نیمی از قنات‌های بردسکن نیازمند به لایروبی

مدیرجهاد کشاورزی بردسکن گفت: نیمی از قنات‌های بردسکن در خراسان رضوی به لایروبی نیاز دارند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا مهمیز مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: نیمی از ۱۵۹ رشته قنات این شهرستان نیاز به لایروبی دارند؛ اعتبارات تخصیصی به حوزه قنات این شهرستان ناچیز است و کفاف لایروبی و احیای آنها را نمی کند.

وی گفت: امسال از محل اعتبارات ملی و مشارکت بنیاد برکت ۱۰ رشته قنات بردسکن لایروبی می‌شود که هم اکنون لایروبی قنات ۲ روستای رسن و قاسم آباد این شهرستان در حال انجام است.

مدیرجهاد کشاورزی بردسکن گفت: علاوه بر قنات‌ها، ۸۹ دهنه چشمه در این شهرستان جاری هستند که  نبود بارندگی در سال آبی جاری منجر به کاهش ۵۰ درصدی دبی آب قنات‌های این شهرستان نسبت به پارسال شده است.

وی گفت: از مجموع ۲۸ هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی بردسکن ۲۵ درصد از طریق قنات آبیاری می‌شوند که کاهش نزولات جوی، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی شهرستان را به نصف رسانده است.

مهمیز گفت: کاهش شدید دبی قنات ها منجر به تنش آب در سه هزار هکتار از باغات و مزارع منطقه کوهپایه بردسکن  شده و در بخشی از زمین ها کاشت محصول صورت نگرفته است.

وی گفت: برای استفاده بهینه از آب، کشاورزان باید روشهای سنتی را کنار بگذارند و به سراغ روشهای مدرن آبیاری، کاشت، داشت و برداشت بروند.

مدیرجهاد کشاورزی بردسکن گفت: بحران منابع آب بر اجرای سیستم‌های آبیاری زیرسطحی در باغات وجود دارد؛ اجرای  این سیستم‌ها منجر به ۴۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

وی گفت: تخصیص تسهیلات مناسب و کم‌ بهره با اقساط بلند مدت  به کشاورزان جهت اجرای سیستم‌های آبیاری زیرسطحی و استفاده بهینه از آب و مقابله با خشکسالی ضروری است.

مهمیز گفت: با توجه به اینکه  همه ساله بخش کشاورزی بردسکن بر اثر گرمای بیش از حد هوا یا سرمازدگی دچار خسارت می‌شود، کشاورزان باید نسبت به بیمه محصولات زراعی و باغی خود اقدام کنند، این در حالی است که هم اکنون ۲۰ درصد اراضی کشاورزی شهرستان زیرپوشش بیمه قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.