استان‌های کشور را گرفته و شرکت‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو برای گذر از این ایام بحرانی برنامه‌های سازگاری با کم آبی را در دستور کار قرار داده‌اند.

تا همین چند سال گذشته شهر بندرعباس حتی در تامین آب شرب مصرفی مردم نیز با چالش و تنش روبرو بود و تکیه تامین آب شهر‌ها بر سد استقلال میناب و دشت میناب موجب شد تا  تنش‌های آبی و فرونشست زمین خصوصا در دشت میناب در این منطقه رخ دهد. 

با وارد مدار شدن آبشیرین کن بندرعباس حجم بالایی از آب شرب این شهر تامین شد که همین امر موجب شد که در سد‌ها برای تامین آب شرب شهر‌ها بسته شود و به کشاورزی اختصاص پیدا کند.

کاهش نزولات آسمانی در یکی دو سال اخیر موجب شده است که سطح آب پشت سد‌های هرمزگان با کاهش چشمگیری روبرو شود.

در بسیاری از موارد به جز سد جگین به زیر ۲۵ درصد برسد، بالا رفتن حجم انباشت رسوبات و به تبع آن افزایش حجم آب مرده پشت سد‌ها نیز در مدیریت منابع آب مشکل آفرین شده است.

حال امید این استان به بارش‌های زمستانه است و باید منتظر ماند و دید آیا نزولات آسمانی در فصل زمستان می‌توانند مرهمی بر خشکی سد‌های هرمزگان باشند یا روز‌های به مراتب سخت‌تری پیش روی این استان جنوبی خواهد بود.

عبدالحمید کمالی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در استان هرمزگان ۴ سد بزرگ داریم که این سد‌ها در سال‌های مختلف به بهره برداری رسیده‌اند بعنوان مثال سد میناب که تامین کننده آب شرب بندرعباس، میناب، روستا‌های اطراف و همچنین کشاورزان میناب است الان حدود ۲۵ درصد آب دارد.

وی افزود: انتظار داریم در فصل آینده با ورودی آب قابل توجهی روبرو شویم چرا که عمده ورودی‌های آب در فصل زمستان است و آمار‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آبگیری سد‌ها در استان طی فصل زمستان انجام می‌شود.

کمالی گفت: سد شمیل و سد نیان که هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود کمتر ۲۰ درصد حجم آب دارد و نمی‌شود روی آن برنامه‌ریزی کرد و از این رو سهم آبی که به شرب اختصاص داده شده است بخشی از طریق چاه‌های آب این سد و بخشی نیز از طریق آبشیرین کن بندرعباس تامین می‌شود.

سدهای هرمزگان خالی از آب

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: سد سرنی هم که جهت تامین آب شرب میناب و بندرعباس احداث شده است حدود ۲۵ درصد آب در مخزن دارد.

وی گفت: سد جگین در منطقه بشاگرد و جاسک حجم بالایی از آب را دارد و ۷۰ درصد مخزن سد دارای آب است و کشاورزان و مردم از آن بهره می‌گیرند.

کمالی گفت: با توجه به مرزی بودن، اقتصادی بودن، صنعتی بودن و پویا بودن هرمزگان نیاز آبی آن در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و به همین منظور در سنوات اخیر کل روان‌آب‌های موجود در سطح استان مطالعه شده و در برنامه است که ۱۰ مورد سد جدید در مناطق شرق و شمال استان احداث شود تا بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره سازی شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.