هزاران سودانی در اعتراض به اقدام ارتش که انتقال دموکراتیک را تعلیق کرده به خیابان‌ها آمده و با پلیس این کشور درگیر شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، هزاران نفر از مردم سودان، امروز (شنبه) در خارطوم، پس از فراخوان سازمان‌ها و نهاد‌های مدنی تظاهرات گسترده‌ای را  به سمت کاخ ریاست جمهوری آغاز کردند. این تظاهرات در اعتراض به ارتش که انتقال دموکراتیک را در این کشور به حالت تعلیق درآورده، برگزار شد.

پس از برگزاری این تظاهرات مقامات امنیتی به سمت تظاهرکنندگان که به سمت کاخ ریاست جمهوری در حرکت بودند، حمله کرده و گاز اشک آور شلیک کردند. همچنین پلیس روی چندین پل که مرکز پایتخت را به حومه شهر «ام درمان» و حومه «بحری» در غرب و شمال خارطوم متصل می‌کند، بلوک‌های بتنی قرار داده است.  

تظاهر کنندگان سعی دارند با عبور از موانع امنیتی به دروازه کاخ ریاست جمهوری سودان برسند. آن‌ها در شعارهایشان خواستار تشکیل دولتی مدنی و انحلال مشارکت ارتش هستند.

پس از فراخوان این اعتراضات، خدمات اینترنت در سودان به مدت ۶ ساعت و تلفن به مدت ۲ ساعت قطع شد.

چندی پیش عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، در کودتایی دولت انتقالی به رهبری عبدالله حمدوک را منحل و ده‌ها سیاستمدار را بازداشت کرد. ارتش پس از کودتا، عبدالله حمدوک را به عنوان نخست وزیر غیرنظامی به قدرت بازگرداند و وعده برگزاری انتخابات آزاد را در ژوئیه سال ۲۰۲۳ به سودانی‌ها داد، اما دولتی را تشکیل نداد؛ و سرانجام حمدوک در اوایل این ماه از سمت خود استعفا داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار