به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز محمد فرخزاده پس از خواندن غزل ۱۷۷ دیوان حافظ از کلیه مدیران اسبق و کنونی و از گروهها و احزاب سیاسی با سلیقههای مختلف خواست که با صبر، اخلاص، مناعت طبع و توجه به آینده به وحدت و پیشرفت استان فارس کمک کنند تا فرصت خدمتگذاری از دست نرود.
او در ادامه خطاب به شهردار شیراز گفت: بخش عمدهای از مصوبات کمیسیونهای شورا از جمله کمیسیون گردشگری و زیارت و مصوبات صحن علنی از زمان سررسید آن گذشته و اقدام عاجلی برای آنها انجام نگرفته است.
فرخزاده از مصوبه تهیه طرح فراخوان شهربازی بزرگ شیراز، اساسنامه سازمان گردشگری و زیارت، تعیین تکلیف بازارچه هنر بعد از گذشت چند سال از اتمام پروژه، تغییرات فنی و معماری در پروژههای قصر ابونصر و برم دلک، تعیین تکلیف پروژههای گردشگری در باغات تحت تملک شهرداری، پروژههای گردشگری، تفرجی و سرمایه گذاری بوستان ۵۸۰ هکتاری حسینی الهاشمی با نام بوستان طبیعت، پارک آبی و بازارچه صنایع دستی جنب دادگستری استان فارس به عنوان نمونه نام برد و افزودکمتوجهی به اجرای مصوبات و گذشت بیش از ۴ ماه از عمر شورا، باعث عدم تحقق برنامههای مدنظر در دوره ۴ ساله خواهد شد.
او از سید احسان اصنافی، شهردار شیراز خواست تیم خود را تکمیل و حرکت جهادی خود را آغاز کند، زیرا به زعم وی زمان منتظر نخواهد بود تا ما مشکلات را رفع کنیم و بعد کار را پیش ببریم.
عضو شورای ششم در ادامه نقدهای جدی به احداث تقاطع غیرهمسطح جام جم وارد کرد و گفت: کلنگ زنی زود هنگامی در قالب تقاطع غیرهمسطح جام جم انجام پذیرفت در حالی که احداث تقاطع غیرهمسطح زمانی مطرح میشود که با حرکت تداخلی و رویکردهای ضربدری روبهرو باشیم و راستگرد جمهوری به کوهسار هیچگونه حرکت تداخلی ندارد.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر افزود: حجم وضع موجود راستگرد مذکور ۱۵۰۰ وسیله نقلیه بر ساعت در ساعت اوج است که حجم معمول بوده و سنگین نیست و با عرض موجود بهراحتی قابل عبور است و در صورتی که اگر تحلیل هزینه به فایده برای این تقاطع صورت گیرد، مقایسه هزینه ساخت تقاطع غیرهمسطح به هزینه ایجاد راستگرد همسطح هیچ توجیه اقتصادی وجود نخواهد داشت و ایجاد مشرفیت به اراضی صدا و سیما و اماکن امنیتی موجود در موضوع پدافند غیرعامل نیز میتواند دسترسی برای خرابکاری و آسیبهای جدی ایجاد کند و البته ایجاد سروصدا ناشی از تردد شبانه روزی نیز در برنامههای صدا و سیما که بایستی در آرامش کامل تهیه شود اختلال ایجاد میکند.
معاون اسبق شهردار شیراز در ادامه افزود: امروزه علم حمل و نقل در شهرهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده که احداث تقاطعات غیرهمسطح به معنی افزایش عرصه و در نتیجه افزایش تقاضای استفاده از خودروهای شخصی بوده و بر اساس تناقض بریس کاهش مطلوبیت سرویسدهی معابر را به دنبال خواهد داشت و بر خلاف تصور ما ایجاد تقاطعات غیرهمسطح روانی ترافیک را بدنبال نخواهد داشت.
نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی در دور ششم افزود: در شرایط فعلی و آتی فضای کافی برای ایجاد راستگرد کانالیزه همسطح موجود بوده و دلیلی برای غیر همسطح وجود ندارد و علاوه بر آن آلودگی بصری در محدوده باغ ارم باعث مخدوش شدن این سایت مهم بینالمللی و نارضایتی گردشگران و اهالی خواهد شد در حالی که با اجرای یک چپگرد ساده از بزرگراه شهید سلیمانی و یا یک راستگرد از بلوار جمهوری عوارض فنی، ترافیکی و نارضایتیهای اجتماعی حل وفصل میشود و با ایجاد یک پل بطول تقریبی بیش از ۳۰۰ متر صرفا یک دورگرد ایمن در زیر پل ایجاد و این پل هیچ خاصیت دیگری در مباحث ترافیکی نخواهد داشت.
عضو شورای شهر شیراز افزود: احداث این پل باعث ایجاد آلودگی سمعی و بصری برای ساکنین همجوار بلوار جمهوری، صدا و سیما و مجموعههای امنیتی و انتظامی و دانشگاهی میشود و ایجاد مشرفیت به منازل ساکنین بلوار جمهوری در تمام شبانهروز نیز دستاورد ویرانکننده دیگری است که ساکنان در هنگام احداث و صدور پروانه روزی فکر نمیکردند که چشمان رهگذران از قوانین مشرفیت و ضوابط آن عبور کرده و این فضا آغاز یک ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی خواهد بود و نتیجه نادیده گرفتن نظرات مردم شریف شیراز و خصوصا این منطقه در قالب ارزیابی تاثیرات اجتماعی، نارضایتی شدید و نامهها، تماسها، استشهادهای متعدد مردمی شده ونادیده گرفتن حق مردم اولین واصلیترین مغایرت با معیارهای انقلابیگری به جز مباحث فنی است.
او در پایان نقدهای خود به ساخت این تقاطع افزود: با اجرای این پل انتقال ترافیک دروازه قرآن، صدرا، قصردشت و جوادیه باعث بروز مشکلات عدیده برای این محور میشودکه امروز به عنوان یک شریانی درجه درون شهری محسوب میشود و اگر ما مدعی هستیم که ما این تقاطع را برای تسهیل در عبور و مرور مردم و تکمیل رینگ درون شهری میخواهیم احداث کنیم باید بگویم مردم از این اقدام ناراضی هستند و نمیخواهند این پروژه کم خاصیت، پرهزینه، نارضایتیآور و دارای عدم توجیه فنی و ترافیکی اجرا شود.
او با اشاره به اینکه مردم از بلوار جمهوری و تپه تلویزیون خاطرات بیشمار دارند و نباید با کوهی از بتن و سیمان زیبایی کلانشهر شیراز را به عنوان یک شهر گردشگری و فرهنگی از بین میبریم و یک کمربندی جدید بیفزاییم افزود: این پروژه کم خاصیت و پرهزینه و بدون توجیه فنی و ترافیکی را تا دیر نشده تعطیل کنید و دست از لجاجت بر دارید، زیرا مردم آرامش میخواهند نه چشمانی که از درون خودروها اندرونی زندگی آنها را در شبانه روز رصد کند و سر و صدایی که بر هم زننده آرامش است شهرداری به استیفای حقوق از دست رفته راهبران قطار شهری اقدام کند.
فرخزاده به موضوع نادیده گرفته شدن حق و حقوق راهبران قطارشهری و ضرورت رسیدگی به درخواست این کارکنان خدوم و زحمتکش پرداخت و افزود: ۳۵ نفر واجد شرایط به عنوان راهبران گروه ۷ و ۸ سازمان قطار شهری شیراز، پس از گذراندن نزدیک به دو سال انواع و اقسام دورههای تخصصی و آموزش مربوط به شغل راهبری و تستهای پزشکی و مصاحبه وآزمونهای متعدد به مرحله به کارگیری رسیدهاند.
عضو شورای شهر شیراز افزود: راهبران گروههای ۷ و ۸ چیزی جز قولی که به ایشان در ابتدای برگزاری دوره داده شده نمیخواهند و آن شرایط برابر با راهبران گروه ۵ و ۶ قطار شهری است و این دوگانگی باعث سرخوردگی، مشکلات معیشتی، احتمال افزایش آسیب به اموال بیت المال، عدم رعایت ضوابط مندرج در مباحث آفندی و پدافندی و مشاغل خاص، عدم امکان تشکیل زندگی شده است.
او در پایان این محور از نطق خود گفت: علیرغم انعکاس مشکلات به شهردار محترم شیراز و تاکید بر برگزاری جلسه هیات مدیره تاکنون حتی یک جلسه برگزار نشده و همچنان مشکلات فنی، مالی و ادامه مسیر امام حسین به میدان آزادی و مسیر میدان آزادی تا کلبه و ایستگاه چهارراه پانزده خرداد مربوط به اجرای خط ۲ و زمان افتتاح و همچنین تعیین تکلیف خط ۳ و تامین واگن به قوت خود باقی است و رئیس جدید منصوب شده در این سازمان از تعامل بسیار ضعیفی برخوردار است.
فرخزاده با جمعبندی دیگر مسائل گفت: تعیین تکلیف موضوع سد تنگ سرخ و حفظ بیش از هزار هکتار باغ، اداره بوستانهای شهر شیراز با سه مدیر و به حاشیه راندن سازمان سیما و منظر و فضای سبز، عدم تعیین تکلیف مدیریت سازمان سرمایهگذاری و ادامه اداره شهر با عوارض، فروش تراکم، فروش سهم خدمات و یارانههای چندرقاز دولت و عدم توجه به سازمان سرمایهگذاری و بی مهری به سرمایهگذاران، خاموشی کارخانهآسفالت شهرداری و توقف نهضت آسفالت از دیگر چالشهای فراروی شهر شیراز است.
در ادامه این جلسه اعضا به بررسی دستورکارهای ارسالی پرداختند و ابتدا شورا با تصویب طرحی دوفوریتی به مناسبت سالروز شهادت الگوی اخلاص و عمل سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، استفاده از مترو و اتوبوس درون شهری را در روز ۹ دی ماه و ۱۳ دی ماه روز مقاومت برای عموم شهروندان رایگان اعلام کرد.
در ادامه طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا درخصوص رویکردهای نظارتی بر عملکرد اداره کل حقوقی شهرداری شیراز نیز تصویب شد و به منظور عملکرد مطلوب اداره کل حقوقی و حفظ و حراست حقوق شهرداری و همچنین پرورش نیروهای متعهد و متخصص، شهرداری شیراز اعلام گردید که واگذاری امور راجع به وکالت پروندههای متشکله له یا علیه شهرداری در محاکم قضایی و شبه قضایی به وکلای دادگستری و قوه قضائیه ممنوع است.
در ادامه قید شد که شهرداری باید جز در موارد خاص از نیروی متخصص بدنه کارشناسی در این زمینه استفاده نماید و در کمیتهای متشکل از ۲ نفر از اعضای شورای به انتخاب کمیسیون برنامه بودجه، امورحقوقی و املاک شورا، شهردار یا نماینده وی و مدیرکل حقوقی شهرداری شیراز جزییات مطرح شود و پس از جلب نظر کمیته به وکلایی با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه وکالت در دادگستری، حسن سابقه، متعهد، متخصص و مورد تأیید شورا اعطای وکالت گردد و سایر جزئیات و تبصرههای این مصوبه نیز روی سایت شورا درج شود.
طرح دوفوریتی جمعی از اعضا در مورد الزام شهرداری به اجرای ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهری و پیادهسازی عملیات تحویل قبوض عوارض نوسازی و عمران شهری درب منازل شهروندان نیز توسط اعضا مصوب شد و شهرداری مکلف شد از طریق عقد قرارداد با شرکت پست استان فارس، حداکثر تا یک ماه پس از تصویب به این مصوبه اقدام کند.
در دیگر دستورکار شورا در جلسه امروز نامه فرمانداری شهرستان شیراز، مبنی بر ایراد به مصوبه طراحی و راهاندازی سامانه جامع موزههای شهر شیراز بررسی شد و اعضا به مصوبه خود اصرار ورزیدند.
همچنین در دیگر دستور کار امروز محمد فرخ زاده بهعنوان نماینده تام الاختیار به شرکت توسعه گردشگری بهعنوان دبیرخانه کارگروه طرح سحاب استانداری فارس معرفی گردید و در ادامه طرح پیشنهادی وی درخصوص تمرکز فعالیت بوستانها و الحاق بوستانهای بزرگ به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری مشخصاً بوستان طبیعت و بام شیراز نیز جهت بررسی به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ارسال شد.
طرح کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) شورا، درباره تعیین کارشناسان منتخب شورا جهت هیأت داوری تشخیص المانهای شهری تصویب شد و بر مبنای آن جهت تعیین یک نفر کارشناس به تشخیص و معرفی شورا در هیأت داوری تشخیص المانهای شهری، دکتر محمد علی آبادی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز به عنوان کارشناس منتخب شورا، جهت حضور در هیأت داوری تشخیص المانهای شهری انتخاب شد.
در جلسه امروز همچنین طرح کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورا، درخصوص جذب سرمایه گذار از طریق فراخوان و سایر راههای ارتباطی برای بستههای سرمایهگذاری شهرداری شیراز، املاک اشخاص (حقیقی وحقوقی)، داراییهای دستگاههای دولتی که فروش آن اولویت دولت برای کسری بودجه در نظر گرفته شده ومصرف آن به صورت استانی و ایدههای سرمایه گذاری نیز تصویب شد.
بر همین اساس شهرداری مکلف شد در راستای ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری اقدام کند و به شناسایی و تهیه بستههای سرمایهگذاری با استفاده از ظرفیت و فرصتهای سرمایهگذاری اشخاص حقیقی، حقوقی، مالکین املاک و ... تا قبل از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، استفاده از ظرفیتهای پادگانها، ارتفاعات، رودخانه خشک و ... در شهر شیراز با هماهنگی دستگاههای ذیربط تا قبل از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ اقدام کند.
ایراد فرمانداری به مصوبه شورا در خصوص دستورالعمل اجرایی نحوه تأسیس و بهره برداری شرکتهای خصوصی و تعاونی حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز» نیز بررسی شد و شورا با آوردن چندین تبصره، اصلاحیه و معیارهای درجه بندی شرکتهای حمل و نقل این طرح را به تصویب رساند که جزئیات آن بر روی سایت شورای شهر شیراز جهت رویت عموم در دسترس قرار گرفت.
در پایان نیز طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا درخصوص سند راهبردی مدیریت سبز در شهرداری شیراز نیز در جلسه امروز به تصویب اعضا رسید.
انتهای پیام/