طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه در مجلس با ۱۷۶ رای موافق تصویب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس با کلیات طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه موافقت کرد.

این طرح با ۱۷۶ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۵۶ نماینده حاضر تصویب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه در مجلس، جزئیات آن را تصویب کردند تا برای ادامه فرآیند قانونی، به شورای نگهبان برود.

در طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مانند گذشته موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس ارائه دهد اما به صورت «دو شوری» بررسی خواهد شد.

با این تغییر، ابتدا لایحه بودجه به همراه پیوست‌ها و جداول به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود و کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر، ظرف مدت ۵ روز از زمان دریافت لایحه، گزارش خود را در مورد کلیات لایحه بودجه منتشر کند.

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق در نخستین جلسه علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در آن جلسه پس از گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات هم در فرصت ۱۰ دقیقه‌ای گزارش خود را ارائه خواهد داد.

پس از این فرآیند، مجلس برای رد یا تصویب کلیات لایحه بودجه سالانه رأی گیری می‌کند. در صورت تصویب کلیات، نمایندگان مجلس می‌توانند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهاد‌هایشان را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند.

با انتشار گزارش شور دوم کمیسیون تلفق بودجه، کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌های خود را ثبت کنند؛ اگر کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد، به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز لایحه را اصلاح شود و به مجلس ارائه کنند. در صورت تصویب کلیات اصلاح شده در مجلس، رسیدگی به جزئیات مطابق فرآیند قانونی این ماده دنبال خواهد شد. البته این مدت قانونی با موافقت هیئت رئیسه حداکثر تا مدت ۱۰ روز قابل تمدید است.

کمیسیون‏‌هاى تخصصى موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن علنی، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند.

کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیون‏هاى تخصصى گزارش نهایى‌اش را تنظیم کند تا به مجلس ارائه شود. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیئت رئیسه قابل تمدید است.

در جلسه علنى، به پیشنهادهاى مربوط به درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى می‌شود و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن، پیشنهادهاى مربوط به تبصره‏ها و ردیف‌ها رسیدگى خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار